The Blacklist Seizoen 3 Review (Blu-ray) - Reddington is terug

zondag, 05 maart 2017 om 11:16
Raymond Reddington is terug van weggeweest. The Blacklist seizoen 4 is sinds kort op televisie, en de vorige seizoenen zijn voor de liefhebber terug te vinden op onder andere Netflix. Met de start van seizoen 4 is het natuurlijk de uitgelezen kans om de vorige avonturen van Reddington te bespreken. Lees er alles over in The Blacklist seizoen 3 review.
Al twee seizoenen lang weet het kat-en-muisspel van meestercrimineel Raymond Reddington (James Spader) het seriekijkende publiek te intrigeren. De man is slim en sluw, en weet uit alles een slaatje te slaan. Daarbij is de mysterieuze band tussen FBI-agente Elizabeth Keen en de crimineel nog altijd niet ontrafeld. The Blacklist seizoen 3 bouwt zonder problemen voort op die solide basis, en weet tegelijkertijd fris aan te voelen door enkele interessante twists aan de kijker voor te schotelen.
The Blacklist seizoen 3 review

Op zoek naar de waarheid

Wie de eerste twee seizoenen van de actieserie reeds gezien heeft, weet dat Keen aan het einde van seizoen 2 in de val is gelokt door de mysterieuze organisatie die bekend staat als de Cabal. De dood van de Amerikaanse senator die tijdens een aanslag van de groepering is overleden wordt verweten op de FBI-agente, terwijl de kijker natuurlijk weet dat dit niet helemaal de waarheid is.
De Cabal heeft Keen gebruikt om de eigen doelen te bereiken en Reddington is vastberaden om Keens onschuld te bewijzen, en de Cabal voor eens en voor altijd met de grond gelijk te maken. The Blacklist seizoen 3 begint dan ook niet rustig, maar gooit je gelijk middenin de actie. Keen en Reddington staan nu allebei op de most-wanted lijst van de FBI, en de twee moeten zien te ontsnappen aan de hordes agenten die ze op de hielen zitten.
Bovengenoemde gebeurtenissen vormen de fundering van het eerste gedeelte van The Blacklist seizoen 3. Waar een traditionele serie dikwijls een mid-season finale en première heeft, wordt een seizoen van The Blacklist vaak opgedeeld in drie vlakken. In feite zijn er dus telkens drie kleinere verhaallijnen te vinden in een seizoen, die middels een rode draad allemaal op elkaar aansluiten.
The Blacklist seizoen 3 review

Constante spanning en sensatie

Ook in The Blacklist seizoen 3 is dit niet anders. Dit 23-afleveringen tellende seizoen kent in principe meerdere grote plottwisten, die natuurlijk in The Blacklist seizoen 3 review niet letterlijk opgenoemd gaan worden. Wel moet gezegd worden dat de eerste helft van het seizoen iets sterker is dan de afleveringen die hierna volgen.
Aan het einde van seizoen 3 neemt de actie namelijk ietwat af, en krijg je als kijker een wat emotionelere kant van Reddington te zien. De gebeurtenissen van The Blacklist seizoen 3 hebben een enorme impact op de beroepscrimineel, en het is zeker tof om de overtuigende acteerkunsten van James Spader eens op een andere manier te kunnen bekijken.
De serie voelt in deze laatste momenten wel wat traag aan. Zeker na de actie die je in het eerste dozijn afleveringen hebt mogen ervaren en de grote gebeurtenissen die zich hierin voltrekken. Als kijker krijg je in die eerste paar afleveringen ook antwoorden op vragen die bij het vorige seizoen zijn achtergebleven.
The Blacklist seizoen 3 review

Een mengelmoes van wat de eerste seizoenen goed maakte

Het lot van Keen en de Cabal, maar ook de relatie tussen de FBI-agente en diens ex Tom Keen, die in dit derde seizoen wederom van zich laat horen komen aan bod. The Blacklist seizoen 3 pakt stukken uit de vorige twee seizoenen die goed werkten, en combineert dat nu in een prachtige samensmelting.
Toch heeft het derde seizoen een iets andere toon dan de vorige twee seizoenen. Waar aan het begin van seizoen een de daadwerkelijke Blacklist - en het zoeken naar de criminelen die hierop genoemd worden - centraal stond in elke aflevering, wordt dit nu wat meer naar de achtergrond geschoven. Natuurlijk wordt er wel nog steeds gezocht naar slechteriken wiens naam op het geleverde lijstje staat genoteerd.
Maar de focus van The Blacklist seizoen 3 ligt ditmaal echt op Elizabeth Keen. Aan het begin van het seizoen is dit natuurlijk omdat ze een van de meest gezochte personen op de aardbol is, maar later in het seizoen spelen haar connecties met Reddington een grote rol in het algehele plot. Met zo’n derde seizoen is dat natuurlijk niet geheel onlogisch.
The Blacklist seizoen 3 review

Meer focus op de persoonlijke banden van de cast

Dit aangezien de kijker een aardige band heeft opgebouwd met de huidige cast. Een mens kan niet genoeg geheimen hebben, en in The Blacklist seizoen 3 hoef je niet bang te zijn dat de acteurs niets meer te verbergen hebben. De schrijvers van de serie hebben wederom genoeg plottwisten in dit avontuur gebracht om jouw aandacht van begin tot eind vast te houden.
Het solide acteerwerk van de gehele cast draagt daar natuurlijk ook aan bij. James Spader blijft daarbij de grootste ster, met zijn solide performance als Raymond Reddington. De acteur ademt de rol bijna, en weet na twee eerdere seizoenen precies wat hij doet. Elke minuut met de charmante crimineel is om van te genieten. Het is dan ook leuk dat er op de Blu-ray naast de serie ook wat extra content wordt meegeleverd om nog langer te kunnen genieten.
Vanzelfsprekend zijn hier verwijderde scènes te vinden, maar ook kan er een kijkje achter de schermen genomen worden. Vooral het stuntwerk wordt hierin belicht. Ook is er een feature te vinden die ingaat op het karakter Aram, die in The Blacklist season 3 een steeds grotere rol vertolkt. Je koopt de Blu-ray niet voor deze extra's, maar het is zeker tof om te zien hoe de serie wordt opgebouwd tot het solide eindproduct dat in de winkels ligt.
The Blacklist seizoen 3 review

Opnieuw aan de buis gekluisterd

Want zo mag het gehele derde seizoen van The Blacklist zeker genoemd worden: solide. De serie borduurt verder op het succes van de vorige afleveringen, maar weet hier genoeg frisse wind door te laten waaien om het geheel interessant te houden voor de doorgewinterde fan. De acteerprestaties van de cast zijn solide, met als uitblinker James Spader die geboren is om Reddington te vertolken.
Het enige wat jammer is, is het feit dat The Blacklist seizoen 3 op het eind ietwat inkakt en wat traag aanvoelt. Alsof het verhaal net iets te kort was om over 23 afleveringen te vertellen, en er op het eind dus wat losse opvulling is gebruikt. Gelukkig is het maar een kleine smet op een verder uitstekend derde seizoen. Een ieder die ook maar een klein beetje fan is van de serie, mag The Blacklist seizoen 3 absoluut niet overslaan.