The Crew Calling All Units Review - Voelt als een zware boete

woensdag, 07 december 2016 om 20:43
Met twee handen aan het stuur, beweeg je langzaam één hand naar het dashboard om de sirene aan te zetten. De achtervolging is gestart en jij gaat als politieagent de straatracers het leven zuur maken. In deze The Crew Calling All Units review lees je dat er in jouw buurt niets gesmokkeld wordt.
The Crew Calling All Units is het tweede downloadbare pakket van de game The Crew, die twee jaar geleden is uitgekomen. Zoals de introductie doet vermoeden, en tevens de naam van de DLC, ligt de nadruk op politieachtervolgingen. Hiermee volgt The Crew in de voetsporen van Need for Speed, die er lange tijd zijn handelsmerk van had gemaakt. De belangrijkste vraag is nu in hoeverre Calling All Units een toevoeging is op de originele game.

Een zakelijke afweging

Laten wij eerst heel zakelijk kijken naar de prijs en inhoud van The Crew Calling All Units. Voor een slordige 25 euro is Calling All Units namelijk te koop, en dat is een behoorlijke prijs voor een DLC-pakket. Wat je hiervoor terugkrijgt zijn twaalf speciale politiemissies, bijbehorende voertuigen, verbeterde politie-AI en nieuwe gameplay-elementen. Daarnaast krijg je bij aankoop van Calling All Units de eerdere uitbreiding The Wild Run er gratis bij. Mocht je dat pakket al hebben, dan krijg je de Nissan GT-R 2016 cadeau.
Om meteen met de deur in huis te vallen, deze uitbreiding is geen 25 euro waard. Het voelt bijna als een vorm van oplichting, als je er heel kritisch naar gaat kijken. Zo zijn de eerder genoemde politievoertuigen uit Calling All Units niet meteen in jouw bezit. Je moet deze voertuigen eerst in-game kopen, of mogelijkerwijs ontgrendelen na een lange tijd van spelen.
The Crew Calling All Units Review

Bedrogen en belazerd

Laat dit idee even bezinken. Je legt dus 25 euro neer voor een uitbreiding, om er vervolgens achter te komen dat je in-game nog een keer moet betalen om echt toegang te krijgen tot de inhoud. Als je nu denkt dat je aan één politieauto genoeg hebt om alle politiemissies te spelen, dan zit je goed fout. The Crew maakt namelijk een verschil tussen verschillende klassen auto’s, zoals Street of Raid, en doet dit ook voor politieauto’s.
Om alle politiemissies te kunnen spelen, moet je dus meerdere auto’s kopen. Wij hebben uitgerekend dat je minimaal 568.000 bucks moet betalen voor vier auto’s, om alle politiemissies te kunnen spelen. Het is niet makkelijk om dat geld bij elkaar te schrapen, waardoor de getergde microtransacties in de vorm van Crew Credits opnieuw de kop opsteken. In dat geval ga je nog extra geld betalen om op die manier alle voertuigen vrij te spelen binnen de al gekochte uitbreiding.

Speciale trucjes voor tijdens de politieachtervolging

Als je even de prijs en alles daaromheen loslaat, dan vormt de The Crew Calling All Units een goede toevoeging op de bestaande gameplay. In de review van The Crew benoemden wij dat de gameplay meer van hetzelfde biedt, en de toegevoegde politieachtervolgingen weten net even wat anders te bieden. Dit doen zij door gebruik te maken van speciale vaardigheden, die zowel door politie als door crimineel zijn in te zetten.
Als voorbeeld de crimineel die een flashbang kan inzetten, of tijdelijk oneindige nitro heeft. Of de politie die de acceleratie van de crimineel kan tegenhouden, of de HUD laat verdwijnen om wat verwarring te creëren. Dat laatste lijkt niet heel effectief, totdat je weet wat het doel is van de criminelen. De toepassing hiervan vind je terug in de zogenaamde Crate activiteit, waarin je als crimineel van punt A naar punt B een ‘pakket’ moet brengen en dus afhankelijk bent van de navigatie.
The Crew Calling All Units Review

Goede variatie op bestaande gameplay

In de rol van politieagent is het je taak om het bezorgen van het pakket tegen te gaan. Dit doe je door de crimineel staande te houden, door zeven aaneengesloten seconden binnen een bepaalde radius van de crimineel te blijven. Deze activiteit kun je helemaal alleen uitvoeren, of je kan op zoek gaan naar wat medestanders, zowel in de vorm van politie als crimineel. In onze ervaring zijn er genoeg mensen online om de strijd aan te gaan tussen politiemannen en criminelen.
Deze strijd is enigszins in het voordeel van de politie, omdat je als crimineel heel erg afhankelijk bent van de persoon die het pakket bij zich heeft. De drager van het pakket is namelijk het doel van de politie en dit is ook de enige persoon die ze moeten aanhouden. Bovendien kun je gemakkelijk vast komen te zitten als crimineel, waardoor het spel snel ten einde is. Desondanks blijft de politieachtervolging een leuke variatie op de bestaande gameplayelementen uit The Crew.

Verhaal opnieuw van weinig toegevoegde waarde

Net als in de hoofdgame moeten wij het ook even hebben over het verhaal, dat opnieuw niet echt iets toevoegt. Laat staan, de hoofdpersoon is ditmaal Clara Washington, die wordt ingesproken met een zeer Brits accent. Iets wat volledig misplaatst voelt in een game die gaat over het rijden van kust naar kust in de Verenigde Staten.
Naast de Britse dame achter het stuur, kregen wij ook niet echt een gevoel van uitdaging bij de missies. Eerlijkheid gebied te zeggen dat wij niet alle politiemissies hebben gespeeld, door een gebrek aan virtueel budget. Dit brengt ons echter weer terug op het grootste irritatiepunt van The Crew Calling All Units. Eentje die niet wordt weggewerkt door de toevoeging van politieachtervolgingen en een verhoging van het niveauplafond van level 50 naar 60.
The Crew Calling All Units Review

The Crew Calling All Units Review – Is het geld niet waard

Na het spelen van The Crew Calling All Units kan onze oprechte aanbeveling niet anders zijn dan een negatief koopadvies. Aan de positieve zijde weet de uitbreiding een leuk gameplayelement toe te voegen, die wat meer diversiteit biedt ten opzichte van de originele game. Dit weegt alleen totaal niet op tegen de hoge prijs van het DLC-pakket, waarmee je bovendien niet alle content direct vrijspeelt. De term melkkoe wordt vaak te pas en te onpas gebruikt, maar voor The Crew Calling All Units is de term meer dan passend!
Cijfer: 4