Mad Max Fury Road Review - Krankzinnig geweldig

Zo'n veertig jaar geleden bracht regisseur George Miller ons Mad Max: een futuristische achtervolgingsfilm in een apocalyptisch Australië. Twee vervolgen en 36 jaar later is daar Mad Max Fury Road. En ook de vierde film, zoals je in deze Mad Max Fury Road review kunt lezen, is een doldwaas en razend voertuigfestijn.

Mad Max Fury Road is in principe één lange achtervolgingsscène, opgedeeld in diverse fragmenten. Regisseur Miller heeft inmiddels de zeventig al bereikt, maar weet nog steeds hoe je een goede actiefilm neer moet zetten. Mel Gibson is dan niet meer de politieagent Max Rockatansky, maar Tom Hardy (The Dark Knight Rises) vult die rol perfect in. En wel zo perfect dat je hem uit de film kunt weglaten.

Mad Max Fury Road Review

Wonderbaarlijke Theron

Nee, dat is geen negatief element van Hardy. Bijna het gehele eerste uur van de film zit hij namelijk vastgebonden op een auto als bloedbankzakje voor Nux (Nicholas Hoult). Nux behoort tot de War Boys, een clan die een stadsleider genaamd Immortan Joe volgt. Deze Immortan Joe gaat over het water in diezelfde ‘metropolis’ en stuurt zijn beste vrouw, Imperator Furiosa (Charlize Theron), op pad met een tank vol olie naar een nabijgelegen stad.

Wat Immortan Joe echter niet weet, is dat Furiosa maar een heel klein beetje olie vervoert en zijn haremvrouwen, vijf schitterende ‘exemplaren’ heeft ontvoerd en meegenomen om ze te bevrijden. Op het moment dat Immortan Joe hier achter komt is het hek van de dam en ontvouwt zich een spectaculaire achtervolgingsscène die bijna de gehele film in beslag neemt.

Hardy is dus het eerste gedeelte van de film vastgebonden en heeft weinig toe te voegen aan het begin. Theron steelt op dat moment dan ook de show als Furiosa: zij neemt al het initiatief, houdt ons op de hoogte van de plot en bestuurt ook de grote War Rig-truck, met daarin de vrouwen. Dit is niet een film waarin de titelheld de wereld gaat redden, maar hij helpt goed mee.

Mad Max Fury Road Review

Death Metal Darth Vader

Met een compleet leger aan wagens, motoren en suïcidale fanatiekelingen die chroom als het heilige middel ervaren, volgt Immortan Joe (vanwege zijn masker door ons liefkozend Death Metal Darth Vader genoemd) de War Rig met daarop 'zijn' vrouwen. Om de good guys angst aan te jagen, haalt Immortan Joe echt alles uit de kast. Zo is er zelfs een auto met daarop gigantische boxen en een geblinddoekte gitarist, die doet alsof hij urenlang Guitar Hero moet spelen en daar ook helemaal in opgaat. Dze film heeft dus ook komische elementen.

Het resultaat is een actiefilm van een gelauwerde filmmaker, waarin de special effects van deze eeuw duidelijk naar voren komen. Met de tientallen auto’s die rondrijden kun je dan ook genoeg explosies verwachten, maar het echte grande finale-stukje is het moment dat er een zandstorm-achtige orkaan met bliksem voorbijkomt. En dat is echt grandioos.

Mad Max Fury Road Review

Junkie XL

Post-apocalyptische werelden zien er over het algemeen altijd grijs en grauw uit, maar Miller bewijst dat dit helemaal niet hoeft. De scènes overdag spelen zich af in goudgeel licht, terwijl enkele nachtscènes plaatsvinden in rustgevend blauw. Want de achtervolging gaat door, iets wat je de hele tijd ziet in de achtergrond. Je ziet het gevaar naderen en dat is ijzersterk aan Fury Road.

Ook een sterk punt van de film is de soundtrack, die gemaakt is door de Nederlander Tom Holkenberg, oftewel Junkie XL. De pompende en theatrale muziekcompositie, die natuurlijk wordt opgezweept door de geblinddoekte gitarist, is fantastisch en geeft Fury Road een uniek sausje. Het enige minpuntje hieraan is dat je wel erg vaak hetzelfde riedeltje hoort.

Mad Max Fury Road Review

Mad Max Fury Road Review – Laat de concurrentie in het stof bijten

George Miller mag dan wel zeventig zijn, hij laat nog steeds zien hoe je een goede actiefilm maakt anno 2015. Mad Max Fury Road is een van de meest originele en visueel indrukwekkende films van dit jaar, die je absoluut in de bioscoop moet zien. Het verhaal mag dan in principe flinterdun zijn – auto’s achtervolgen andere auto’s – het resultaat mag er echt wezen. In Mad Max Fury Road is de wereld is inderdaad mad geworden en dat is fantastisch om te zien.

9

De plus- en minpunten

• Charlize Theron is fenomenaal