Surf's Up Review

zondag, 07 oktober 2007 om 10:33
Denk aan onder andere de filmindustrie en je kunt al snel concluderen dat pinguïns de laatste jaren hot zijn. Met Surf’s Up mag jij zo’n gekke pinguïn besturen op een surfbord. Dat doe je natuurlijk met een dikke knipoog maar wellicht gelijktijdig met een glimlach?
Surf’s Up is een computergeanimeerde mockumentary film; het is een parodie op documentaires die gericht zijn op surfers, denk aan bijvoorbeeld Riding Giants. In Surf’s Up wordt er een theorie uitgelegd, namelijk dat surfen als het ware is uitgevonden door de pinguïns. In de film ziet de kijker hoe een WK voor surfen wordt voorbereid door een paar fanatieke pinguïns. In de game houden we ons bezig met dit laatste, maar klinkt dat niet een beetje kinderachtig?
Geschikt voor iedereen
Zodra je de leeftijdsaanduiding van 3+ ziet op de voorkant van de hoes, de felle kleurtjes ziet en het concept leest- dat jij mee doet met de grootste surfwedstrijd alle tijden (Reggie Belafonte’s Big Z Memorial Suf-Off)- weet je gewoon dat je dit spel speelt met een dikke knipoog. Surf’s up is er voor de entertainment en biedt simpele vermaak. Het hele spel laat zich aanduiden door gemak; zelfs een niet-gamer kan dit spel nog spelen, zo laag is de instapdrempel.
Eiland Pen Gu
Zodra je het spel opstart, selecteer je een profiel, creëer je een game, sla je op en je kunt aan de slag met een paar modi: Championship, Multiplayer en Lead Sliging (dit is bladskiën, maar dit zul je eerst vrij moeten spelen). Uiteraard is je hoofddoel het kampioenschap, dat zich afspeelt op het eiland Pen Gu, omdat jij Tank wilt verslaan die nu al negen keer achter elkaar heeft gewonnen. Je hebt een aantal locaties rond het eiland waar je kunt surfen. Leuk hieraan is dat de condities van deze locaties nooit hetzelfde zijn. Zo surf je bijvoorbeeld ’s nachts tijdens een storm, midden tussen ijsbergen, of zelfs bij een vulkaanuitbarsting.
Eenvoud
Als je eenmaal je surfplank en je personage hebt gekozen, mag je losgaan met je gekke kip op die surfplank. Het idee is simpel en de uitvoering ook: er komt een golf aan waar je tegen aan kunt surfen om vervolgens stunts op uit te voeren. Elk karakter kent zijn eigen zwakheden en vaardigheden. Veel variatie in de stunts is er niet, toch ziet het er wel hilarisch uit, wat versterkt wordt door de vrolijke omgevingen en de gekke stemmetjes. Ook de licentie van muzieknummers is niet mis. De besturing is dus erg eenvoudig en heb je na een paar seconden al onder de knie. Je moet zoveel mogelijk punten scoren, checkpoints behalen en daarnaast heb je nog te maken met power-ups en voorwerpen en moet je natuurlijk niet met je snufferd op het water kaatsen of tegen een rotsblok botsen. Heb je dit onder de knie, wat nogmaals dus snel gaat, kun je gewoon snelheid maken en stunten (ook freestyke tricks) of grinden a la Tony Hawk maar dan nu op het water. Wil je nog wat anders, is er de mogelijkheid om te zweven op een golf.
Al dit leuks kun je beleven met karakers die je ook kent uit de film kent, een aantal zijn direct speelbaar, andere pinguïns speel je later pas vrij. Je kunt je surfer nog aanpassen en een surfplank kiezen, maar verwacht hier niet teveel van. Zoals voor de hele game geldt: er zijn niet veel mogelijkheden en het is niet heel diepgaand. Het is dan ook jammer dat je met zo’n zes a acht uren wel klaar bent met dit spel, hoewel een doorgewinterde gamer dan ook wel genoeg zal hebben van dit spel. Surf’s up richt zich toch wel wat meer op de kleintjes in deze wereld.
Glimlach
Waarmee niet beweerd wordt dat dit een kinderachtig spel is. Voor een volwassene is het leuk maar wellicht voor een paar avondjes (en dus niet de hele tijd!) waarbij de multiplayer optie voor het nodige vermaak kan zorgen. Voor kinderen is deze game een must, voor volwassenen dus niet per se. Heb je niet veel geld te besteden maar wil je een game met een vrolijke noot, zou ik niet voor Surf’s up gaan. Maak je je niet druk dat je zo klaar bent met de game en heb je gewoon wat geld over? Dan kun je best losgaan met deze pinguïns, omdat het hoe dan ook wel voor een glimlach op je gezicht zal zorgen.
Cijfer: 6.4