Tearaway Unfolded Review - Unieke en hartverwarmende game

woensdag, 02 september 2015 om 17:00
Met Origami-papier kun je heel wat mooie dingen bouwen. De knutselkunst komt meer dan ooit tot leven in de game Tearaway Unfolded die exclusief naar de PlayStation 4 komt. Dompel je onder in de wondere wereld van papier en kruip in de huid van Iota (man) of Atoi (vrouw).
In 2013 kwam Tearway uit als exclusieve titel voor de PS Vita. En wauw, wat was dat een sprookje. Niet voor niets beoordeelden we de game met een welverdiende 8 in onze Tearaway recensie. De makers van LittleBigPlanet, Media Molecule, hebben nu een Tearaway gemaakt voor de PlayStation 4. En het is alvast 1-0 voor ze, want Tearaway Unfolded is geen port of remake.

Lever een boodschap af

Tearaway Unfolded is een gloednieuwe game, al is de inspiratiebron natuurlijk 200 procent duidelijk. Want veel elementen uit de PS Vita versie zien we terug in de PS4 game. Iets wat we alleen maar toejuichen. Ook nu weer kruip je in de huid van een boodschapper, Iota of Atoi, en is het je taak om diverse levels te doorlopen om een boodschap af te leveren.
De trend wordt meteen gezet als je door hebt dat het hoofd van je personage een envelop is. De gehele wereld van Tearaway Unfolded is namelijk opgebouwd uit papier. Hoe cool is dat?! De omgevingen zijn prachtig.
Tearaway Unfolded <a href=Review" class="img-responsive" src="https://cdn.xgn.nl/upload/201509/t/recensie.jpg" />

Spelenderwijs leert men

De essentie in Tearway Unfolded is hetzelfde als in de PS4-versie: in een puzzelwereld vol platform-elementen doorloop je diverse levels, waarin je geregeld wat vijanden (Scraps) moet uitschakelen. Daarbij zijn eekhoorns nog altijd je beste vriend, want een eekhoorn vertelt je spelenderwijs hoe je levels doorloopt. Spelenderwijs leer je namelijk steeds meer gameplay-technieken, wat dit ook voor kids een ideale game maakt.
In het begin kun je alleen met je poppetje rondlopen en met een zaklamp licht schijnen. Iets wat nodig is omdat veel papiertjes lelijk zijn en nog 'uitgepakt' moeten worden. Bij een X-aantal ontvang je een trophy, hoera! Later kun je met je personage steeds meer. Een paar onderdelen uit de PS Vita-versie zien we terug: zo kun je op 'drums' springen. Met een simpele tik tegen de touchpad spring je. En door te vegen over het touchpad beweeg je objecten uit de papieren wereld, wat nodig is om puzzels op te lossen.

Betere besturing dan PS Vita

Die besturing werkt fantastisch én beter dan op de PS Vita! Met de PS Vita zat je altijd te prutsen met de voor - en achterkant van dat ding, terwijl de besturing van de PS4 controller veel verfijnder aanvoelt. Daarmee scoort Tearaway Unfolded punten.
Gelijkertijd zorgt de PS4 controller meteen voor nieuwe opties. Zo kun je nu opeens voorwerpen in de PS4 controller stoppen, niet echt uiteraard, maar wel denkbeeldig. Je zou bijna denken dat het echt is! Je kan een voorwerp oppakken, zoals een nootje, maar ook een Scrap of eekhoorn. Door even je controller op te tillen ontstaat er een frame (alsof je door een fototoestel kijkt), waarna je op vierkantje drukt en dan zit het ding of beest in je controller. Vervolgens kun je over de touchpad vegen en wordt dit object uit de controller gegooid.
Tearaway Unfolded Review

Eekhoorn, we houden van je!

Het is ongetwijfeld de leukste nieuwe feature in Tearaway! Puzzels krijgen opeens een nieuwe dimensie. Je herkent elementen uit de PS Vita-versie, maar alles is net even anders én beter. Bovendien is het een mooie bijkomstigheid dat de geluiden heel charmant zijn. Als je een eekhoorn in je controller stopt, hoor je het geluid dat een eekhoorn maakt. Haha, we houden ervan!
Sowieso is de gehele gameplay om van te genieten. De puzzels zijn elke keer weer anders, omgevingen veranderen en nog altijd kun je naar hartenlust foto's nemen. Even op driehoekje klikken en je camera komt te voorschijn. En nog altijd kun je allemaal filters aanschaffen voor die camera als je genoeg confetti verzamelt.

Zoek de confetti

In alle gebieden ligt her en der confetti verspreid en hoe meer je rondkijkt, hoe meer te verdienen valt. Want naast het hoofdverhaal zijn er ook allemaal kleine zijmissies. Her en der staan gekke karakters die iets van jou willen en je dan belonen met een blauwe box vol confetti. Spreek dus vooral overal gekke poppetjes aan, want wie weet waar het goed voor is!
Voor je het weet wil iemand dat je een oog voor hem tekent, een foto maakt van een eikenboom of alle kazen uit lucht haalt. Klinkt dit bizar? Nee, eerder creatief. Want geloof ons dat Tearaway Unfolded bovenal een creatieve titel is. Uitermate geschikt voor kids, maar net zo verfrissend en charmant voor volwassenen!
Tearaway Unfolded review

Nog een keer biggetje rijden

En laten we één misverstand de wereld uithelpen: dit is niet een simpele port of remake. Als je de PS Vita versie game gespeeld hebt, kun je de game met een gerust hart aanschaffen. De nieuwe opties zijn leuk en waarom zou je nee zeggen tegen nog een keer op een big rijden of gekke tekeningetjes maken? Serieus: het is leuk! Dat was het al op de PS Vita en dat is het nu weer. Helemaal hilarisch is het om de app te downloaden en gekke foto's van jezelf te pimpen en die in Tearaway Unfolded terug te laten keren.

Eén boodschap: zeg maar ja tegen Tearaway Unfolded

Heb je nooit de PS Vita versie gespeeld? Dan moet je al helemaal aan de slag met Tearaway Unfolded. Unieke games moet je spelen, zo simpel is het. En Tearaway Unfolded is zo'n unieke game. Af en toe is de gameplay wat simpel, maar de omgevingen brengen genoeg diversiteit om je daar nooit te lang aan te storen. Zeg dus vooral geen nee tegen nog meer papier! Kopen, uitpakken, in je console stoppen en nog meer uitpakken! Dat is de boodschap die we jou geven voor Tearaway Unfolded.