South Park The Fractured But Whole Switch Review - Nog altijd tof

dinsdag, 01 mei 2018 om 16:42
south park fractured but whole switch review 130746 1f1628498804
Cartman en zijn vrienden zijn terug van weggeweest. Hun bekende superheldenavontuur is nu ook verschenen op de Nintendo Switch en dat betekent dat je alle foute humor en ranzige actie van de game ook onderweg kunt beleven. De South Park The Fractured But Whole Switch review neemt je mee door dit epische avontuur.
Dat superhelden vandaag de dag enorm populair zijn, daar kun je bijna niet omheen. Marvel knalt de ene na de andere succesvolle film op het witte doek en de helden worden door miljoenen fans omarmd. Zo anders is dat in South Park, waar Cartman en zijn vrienden juist strontjaloers zijn op het succes van Iron Man, Thor en de rest van de Avengers. Hun doel? Een eigen franchise creëren die minstens net zo veel geld in het laatje brengt.
Het klinkt als een aflevering van de knotsgekke televisieserie om in te lijsten, maar niets is minder waard. Deze opzet is het begin van een heuse turn-based role-playing game waarin de grofgebekte kinderen de hoofdrol vertolken. Er is een heuse superheldenoorlog losgebarsten tussen Coon and Friends en de Freedom Pals, waar jij als nieuweling in het stadje tussen de twee partijen terecht komt. Bovendien buigt de misdaad zich over South Park en dat moet een halt toegeroepen worden.
Wat volgt is een episch avontuur dat je zo’n 15 uur lang weet te verrassen, entertainen en vooral enorm veel laat lachen. Matt Stone en Trey Parker, de bedenkers van de originele cartoon, hebben nauw samengewerkt om The Fractured But Whole te verwezenlijken en dat is meteen terug te zien aan het eindresultaat. De game ademt van begint tot eind South Park.
south park the fractured but whole switch review

Bekende en nieuwe elementen gemixt

De game oogt precies hetzelfde als een aflevering op tv en het voelt daardoor dikwijls alsof je in een interactieve versie van de serie aan het rondrennen bent. Het leuke hieraan is bovendien dat er enorm veel referenties naar de serie zijn terug te vinden tijdens jouw kruistocht. Van de gay fish tot Crab People, je kunt het zo gek niet bedenken of het zit in de game verwerkt.
Maar ook de rest van de game voelt bekend aan, mede doordat de mechanieken uit het origineel, The Stick of Truth, voor een groot deel zijn overgezet in dit nieuwe hoofdstuk. Op sommige fronten zijn tevens wat toevoegingen of verbeteringen doorgevoerd. De grootste verandering is terug te vinden in het vechtsysteem, dat nu een stuk dynamischer is geworden. Het is ditmaal namelijk mogelijk om jouw karakters te bewegen tijdens een gevecht. Zo kun je tactischer te werk gaan tijdens het verslaan van de talloze vijanden die jouw pad kruizen.
De rest van het vechtsysteem is veelal ongewijzigd. Om beurten zijn jij en jouw vijanden aan zet en kun je een actie uitvoeren. Dit kan een aanval zijn, maar bijvoorbeeld ook het eten van een burrito voor extra levenspunten of het ondersteunen van een van je buddies. Hoewel de game wel wat tactiek toelaat, zal de gameplay nooit heel diepgaand worden. Het turn-based vechten maakt de game wel uitermate geschikt om ook onderweg te spelen.

Speelt zowel thuis als onderweg lekker weg

Het is dan ook geen gekke zet van Ubisoft om de game naar de Nintendo Switch te brengen. Je kunt zonder problemen een pauze nemen tijdens een gevecht en doorgaan zodra je daar klaar voor bent. Grafisch is de game bovendien ook niet erg veeleisend, mede doordat de stijl van de serie vrij simpel in elkaar zit. Hoewel de Nintendo Switch geen 4K-resoluties ondersteunt, oogt de game prima in zowel docked- als handheldmodus.
Het is ook goed om te weten dat er geen content is gesneuveld om de game naar de nieuwe console van Nintendo te krijgen. South Park The Fractured But Whole is op de Switch net zo uitgebreid als op de PlayStation 4 en Xbox One. Wel is het jammer om te zien dat de reeds verschenen downloadbare content voor de titel niet meegeleverd wordt met de Switch-versie. De game is op de andere platformen al weer een tijdje uit en de prijzen tussen die versies en die van de Switch kunnen nogal verschillen.
Maar afgezien daarvan kun je jouw hart ophalen met alle grove humor die South Park The Fractured But Whole je te bieden heeft. Voltooi quests om punten te vergaren die je weer kunt uitgeven om jouw karakter nog vettere moves te geven, verken de stad en maak kennis met haar inwoners of probeer een drol te draaien op elke wc die je in het stadje kunt vinden. De game zit stampvol met content, dus de enige vraag die rest is: wat speel je als eerst?

South Park The Fractured But Whole Switch Review - Episch avontuur

Met de recente populariteit van Marvel in het achterhoofd is South Park The Fractured But Whole het perfect katervoer voor een ieder die na het kijken van Avengers Infinity War nog meer heldenactie wil. De RPG zit tjokvol met content, ademt de sfeer van de serie en de gameplay is bovendien uitermate geschikt om onderweg te spelen.
De titel draait zonder problemen op de handzame console van Nintendo, zowel in het dock als onderweg in handheld. Het ontbreken van extra content tegenover de hogere aanschafsprijs is jammer, maar het zorgt er niet voor dat het verhaal van de game minder wordt. South Park The Fractured But Whole verdient het om gespeeld te worden en als je hier nog niet aan toe bent gekomen, is dit de uitgelezen kans.