Star Wars Jedi: Survivor Review - Cal Strikes Back

vrijdag, 28 april 2023 om 15:00
star wars jedi survivorf1682497221
Cal Kestis wist de Empire te overleven in Star Wars Jedi: Fallen Order, maar vijf jaar later wordt hij nog altijd opgejaagd door het galactische dictatorschap onder leiding van Emperor Palpatine en Darth Vader. In Star Wars Jedi: Survivor is Cal terug in een nieuw avontuur dat het uiterste van hem vraagt. Of je dat avontuur moet beleven, lees je in onze Star Wars Jedi: Survivor review!
Toen Fallen Order richting het einde van 2019 verscheen, was het niet lastig om verliefd te raken op Padawan Cal Kestis die na de val van de Republic op de vlucht moest voor de Galactic Empire. Het grootste actiespektakel van Respawn Entertainment, de studio die daarvoor vooral bekend stond om shooters als Titanfall en Apex Legends, was een schot in de roos, op hier en daar wat verbeterpunten na. Eén ding was universeel geliefd aan de 2019-titel en dat was dat het verhaal fantastisch was.

Verhaal om van te juichen

Voor het vervolg zijn de verwachtingen dan ook hoog. In Jedi: Survivor is Cal nog steeds op de vlucht tot hij een groot geheim ontdekt op de grotendeels vergeten planeet Koboh. Met een kans om voorgoed uit het zicht van de Empire te verdwijnen start een zoektocht naar hoop, maar er zijn tal van kapers op de kust en natuurlijk zijn er altijd nog de jachthonden van Darth Vader in de vorm van Inquisitors die Cal het leven moeilijk maken.
Het is een goede springplank voor het avontuur dat volgt en ons pakweg 23 uur zoet hield, waarbij we hier en daar juichend genoten van de ontwikkelingen in het verhaal en het gros van personages dat de revue passeert. Respawn weet als geen ander hoe ze een goed verhaal moeten vertellen en bewijst dat maar weer met het tweede deel in de reeks maar weer eens en dat terwijl de game constant schitterend oogt. Vooral wanneer je speelt in de grafische modus die een 4K-resolutie voorschotelt met 30 fps.
Zo weet de studio keurig de balans te houden tussen de ontwikkeling van Cal en zijn vrienden uit het eerste deel, terwijl er ook ruimte is voor nieuwe gezichten. Zo keren Cere Junda, Nightsister Merrin en piloot Greez terug, terwijl Bode Akuna, een premiejager met wie Cal bevriend raakt, één van de nieuwe gezichten in de game is. Hij introduceert ook direct een nieuwe mechanic voor de gameplay.

De keuzes van een Jedi Knight

In Jedi: Survivor heb je namelijk hier en daar de optie om een compagnon mee te nemen op je avontuur. Deze kun je opdrachten geven tijdens gevechten, waardoor je op handige wijze je voordeel kan halen in gevechten met veel vijanden. De soulslike-gameplay keert namelijk terug, maar lijkt door de introductie van deze en andere nieuwe mechanics een stukje gemakkelijker te zijn.
Cals verschillende stances zijn namelijk ook uitgebreid. Waar je in het voorgaande deel de optie had om je lightsaber te gebruiken of de double-bladed lightsaber-stance van Darth Maul aan te nemen, zijn er nu nog drie extra opties. Zo kun je nu dual wielden en met twee lightsabers vijanden te lijf gaan, waardoor je sneller bent en je jezelf wat beter kunt verdedigen. Ook is er een optie waardoor je vanaf een afstand vijanden kunt belagen.
Als laatste heb je de optie om een Kylo Ren-achtige crossguard lightsaber te gebruiken. Deze is een stuk zwaarder en trager, maar richt enorme schade aan en vernietigt soms met één klap de blokmeter van vijanden. In combinatie met een uitgebreidere skill tree, één voor iedere stance en voor de verschillende Force-krachten, kun je dan ook een uitgekiende speelstijl aannemen waarmee je jezelf enorm in de kijker speelt.
star wars jedi survivor 4 minf1682497510
star wars jedi survivor 1 minf1682497503

