Sonic: Lost World (Nintendo 3DS) Review

vrijdag, 18 oktober 2013 om 10:05
Niet alleen verschijnt Sonic: Lost World op de Wii U. Ook komt de blauwe egel met opvallend kapsel naar de 3DS. Wederom gebeurt dit onder de titel Lost World, al is er niet sprake van exact dezelfde game als op de Wii U, en dat is maar goed ook.
Wat dat betreft kunnen we niet anders dan Nintendo complimenteren omdat het bedrijf niet exact dezelfde Sonic games op de Wii U en 3DS uitbrengt. Er is overduidelijk tijd en energie gestoken in allebei de Sonic delen. Het idee is hetzelfde, maar de uitvoering toch anders. Net zoals in de Wii U versie - en vandaar ook de titel - heeft Sonic te maken met de dreiging dat zijn wereld vernietigd zal worden. De kwaadaardige Dr. Eggman met zes van zijn aanhangers, de zogeheten Deadly Six, moeten tegenhouden worden.

De vijand

Sonic neemt het in diverse werelden op tegen de Deadly Six, beginnend bij de opvallende verschijning Zazz. Een felgekleurd roze mannetje dat geen goeds in de zin heeft. Hoewel hij samen met zijn gele bal als wapen hetzelfde is als de Wii U versie, is de manier waarop hij verslagen moet worden toch anders. Daardoor voelt de 3DS-game aan als een totaal nieuwe en frisse game.

Geen seconde saai

De 3DS-versie neemt je mee langs veel levels, die er allemaal anders uitzien. Voor de fans is de game een feest van herkenning met 2D gedeeltes. Neem alleen al de eerste werelden in Windy Hill met herkenbare 2D omgevingen: erg leuk! Al komt de game qua 3D decors beter tot z'n recht dan ooit. Zoals eerder opgemerkt in de impressie zijn de levels ontzettend dynamisch. Met Sonic beweeg je van links naar rechts en van boven naar beneden, continu op snelheid, steeds op je hoede. Doordat je zoveel in de levels aan het bewegen bent, zit de vaart er in flink in, wat natuurlijk past bij het snelste gamekarakter ooit. Je verveelt je geen seconde.

Vermakelijk

Bovendien is Lost World de eerste Sonic in 3D op een handheld en de game ziet er werkelijk verbluffend uit. Het ene moment speel je een soort side-scrolling stuk in bos van links naar rechts, terwijl je in een volgend level juist de hele tijd moet draaien om ballen die op je afkomen te ontwijken. En slechts een paar levels later bevind je je in een nieuwe wereld met een geheel eigen thema: woestijn. Om maar een dwarsstraat te noemen. Sonic: Lost World belooft in ieder geval veel vermaak en diversiteit van de bovenste plank. Als je de Wii U-versie gespeeld hebt, herken je in de 3DS-versie de omgevingen, de eindbazen en dat soort dingen. En toch heeft de afwerking een geheel eigen hand gekregen en daardoor in Sonic: Lost World een fijne uitbreiding op de Wii U game.
Terwijl Sonic allerlei vijanden moet stoppen, moet hij ondertussen als vanouds platformen. Dit houdt in rennen, klauteren, op vijanden springen, rode munten bemachtigen, ringen verzamelen enzovoorts. Ook heeft hij de mogelijkheid om vijanden nog wat meer te imponeren door gebruik te maken van speciale krachten: de colour powers. Die power zijn ook aanwezig in de Wii U, al heeft de 3DS een paar eigen powers. Eén daarvan is de Ivory Lightning waarmee Sonic snel door obstakels en vijanden kan rammen. Wederom is de vraag of je ze allemaal wilt gebruiken, maar dat is aan jou.

Verfijnder dan Wii U

De kracht van Sonic: Lost World zit met name in de goed ontworpen levels. Zoals reeds aangehaald zijn die stuk voor stuk heel anders. En het decor verandert voortdurend. Ren je eerst in volle vaart rechtdoor, moet je opeens weer naar links door een bewegend platform. Het kan zomaar gebeuren. Daarmee onderscheidt Sonic zich van vele andere platformititels. Bovendien kan de blauwe held snel tegen muren op rennen en van muur naar muur springen. En ook brengt hij hele stukken in de lucht. Een goede besturing is daarbij essentieel. Het mag dan ook opgemerkt worden dat de besturing op de 3DS vlekkeloos verloopt, beter nog dan op de Wii U waar stukken zitten die echt heel gevoelig zijn. Onnodig het loodje leggen in de 3DS-versie komt gelukkig niet voor.
Behalve de standaard levels bevat Sonic: Lost World nog speciale stages die de 3DS-versie kent waarbij je met de bewegingsensor moet kantelen om Chaos Emerals te vinden. Ook die besturing werkt prima. Het is voor het eerst dat Sonic op een handheld beschikbaar is met 3D-levels, maar dat het dan ook nog zo goed speelt allemaal is natuurlijk enorm fijn.

Samen het verhaal doorlopen is er niet bij

Het is jammer dat de game niet de mogelijkheid biedt om de singleplayer co-op te spelen , al moet gezegd worden dat de manier waarop de Wii U dit doet enorm te wensen overlaat. Toch was een sterke co-op leuk geweest. Wel is er de optie om lokaal of online tegen iemand te racen in de VS Mode. Wie finisht als eerste in een level? Best spannend om daarachter te komen en vooral zenuwslopend als je eenmaal bezig bent. En voor de liefhebbers is er nog de Time Attack modus.
Neem van ons aan dat de gameplay van Sonic: Lost Wold enorm verslavend is. Elke keer zit je weer in een andere omgeving, vecht je tegen een andere eindbaas, komen er nieuwe vijanden voorbij en ben je Sonic op een hele andere manier aan het besturen. Gepaard met goede cutscenes en mooie muziek wordt het verhaal gaandeweg uitgelegd en ben je steeds bereid verder te spelen.

Sonic is snel, soepel, stoer en steengoed

Eerlijk is eerlijk: Sonic Lost World op de Wii U is een dijk van een game, al is Sonic Lost World op de 3DS nog beter. De handheldgame oogt prachtig en kent een soepele besturing, een die op elk vlak goed is uitgewerkt - dat kan de Wii U niet altijd zeggen. Met de ontzettend gave omgevingen is Sonic: Lost World een genot om in de broekzak mee te nemen. Waar je ook bent, Sonic wil je op elk moment van de dag wel even spelen. De combinatie van 2D met 3D stukken is goed uitgevoerd en Sonic: Lost World is dan ook zonder twijfel de platformgame op de 3DS van dit moment.