Star Wars The Force Awakens Blu-ray Review - Allemaal starwarsen

maandag, 25 april 2016 om 20:15
Star Wars is niet zo zeer een filmserie, het is meer dan dat. Starwarsen is bijna een werkwoord geworden, waarbij complete gezinnen zich laten onderdompelen in het door George Lucas bedachte universum. Inmiddels is The Force Awakens uit op Blu-ray en DVD. In de Star Wars The Force Awakens Blu-Ray review bespreken we of de film het aanschaffen waard is!
Het mag voor zichzelf spreken: als je over een Blu-ray speler beschikt, moet je uiteraard die versie kopen. De kwaliteit van zowel beeld als geluid is vele malen beter dan DVD, en een Star Wars film hoor je op de juiste manier te kijken! Wat we van de film zelf vinden, dat weten jullie al. Calvin Foe noemde het naar aanleiding van zijn bioscoopervaring vorig jaar het 'De beste Star Wars film in jaren'.
Het lichtzwaardenfeest werd dan ook positief beoordeeld met een 8.5 in de recensie. Die bioscoopervaring kun je dankzij de Blu-ray versie nu opnieuw beleven. Of als je de release gemist hebt nabootsen. Geloof ons: het is de moeite waard. Het is een genot om de oude cast verenigd te zien (dus Harrison Ford, Mark Hamill, en Carrie Fisher), en waar we blij de nieuwe leden ontvangen. Want zij zijn bepalend voor de toekomst van Star Wars.
Star Wars The Force Awakens Blu-Ray Review

Een feest van extra's

Dat er dan ook zeer goed over nagedacht is welke leden er in de cast zitten, blijkt uit de extra's op de Blu-ray versie. Heel overwogen is nagedacht over wie de rol zou krijgen. Men was bij de auditie van Daisy Ridley meteen verkocht. Als je de Blu-ray koopt, krijg je negen verschillende soorten extra's, waar je een paar uur zoet mee bent. Dit zijn de extra's op rij gezet:
  • Secrets of the Force Awakens: a cinematic journey
  • The Story awakens the table read
  • Crafting creatures
  • Building bb8
  • Blueprint of a battle: the snow fight
  • ILM: the visual of the force
  • John Williams; the seventh symphony
  • Deleted scenes
  • Force for change
De meeste van deze extra's duren nog geen tien minuten. Alleen de eerste extra duurt meer dan een uur en die is ook het tofst is om te zien. Daarin krijg je zoveel meer mee over de hele voorbereiding van de film, met interviews tussendoor van acteurs en actrices. Zo kom je bijvoorbeeld te weten dat Simon Pegg een rol heeft in de film, iets wat je eerder in de bioscoop niet was opgevallen. Dat kan ook helemaal niet, want hij is onherkenbaar!
Star Wars The Force Awakens Blu-ray Review X-wing

Aandacht voor details

Hij wilde graag in de film, maar omdat men te bang was dat de associatie met Star Trek te snel gemaakt zou zijn, is besloten hem als een ander personage uit te dossen. En wat is dat prachtig gelukt. Ook krijg je te zien hoe bewust er nagedacht is over dingen, dat de Millennium Falcon uiteraard in de film aanwezig moest zijn! En hoe men nagedacht heeft over de rol van Harrison Ford daarin.
En interessant zijn bepaalde aspecten waar je nooit over nadenkt als je enkel de film ziet. Harrison Ford is, zoals iedereen wel weet, na Star Wars gewoon doorgegaan met acteren. Maar dat geldt niet voor Carrie Fisher. Die vrouw had al jaren niet meer geacteerd en was na 30 jaar vrij zenuwachtig om weer aan de slag te gaan. Gelukkig pakte ze snel de draad op.
Star Wars The Force Awakens Blu-ray Review achter de schermen

Het verhaal achter Chewbacca

Of wat denken van Peter Mayhew, die altijd de rol van Chewbacca had vervuld. De beste man kan niet meer goed lopen, heeft een nieuwe knie en kon simpelweg niet de gehele rol op zich nemen. Delen heeft hij, met trots, ingevuld. Andere delen zijn gedaan door een double. Dat kijkje achter de schermen is enorm interessant, voor zowel fans als niet-fans.
Het enige wat ontbreekt aan interviews met de cast, is dat we niets zien van Domhnall Gleeson, een zeer talentvolle acteur. Het had de Blu-ray versie niet misstaan om een klein interviewtje met hem te hebben. Een ander minpunt zijn de verwijderde scènes. Die stellen niet veel voor. Dus bereid je er op voor dat je niets mist. Wat daarentegen dan wel leuk is, is hoe BB8 gebouwd is.
Als je je de film gezien hebt en je afvraagt hoe een robot zó tot leven kan komen als gebeurd is in de film, dan krijg je je antwoord. Geweldig om te zien allemaal! Net zo geweldig is het om te zien hoe andere karakters door mensen tot leven zijn gekomen, en welke technieken daarvoor zijn gebruikt. Krankzinnig, maar tof!
Star Wars The Force Awakens Blu-ray Review lightsaber

Star Wars The Force Awakens Blu-Ray Review - Zeker de moeite waard

En hoe kun je geen respect hebben voor John Williams? Die man die zit al ver in zijn tachtig en compenseerde al muziek van de eerste Star Wars films, en doet dat nog steeds! Door zijn creaties voel je emoties. Elke Star Wars film zou sowieso anders aanvoelen zonder Williams. Daar zijn we heilig van overtuigd.
Star Wars The Force Awakens is een film die je in je collectie wilt hebben én moet hebben. Er zit zoveel tijd en liefde in deze film en de film ga je na het zien van alle extra's alleen nog maar meer waarderen. The Force Awakens heeft de goede toon gezet en Star Wars leeft, zoals het al jaren doet. Niets mis mee om af en toe even flink met het hele gezin te gaan starwarsen.