The Crew Review - Overtuigend als racegame!

maandag, 08 december 2014 om 21:02
Kilometers aan asfalt en zandwegen verspreidt door heel de Verenigde Staten liggen voor je neus. Niets staat je in de weg om van je vrijheid te genieten om te racen, rijden of scheuren. Enige wat je moet doen is de woeste wagens temmen op de wilde Amerikaanse wegen van The Crew.
Voordat je de weg onveilig gaat maken in The Crew, wordt eerst een heel simpel verhaal uit de doeken gedaan. Zo wordt jouw broer, leider van de 5-10 gang, vermoordt door Shiv. Jij was ter plaatste bij deze moord en daardoor krijg jij de schuld op je vanwege een corrupte FBI-agent. Na vijf jaar gezeten te hebben komt Zoë, een andere FBI-agent, je opzoeken met een deal. Jij stijgt in rank bij de 5-10 gang om bij Shiv (de huidige leider) te komen, en zij vangt de corrupte FBI-agent die nog steeds aan de touwtjes trekt bij de gang.
Dit verhaal opent letterlijk de weg door heel de Verenigde Staten, die zijn opgesplitst in vijf regio’s: Midwest, East Coast, The South, Mountain States en West Coast. Iedere regio heeft zijn eigen 5-10 chapter waar jij vervolgens missies uitvoert om te stijgen in rank, om uiteindelijk binnen de persoonlijke kring van Shiv te komen. Onderweg voeg je mensen toe aan je eigen crew en ontmoet je 5-10-leden. Ieder van deze karakters is een echt stereotype racekarakter dat je weleens eerder hebt gezien in andere games.
The Crew <a href=review - Street" class="img-responsive" src="https://cdn.xgn.nl/upload/201412/t/the-crew.jpg" />

Andere manier van rijden per regio

Gelukkig is het verhaal niet het belangrijkste onderdeel van The Crew, want dat is uiteraard het rijden zelf. De regio’s van de Verenigde Staten spelen hier een belangrijke rol in, want iedere regio heeft zijn eigen tuning spec: Street, Dirt, Perf, Raid en Circuit. Zo koop je eerst een normale auto, die je vervolgens laat tunen tot één van de eerdergenoemde specs. Tussen de normale auto’s zit zelf weinig verschil in besturing, behalve dat de een wat logger aanvoelt dan de ander.
Het grote verschil in rijgedrag wordt gemaakt door de verschillende tuning specs. Street is bijvoorbeeld bedoeld om door de stad te racen met veel bochten, terwijl Raid juist is bedoeld om niet op de weg te rijden. Bij iedere vrijgespeelde regio krijg je de mogelijkheid om een nieuwe tuning spec uit te proberen en in die regio vind je weer missies die daarop zijn ingesteld. Je manier van rijden moet je hierdoor ook aanpassen aan de tuning spec die je gebruikt.
The Crew review - engine

Retry is een veelgebruikte knop voor perfectionisten

Lukt het simpelweg niet om een specifieke missie te halen, dan moet je eerst wat skill missies uitvoeren. The Crew is namelijk een heuse race role-playing game, ook wel een RRRG. Bij skill missies moet je denken aan Speed, Jump, Slalom, Race Line en meer. Het zijn allemaal missies die om een ander soort vaardigheid vraagt op het gebied van racen. Bij het verslaan van een skill missie krijg je een performance onderdeel, zoals een betere motor, betere vering, betere uitlaat en ga zo maar door.
Bij het verslaan van skill missie wordt onderscheid gemaakt tussen goud, zilver of brons, wat vastzit aan een bepaald aantal punten. Interessante is dat je bij het winnen van goud of zilver een extra bonus krijgt voor acceleratie, grip, topsnelheid en remmen. Daarbij stijgt je auto sneller in level bij goud, dan bij bijvoorbeeld brons. Als je enigszins perfectionistisch bent ingesteld, dan blijf je hierdoor doorgaan bij een bepaalde skill missie tot je eindelijk goud haalt.
The Crew review - Raid

