The Blacklist seizoen 5 review (Blu-ray) - Zo vader, zo dochter

zaterdag, 27 oktober 2018 om 10:02
the blacklist seizoen 5 review blu ray zo vader zo dochter 140489 2
Werken bij de politie kan een uitdaging zijn. Elizabeth Keen weet dit maar al te goed. Haar leven verandert drastisch nadat Amerika’s meest gezochte crimineel, Raymond Reddington, in haar leven stapt. We hebben het natuurlijk over de bekende FBI serie The Blacklist. Hoe het nu met Elizabeth en Reddington gaat lees je in The Blacklist seizoen 5 review.
Let op, in deze review konden we niet anders dan sommige elementen van seizoen 4 te spoilen. Heb je dit seizoen nog niet gezien, lees dan niet verder om spoilers te voorkomen.
Na de heftige gebeurtenissen uit seizoen 4 zijn Raymond Reddington en Elizabeth Keen weer terug. Red (James Spader) besluit in seizoen 5 weer een nieuw bedrijf op te richten, maar dit keer met Elizabeth (Megan Boone) aan zijn zijde. Dit is noodzakelijk nadat hij in het vorige seizoen gedwongen zijn macht moest opgeven vanwege problemen met Kate. Kate, beter bekend als Mr. Kaplan, wilde Elizabeth namelijk beschermen tegen Reddington.
Uiteindelijk blijkt dat Raymond de vader van Elizabeth is. Maar Kate heeft een andere reden om Red niet te vertrouwen. Dit zit letterlijk achter slot en grendel, omdat het verstopt zit in een koffer. Je merkt al snel dat de mysterieuze koffer een geheim van Red met zich meedraagt. Misschien wel het grootste geheim dat hij tot nu toe verborgen heeft gehouden voor Elizabeth.
The Blacklist seizoen 5 Reddington en Elizabeth

Reddington en Elizabeth: partners in crime

Het is geen wonder dat James Spader meerdere keren genomineerd is voor zijn rol als Raymond Reddington. In elk seizoen is zijn acteerwerk ijzersterk. Zo ook in seizoen 5. Het was verfrissend om te zien hoe goed Reddington en Elizabeth het met elkaar konden vinden in het begin van het seizoen. Ze creëerden een band als vader en dochter.
Later blijkt wel dat Reddington nog steeds is wat hij altijd al is geweest: een crimineel. Het is niet zo overduidelijk als in het eerste seizoen, maar Red heeft het niet verleerd. Ook begint het erop te lijken dat Elizabeth helemaal niet zo onschuldig is als het lijkt. Ze zit vast in een tweestrijd tussen haar baan bij de FBI en het toch aantrekkelijke leven van Reddington. Dit seizoen laat een compleet andere kant van haar zien.
Het enige wat mist is Agnes, de dochter van Elizabeth. Ze komt heel af en toe voor in een scène, maar dan op de achtergrond. Het feit dat Agnes ineens stukken groter is bewijst maar dat je met zo’n serie al snel de tijd vergeet. Het is wel opvallend dat je verder weinig mee krijgt over het meisje dat enkele seizoenen geleden nog zo belangrijk was.
The Blacklist seizoen 5 review Aram Cooper en Ressler

Onverwachte gebeurtenissen en een hoop geheimen

Seizoen 5 valt gelijk met de deur in huis. Wanneer je denkt dat je rustig de tijd hebt om te ademen, word je verrast door een nieuwe gebeurtenis. De spannende sfeer die we gewend zijn van The Blacklist wordt in dit seizoen ook goed gebruikt. Dit komt voornamelijk door de muziek.
Er wordt goed gebruikt gemaakt van sfeerbepalende melodieën. Zo zijn er scènes die er in eerste instantie vrolijk uitzien, maar waar schijn bedriegt. Op het moment dat de muziek verandert (en dit valt op) zie je dat precies dezelfde scène eigenlijk heel duister is. Je krijg bijvoorbeeld meer van de omgeving te zien op zo'n moment en dan zie je ineens een lijk liggen.
Niet alleen de muziek, maar ook onverwachte gebeurtenissen zorgen ervoor dat je wilt blijven kijken. De schrijvers zijn goed in het bedenken van cliffhangers voor bijna elke aflevering en hier wordt gretig gebruik van gemaakt in seizoen 5. Het verhaal focust zich niet meer alleen op Elizabeth of Reddington. De afleveringen én de cliffhangers gaan dit keer wat meer over andere personages en hun problemen en dat is prettig.
The Blacklist seizoen 5 review Tom Keen

De emoties blijven hangen

Niet elke aflevering draait meer om een persoon die op de zogenaamde Blacklist staat. Vaak wordt de zoektocht gecombineerd met de overkoepelende verhaallijn. Het zorgt ervoor dat we meer te weten komen over het verhaal dat The Blacklist vertelt. Er is ruimte gemaakt voor de personages om de spotlight te delen.
Elk personage krijgt zijn eigen moment om een verhaal te vertellen, zowel positief als negatief. Het brengt veel emoties met zich mee. Dit zorgt ervoor dat we lachen, goed nadenken en zo af en toe een traan moeten wegpinken. In de vorige seizoenen leek het soms alsof de emotionele sfeer snel werd losgelaten, maar het vijfde seizoen houdt de sfeer goed vast.
De gevolgen van een gebeurtenis in één van de eerste afleveringen, voel je op het einde nog steeds. Je merkt nu dat de personages veranderen door wat er zich afspeelt. Voor de afwisseling bevat The Blacklist seizoen 5 genoeg humor, zodat het niet te zwaar wordt. Op de juiste momenten krijg je de tijd om te lachen. Dit zijn vaak kleine grappen van Reddington die de serie net even wat losser maken.
The Blacklist seizoen 5 Samar

Elizabeth neemt het recht in eigen handen

In de afgelopen vier seizoenen is er een hoop gebeurd! Elizabeth was altijd degene die de heftige dingen moest doorstaan. Ondanks dat Reddington probeerde om haar te beschermen, was hij soms het gevaar zelf. Dit seizoen lijkt Red geen gevaar te zijn voor Elizabeth. Toch merk je dat Liz haar emoties niet meer onder controle weet te houden.
Liz heeft namelijk al vijf seizoenen lang moeten accepteren dat alles telkens maar fout gaat. Op het moment dat ze gelukkig leek te zijn, stond er wel weer iets kwaadaardigs op haar te wachten. Het einde van seizoen vijf overtrof de rest van het seizoen. We zagen eindelijk hoe Elizabeth voor zichzelf opkwam en het recht in eigen handen nam.
The Blacklist seizoen 5 Reddington en Dembe

The Blacklist seizoen 5 review - flinke dosis spanning en emotie

The Blacklist seizoen 5 zit vol met actie. Niemand had het verwacht, maar de makers hebben zichzelf overtroffen door riskante beslissingen te nemen. De laatste aflevering zorgde ervoor dat er maar één vraag overbleef: wat nu?
The Blacklist seizoen vijf is in het begin van dit jaar op de Nederlandse televisie geweest. De fans die de serie via Netflix kijken moeten zich helaas met iets anders vermaken. Gelukkig kun je seizoen één tot en met seizoen drie van The Blacklist terugkijken. Seizoen vijf komt pas begin 2019 naar Netflix, maar dit is zeker weten het wachten waard.
Dit artikel is op 10 juni 2020 bijgewerkt.