Uren extra genieten

Al die stances en krachten ontwikkelen is dan ook een groot onderdeel van het plezier dat je in de game tegenkomt, net als de planeten die dit keer een veel grotere zandbak vol geheimen voorschotelen. Plekken waar het verhaal je langsbrengt zijn stukken groter en er is veel meer te doen in de vorm van zijmissies, verzamelvoorwerpen en de nieuwe Jedi Chamber Trials, waardoor je de speeltijd nog best flink kunt verlengen nadat het verhaal uit is. Dit kan overigens ook door de toegevoegde New Game Plus-modus die direct na het uitspelen van het verhaal ontgrendeld wordt.
Voor de Jedi Chamber Trials heeft Respawn wellicht een beetje afgekeken bij The Legend of Zelda: Breath of the Wild, maar dat hindert niets. Telkens weer is het een plezier om één van deze puzzelkamers te doorkruisen om een toffe beloning te verdienen. Tel daarbij op dat de echte Star Wars-nerds die naast de films en series ook de boeken en strips lezen, extra zullen genieten van de lore die Jedi Survivor voorgeschotelt en het is duidelijk dat de 2023-titel een echte triomf is voor de hardcore fans.

Nog even verder sleutelen

Toch is niet alles fantastisch in het nieuwe avontuur van Jedi: Survivor. Eén van de grootste valkuilen van het origineel was dat de game technisch niet altijd zijn hoofd boven water kon houden. Voor het vervolg geldt af en toe hetzelfde, vooral als het op de framerate aankomt. Doordat de game natuurlijk schakelt tussen gameplay en in-engine cinematics valt op dat de framerate bijvoorbeeld wisselend is in deze momenten.
Tenminste, als je voor de performance modus kiest die mikt op een stabiele 60 frames per seconde. Die stabiele 60 fps haalt de game lang niet altijd, al kakt de framerate in onze ervaring tijdens de gevechten (die behoorlijk hectisch kunnen worden) niet al te erg in. Wel komt er voor de lancering nog een patch die hier mogelijk nog wat meer stabiliteit in brengt en nog flink wat andere bugs en glitches van de game wegpoetst.
Aan de andere kant heeft de studio wel goed geluisterd als het aankomt op de aanpassingsopties voor Cal, zijn wapens en BD-1. Die zijn namelijk enorm uitgebreid, waardoor je de verschillende kledingstukken en haarstijlen van Cal altijd gemakkelijk kunt aanpassen, terwijl ook de aanpasbaarheid van je lightsaber en BD-1 tot in de puntjes is uitgewerkt. Veel van deze opties ontgrendel je door de planeten verder te verkennen.
star wars jedi survivor 3 minf1682497540
star wars jedi survivor 2 minf1682497536
star wars jedi survivor 5 minf1682497545

Star Wars Jedi: Survivor Review - Greezy money baby!

Al met al mag het duidelijk zijn dat Star Wars Jedi: Survivor een succesvolle en waardige opvolger is van Jedi: Fallen Order die op tal van vlakken haar voorganger overstijgt. Meer vrijheid in de manier waarop je vecht, hoe Cal oogt en hoe je je tijd spendeert, zijn allemaal welkome toevoegingen bovenop een verhaal dat naar zoveel meer smaakt. Met deze cast aan karakters wil je gewoon meer tijd spenderen.
Wel is het wederom een punt van kritiek dat Respawn Entertainment de game uitbrengt in een staat die nog wat verbeteringen kan gebruiken. Het is dan ook te hopen dat de day 1 patch de game nog wat stabieler laat draaien, want met zoveel fantastische momenten om te ervaren is dit zeker één van de beste titels die 2023 tot nu toe heeft gezien. In de woorden van onze favoriete piloot ten tijden van vreugde: “Greezy money baby!”.