SoulCalibur IV Review

zondag, 03 augustus 2008 om 21:08
Het eerste deel uit de baanbrekende SoulCalibur franchise wordt tegenwoordig nog steeds beschouwd als dé beste vechtgame die ooit gemaakt is. Door de jaren heen leek het er echter op dat de serie steeds in zijn waarde daalde maar weet SoulCalibur 4 nu weer bergopwaarts te gaan?
Gamers die trouw zijn aan de SoulCalibur franchise zullen zich weer geheel thuis voelen bij het spelen van SoulCalibur 4. Het eerste wat gelijk boven alles uitspringt is namelijk de sfeer van het spel, want een vechtgame als deze is uiteraard nergens zonder een indrukwekkende sfeer. De befaamde presentator maakt onder andere weer zijn rentree en schijnt nu nog overdrevener dan ooit aanwezig te zijn tijdens een gevecht. Complex is SoulCalibur 4 zeker niet, maar is de game vernieuwend?
Belofte maakt schuld
Op papier is SoulCalibur 4 de meest oogstrelende en vooral baanbrekende game in de franchise, maar als we naar de praktijk kijken is de game verre van baanbrekend. Waar in het verleden de context tussen de story modus en het oog voor detail in de game altijd naadloos in elkaar overging, is er helaas deze keer niets meer te bekennen op het gebied van een uitgewerkte story modus.
Soul Calibur IV Screenshot 63092 Soul Calibur IV Screenshot 63090 Soul Calibur IV Screenshot 63088
Men heeft er deze keer voor gekozen om deze modus namelijk ver achterwege te laten en met name te focussen op de gameplay. De online modus moest er deze keer namelijk wel in geïntegreerd zijn, want anders stond ontwikkelaar Namco geheid met een aantal boze gamers voor de deur.
Zoals gezegd is er nu veel meer gekeken naar gameplay verbeteringen. De formule van SoulCalibur was eigenlijk al perfect sinds het eerste deel, en het zijn dan ook vooral kleine toevoegingen die de gameplay ditmaal interessanter maken. Zo zijn er nu gevechten waarbij je met meer dan één personage in een team kunt, en is er een speciaal metertje wat gevuld kan worden waardoor de verdediging van de tegenstander niet altijd even goed werkt.
Handvol aan nieuwe personages
Gelukkig zijn de goede en vooral oude bekenden wel weer terug bij dit vierde deel. Taki, Mitsurigi, Voldo en Cervantes zijn onder andere weer van de partij en ditmaal worden ze vergezeld door een groot aantal nieuwe vechters. Tot de grote verbazing van elke gamer zijn ditmaal ook enkele personages uit het Star Wars universum aanwezig, welke met name gebaseerd zijn op aankomende game Star Wars: The Force Unleashed.

Net als bij het tweede deel zijn deze personages wederom console gebonden, en aangezien er op audiovisueel vlak weinig verschil op te merken is, zal het liggen aan welke console je hebt of met welk Star Wars personage je het liefst wilt spelen: in dit geval Yoda (360) of Darth Vader (PS3). Verder is ook The Apprentice - het hoofdpersonage uit The Force Unleashed - ook in beide versies selecteerbaar, zodat de epische licht zwaard gevechten toch nog aanwezig zijn.
Offline volgt SoulCalibur 4 gewoon weer de traditie die vanaf het eerste deel was neergezet, en dit is nog altijd één van de betere multiplayer games die nu beschikbaar zijn. Het is en blijft leuk om afwisselende gevechten te houden waar het altijd onvoorspelbaar blijft wie uiteindelijk de wedstrijd wint. De perfecte formule die de game kent maakt tevens ook gelijk een bruggetje naar de balans, want in de game is alles goed doordacht. Elk personage heeft zo wel zijn zwakheden en zo blijft het altijd leuk om te spelen omdat je weet dat je kunt winnen.
Jammer genoeg kent de game één factor waardoor het af en toe uit balans wordt gebracht: namelijk de Star Wars personages. Darth Vader is nog wel redelijk aanpasbaar voor de game gezien zijn lengte, maar Yoda is overduidelijk in het voordeel. Om te beginnen is het onmogelijk om Yoda vast te grijpen voor een gooi - aangezien hij klein en meestal de helft is van de lengte van zijn tegenstander. Ten tweede springt hij als een gek door de arena heen waardoor het nóg moeilijker wordt om hem te raken. The Apprentice is misschien niet zo wendbaar als Yoda, maar wat hem boven alles zet is zijn mogelijkheid om The Force te gebruiken. Van verre afstanden weet hij een sterke aanval uit te voeren en vooral online zijn er van die gemene tegenstanders die van deze strategie gebruik maken.
Soul Calibur IV Screenshot 63056 Soul Calibur IV Screenshot 63054 Soul Calibur IV Screenshot 63052
Deze keer is er een story modus die na slechts 15 minuutjes al weer achter de rug is, en daarnaast zijn er ook nog eens een aantal iconische SoulCalibur modi in rook opgegaan. Dood zonde uiteraard, want SoulCalibur was naast haar briljante presentator ook befaamd om het feit dat de game over zoveel exclusieve modi beschikte in vergelijking met andere vechtgames. Eén uniek aspect van het spel is dus gelijk al over de boeg gegooid, en het ontbreken van een avonturistische story modus is een groot gemis.
De game slaat een nieuwe richting in
De game leunt nu veel meer richting een Tekken, en dat doet de reputatie zeker niet goed. De reden waarom deze franchise namelijk zo populair is geworden is juist omdat deze zich wist te onderscheiden van de massa, mede door de innovatieve story modus die dus nu ontbreekt. Vandaar ook dat er nu naast de schaarse story modus ook een arcade modus aanwezig is, en de zogehete Tower of the Lost Souls - een modus waarin je hordes aan tegenstanders moet verslaan.
Soul Calibur IV Screenshot 63062 Soul Calibur IV Screenshot 63060 Soul Calibur IV Screenshot 63058
Iets wat dan toch overblijft is de vraag: Waaraan heeft de ontwikkelaar zich volledig aan toegewijdt? In de gameplay kan het onmogelijk zitten, want de toevoegingen zijn te klein om het gehele ontwikkelingsproces in beslag te nemen. Zou het dan misschien toch de audiovisuele kant betreffen? Want oogstrelend is SoulCalibur 4 zeker. Vooral de arena's en personages zijn tot in de details uitgewerkt, en de Japanse liefde voor vrouwen is terug te zien bij elk vrouwelijk personage. SoulCalibur 4 is ongetwijfeld één van de mooiste games tot op heden, en de constante framerate van 60 frames per seconde draagt daar zeker een steentje bij.
SoulCalibur IV ligt nu dus in de schappen maar hoeveel vernieuwing biedt deze game? De fans van de franchise zullen lichtelijk teleurgesteld zijn, maar de nieuwkomers zullen juist aangenaam verrast zijn en raad ik aan de game absoluut in huis te halen. SoulCalibur IV biedt een briljante gameplay maar kent helaas maar een paar modi. Wil je een diepgaande story modus en meer vernieuwing, dan zul je even verder moeten zoeken, want wat dat betreft is SoulCalibur 4 iets te oppervlakkig. In de overige gevallen; vecht er lekker op los met een vertrouwde titel als deze!