MySims Review

Review
zaterdag, 13 oktober 2007 om 1:15
xgn google image
De scenario mode in MySims voorziet de speler van een losse overliggende structuur, en kent dus weinig diepgang. Het grootste deel van het verhaal moet je opvangen door goed te luisteren naar wat de karakters zeggen. Daarentegen zullen de spelers die je tegenkomt in het verhaal vrijwel allemaal hun unieke persoonlijkheid hebben, waardoor het allemaal net wat levendiger wordt. Je zult beginnen onder het toekijkend oog van Mayor Rosalyn, al snel zul je erachter komen dat de stad, die ooit zo vreedzaam en druk was, hier en daar wat problemen blijkt te hebben. Jouw opdracht is zeer duidelijk: zorg ervoor dat de stad, net als vroeger, weer hoogtij beleeft!
Ontwerp
De game houdt zich afzijdig van de realistische elementen van een sim-game, zoals bijvoorbeeld het voeden van het karakter of het zoeken naar een baan, het dagelijks leven dus. Dit komt daarentegen ten goede van het ontwerp-en-inricht aspect van de game. Zo kun je logischerwijs je karakter aanpassen naar je eigen smaak, hoewel dit redelijk beperkt is vergeleken met de Mii-functie die je standaard kunt vinden op je console. Uiteraard kun je ook je eigen huis van de grond af aan opbouwen. Dit heeft echter wel een ‘lego’-achtig tintje gekregen, waardoor het bouwen wat sneller en makkelijker gaat. En dat is belangrijk, want MySims is vrijwel geheel gericht op het bouwen van huizen en bijbehorende meubels. Er kunnen namelijk zo nu en dan Simsjes langskomen die in de stad willen wonen (aan jou de keus of je ze toe laat of niet), deze moeten echter wel van een huis naar hun smaak voorzien worden, en dat is jouw taak. Ik zeg nadrukkelijk naar hun smaak, aangezien ze er anders niet in willen wonen. De Sims hebben zes verschillende soorten ‘smaak’. Zo kunnen ze houden van Fun, Tasty, Geeky, Cute, Studious en Spooky. Een Sim die bijvoorbeeld van ‘Fun’ houdt, kan vragen om een speeltuinachtig huis en een Sim die meer van de ‘Cute’ categorie is zal erg blij zijn met een roze en knus huis.
Naast het bouwen van huizen krijg je, zoals ik al eerder noemde, ook de opdracht om meubels te bouwen. Elk huis is standaard voorzien van een aantal meubels, maar de veeleisende Simsjes willen natuurlijk weer iets speciaals hebben. Hier komt jouw talent om de hoek kijken, zorg ervoor dat je mooie meubels creëert naar de smaak van de betreffende Sim. Om deze meubels in elkaar te zetten, heb je bepaalde ‘grondstoffen’ nodig, die kun je overal door het level heen vinden. Eenmaal genoeg zogenoemde ‘essences’, ga dan snel aan de slag!
Gameplay
De functie van de wii-mote uit zich in het bewegen van een cartoonachtige hand over het scherm, terwijl de analoge stick van de nunchuck je voeten bedient. Zodra je met het handje over verschillende objecten in het scherm gaat, zul je merken dat je er iets mee kunt doen, zoals bijvoorbeeld het verven van een muur, het schudden van grondstoffen uit een boom (houd de boom vast en schud de wii-mote heen en weer) of het vangen van een vis. De controls werken smooth en makkelijk, hoewel het soms lastig is om een ‘gehinderd’ object te selecteren. Stel er staat een Sim onder een boom, en je wilt de Sim aanklikken, dan kan dat wel eens verdraaid lastig zijn omdat je steeds de boom selecteert.
Zoals ik al eerder zei, heb jij de keuze om nieuwe bewoners tot je stadje toe te laten. Hoe meer verschillen de bewoners vertonen, hoe groter je keuze uit gebouwen blokken. Met meer gebouwen blokken heb je dus ook meer mogelijkheden om je buurt in te richten. Vandaar uit kan je stad zo groot worden dat hij de grenzen overschrijdt, je zult dan buurten bij elkaar mogen voegen. Het opzetten van een enorme stad is erg leuk maar ook zeker tijdrovend en soms eentonig.
Presentatie
De game is geheel in cartoonstijl uitgevoerd en bevat dus ook Mii-karakters die, in vergelijking met Sims games op de PC, niet op ‘echte’ mensen lijken. Het uiterlijk van de game straalt, door middel van de vele felle kleuren, een hoop vrolijkheid uit. Ook de stadsbewoners en jijzelf helpen hieraan een handje mee en zien er dan ook schattig en vrolijk uit. Dat is allemaal erg leuk voor je dochter of kleine zusje, maar niet voor iemand die hardcore huizen wil bouwen.
Toch zitten er een paar minpuntjes aan deze game,van framedrops tot zo nu en dan kleine schokjes (lag). En dan heb ik het nog niet over de abrupte omschakeling van dag naar nacht en vise versa evenals de glitches, zoals bomen die niet geschud willen worden, deuren die niet opengaan en menu’s die van de ene op de andere seconde verdwijnen en weer terugkomen. EA had iets meer tijd mogen steken in het glad maken van de nu nog scherpe randjes.
MySims toont hier en daar wat gebreken, maar de enorme hoeveelheid aan mogelijkheden tot aanpassing van zowel karakters als huizen, zal menig Sims-fan’s hartje harder doen kloppen. MySims is voor het sim-genre van de Nintendo Wii een goede toevoeging en zet tegelijkertijd voor EA een nieuwe tak in de Sims neer om op voort te borduren.
Cijfer: 7.2

Populair Nieuws