Terminator Genisys Review - Schwarzenegger weer badass!

vrijdag, 03 juli 2015 om 16:52
Come with me if you want to live! Deze en andere klassieke Terminator quotes vliegen je om de oren in dit langverwachte Terminator vervolg. Heeft Schwarzenegger het nog in zich om de wereld wederom te redden én het publiek een goede filmervaring bieden? Lees het in de Terminator Genisys Review!
Allereerst een belangrijke waarschuwing: bekijk de trailers van deze film niet! Plottwists en beelden uit alle actie scenes worden weggeven; echt onbegrijpelijk! Bovenaan deze Terminator Genisys review vind je daarom ook alleen een teaser trailer.
Toch moet je niet teveel verwachten van het verhaal zelf, wat dankzij een tijdreis element bijkans nog verwarrender is dan een film als Predestination, en het onduidelijk maakt of we hier te maken hebben met een reboot, sequel, prequel, of iets anders.
Terminator Genisys review

Tijdreizen is vragen om problemen

De futuristische oorlog tegen Skynet wordt eindelijk gewonnen dankzij de inzichten van John Connor, gespeeld door de charismatische Jason Clarke. De kwaadaardige zelfbewuste robots slagen er nog maar net in om een T-800 naar het verleden te sturen om Johns moeder Sarah Connor (Emilia 'Khaleesi' Clarke) te vermoorden voordat zij de toekomstige verzetsleider kan baren. John Connor stuurt zijn meest vertrouwde kameraad Kyle Reese (Jai Courtney) naar het verleden om zijn moeder, en daarmee de toekomst, levend te houden.
Veel meer kun je maar beter niet over het verhaal weten, maar het wordt er in ieder geval niet minder ingewikkeld op. Zoals vrijwel altijd met tijdreizen kom je de ene paradox na de andere tegen. Het lijkt in Terminator Genisys alleen wel extreme vormen aan te nemen. Het verhaal van Terminator 1 en Terminator 2 valt bijna niet te verbinden met deze film, die te ambitieus op het gebied van plot is.
We zien in ieder geval veel referenties naar senes uit eerdere Terminator films, die soms zelfs een op een lijken te zijn overgenomen. Waarom landt The Terminator als een baas in het verleden in Terminator 1, terwijl Kyle Reese uit de lucht valt? Deze en andere verwijzingen doen de Terminator fans goed!
Terminator Genisys Review

Schwarzenegger heerst

Het verhaal is dus maar matig, maar wat deze film leuker maakte dan je van te voren verwacht is de grote man zelf: Arnold Schwarzenegger. Het zegt wel iets over je film als Schwarzenegger de beste acteur van het ensemble is, maar het is waar. Daenerys Emilia Clarke is redelijk oké als Sarah Connor, maar Jai Courtney is werkelijk de meest vergetelijke acteur die er bestaat. Hij is sympathiek, maar voegt verder niets toe aan de film als geheel.
Zelfs Sam Worthington was nog beter in het buitengewoon middelmatige Terminator Salvation uit 2009. Gelukkig voor Terminator Genisys heeft het The Governator weten te strikken. Zijn leeftijd (67) wordt niet genegeerd maar juist omarmd, want blijkbaar wordt het huidweefsel van de T-800 net als bij mensen gewoon langzaam ouder. Dus zien we een grijsharige Schwarzenegger flink kontschoppen.
Daarnaast zien we The Terminator in een vrij menselijke rol, en is zijn band met Sarah Connor aandoenlijk. Het doet denken aan de band tussen hem en John Connor in Terminator 2. Aangezien Terminator 2 nog altijd de beste Terminator film blijft, mag elke overeenkomst een compliment genoemd worden.
Terminator Genisys Review

Actie, actie, actie

Je krijgt zoals je aan de tussenkop kunt afleiden een hoop actie op het scherm te zien. Je hoeft hier weinig originaliteit te verwachten: neem bijvoorbeeld de schoolbus achtervolgingsscene, dat voelt alsof we het eerder gezien hebben. Het is gelukkig geen slaapverwekkend cliché CGI-fest zoals in Avengers Age of Ultron, maar ook zeker niet de actie-grandeur waar Mad Max Fury Road een instant klassieker mee is geworden.
De voormalig kampioen bodybuilden heeft voor deze rol kennelijk een half jaar drie uur per dag getraind om weer in vorm te komen. Hierdoor maakt hij een goede kans om zijn vroegere zelf te verslaan in een gevecht aan het begin van de film. De jongere Terminator is overigens extreem realistisch nagemaakt, terwijl de rest van de CGI niet bijzonder te noemen valt. Ook de T-1000 (de robot van vloeibaar metaal) keert terug, maar is niet echt memorabel. Opvallend is wel dat de special effects er niet beter uitzien dan 25 jaar geleden in Terminator 2.
Al met al zijn het degelijke en vermakelijke set pieces, af en toe afgewisseld met one-liners en melodramatische momenten. Schwarzenegger zorgt voor de meeste lachsalvo's, hoewel de mislukte grijns grap uit Terminator 2 tot vervelens toe herhaald wordt.
Terminator Genisys review

Terminator Genisys review - Conclusie

Uiteindelijk gaat de vijfde Terminator film met een ruime voldoende naar huis in deze Terminator Genisys review. De actie is spectaculair maar niet baanbrekend. Het verhaal is nogal ingewikkeld en lijkt bezaaid met plotfouten. De echte time-travel nerds mogen hierbij proberen te redden wat er te redden valt.
Gelukkig is Emilia 'Mother of Eyebrows' Clarke een degelijke toevoeging, en compenseert Jason Clarke als John Connor wel enigszins voor de zwakke prestatie van Jai Courtney. Arnold Schwarzenegger steelt overduidelijk de show, en maar beter ook! Hij is tenslotte de enige echte Terminator!