The Crew ontwikkelt nieuw genre als MMORRPG

Niet alleen je auto stijgt in level bij het afronden van skill missies of gewone missies. Jijzelf stijgt ook in level, waardoor je punten vrij speelt om te besteden aan perks. Je moet hierbij denken aan meer XP en geld bij het afronden van missies of skill missies, kosten reduceren voor het kopen van nieuwe auto’s of tuning spec, betere remmen en acceleratie enzovoort. Deze RPG-elementen houden je enorm bezig in het verbeteren van je auto en jezelf.
Eerder zeiden wij al dat The Crew een RRPG is, maar in feite is het een MMORRPG. Een hele mond vol, maar The Crew is een game waarbij je altijd online bent. Door heel de Verenigde Staten kom je daardoor medespelers tegen, waar je keihard tegen aan kunt rijden of juist mee kan samenwerken. Zo kun je in een crew van twee tot vier spelers zitten, om samen zo goed als alle missies coöperatief te spelen en uiteraard te winnen.
The Crew review - cars

Urenlang rondrijden door de Verenigde Staten

Als je even geen zin hebt om missies te spelen, dan ben je vrij om de gigantische wereld van The Crew te ontdekken. Het virtuele landschap van de Verenigde Staten kent genoeg diversiteit met steden, moeras, bossen en zelfs besneeuwde bergen. Af en toe is het daarom heerlijk om gewoon lekker de wereld te ontdekken en een stukje rond te rijden. Zo moet namelijk wel gezegd worden dat de missies en skill missies veelal meer van hetzelfde bieden.
Een ander belangrijk onderdeel van The Crew zijn factions, waarbij iedere regio zijn eigen faction heeft. Nadat je eenmaal bij de tweede regio terechtkomt, moet je een keuze maken tussen de twee factions van die regio’s. Ben je eenmaal terechtgekomen bij de andere regio’s, dan heb je de mogelijkheid om van faction te wisselen. Dit is iets wat je ook tijdens het spel kan doen, maar dan moet er minimaal zeven dagen verschil zitten in het wisselen van faction.
The Crew Review - Perf

Races van ongeveer één uur

Het rijden voor een faction opent verschillende nieuwe faction missies. Dit zijn missies waarbij je tegen de computer rijdt van dezelfde sterkte als jij. Deze missies zijn altijd in racevorm die minder dan tien minuten kunnen duren, maar ook tegen één uur aan kunnen zitten. Wij reden zelf een race van 16,5 minuut, en dat vonden wij meer dan genoeg. Voor de echte racefans heb je echter aan het einde van het spel de race van San Francisco naar New York, waar je meerdere uren mee bezig bent.
Voor iedere faction missie die je succesvol afsluit, krijg je zogenaamde reputatiepunten. Deze punten zijn belangrijk voor jouw faction, want daardoor groeit het aandeel van jouw faction in een bepaalde regio. Je helpt dus jouw faction door zoveel mogelijk reputatiepunten te scoren, wat je ook kunt doen via PvP missies. Zo kun je tot acht spelers tegen elkaar rijden of een faction tegen faction missie rijden.
The Crew Review Tunen

Prachtige cutscenes en verafschuwde microtransacties

Op grafisch gebied valt op dat The Crew hele mooie cutscenes heeft om het wat simpele verhaal vorm te geven. Daarbij zien de auto’s in de game er ook pico bello uit, zeker als je ze van dichtbij bekijkt in de garage. Het enige wat toch wat grafisch tegenvalt, is de omgeving en dan met name de gebouwen in grote steden; dit doet gelukkig niet af aan de gehele ervaring van The Crew.
Een grotere ergernis is de toevoeging van microtransacties. Zo werkt The Crew met een duale valuta: Bucks en Crew Credits. De toevoeging van microtransacties is in principe optioneel om te gebruiken, maar in The Crew word je enigszins gedwongen om deze Crew Credits af te nemen. Zo zitten er hele dure auto’s in The Crew verwerkt, terwijl het heel lastig is om veel Bucks te verdienen. Alleen met faction missies en PvP missies verdien je nog enigszins wat, maar ook dan moet je aardig door blijven spelen voor je eindelijk een Ferrari of Maserati kan aanschaffen.
The Crew Review - Dirt

The Crew is overtuigend als racegame met RPG-elementen

The Crew is een racegame geworden die een gigantische open wereld met geslaagde RPG-elementen weet te combineren. Hierdoor blijft je continue doorspelen om je verschillende auto’s te verbeteren of om gewoon lekker te cruisen door de Verenigde Staten. Een smet op wat The Crew te bieden heeft, is het toch wel het simplistische verhaal en dat de gameplay in principe meer van hetzelfde biedt. Het grootste minpunt is toch wel de toevoeging van microtransacties, want de game zet je aan deze te kopen als je de echt dure auto’s wilt hebben, terwijl je al veel geld hebt neergelegd om de game sowieso te bezitten.