Sniper Elite: Nazi Zombie Army Review

woensdag, 13 maart 2013 om 12:00
De wereld wordt overspoeld door zombies en jij moet als overlevende de ondoden van je af schieten. Het is een bekend verhaal dat al tientallen keren in een game is geïmplementeerd. Toch kiest ontwikkelaar Rebellion voor die formule en komt met Sniper Elite: Nazi Zombie Army.
Niemand minder dan Adolf Hitler zit dit keer diep in de problemen. De oorlog verloopt niet lekker en de dictator heeft een noodplan nodig. De uitkomst vindt hij in ‘Plan Z’; hij transformeert zijn leger in een horde zombies. Aan jou de taak om die zombies uit te roeien. In een notendop is dat het verhaal van de standalone uitbreiding op de Sniper Elite serie.
Een serie die bekend staat om stealth en slow-motion schoten. Diezelfde basis is ook terug te vinden in Sniper Elite: Nazi Zombie Army. Op deze manier weet de game een andere zombie-ervaring te bieden dan soortgelijke games. Toch speelt dit deel niet helemaal hetzelfde als zijn grote broers.
Originele basis in de mixer
De pure stealth gameplay is namelijk compleet verdwenen. Het besluipen van zombies zit er dus niet in. Vaak word je aangevallen door tientallen ondoden tegelijk en hierdoor ben je drukker bezig om de kills aan elkaar te rijgen, dan rekening te houden met het geluid dat je produceert. Gelukkig houdt je arsenaal daar rekening mee en het ontbreekt dan ook niet aan de nodige explosieven en automatische wapens. Toch blijft het sluipschuttersgeweer centraal staan.
En dat is dan ook waaraan je de serie zult herkennen. De slow-motion schoten zitten namelijk gewoon in deze game. Alle wapens uit de eerste twee Sniper Elite games zijn van de partij en er is dus keuze genoeg. Ook de handgeweren en automatische geweren zijn aanwezig, en alles is vanaf het begin beschikbaar. Je hoeft dus geen tijd vrij te maken om je schietijzers op te zoeken. Perfect voor de ongeduldige moordenaars onder ons.
Het echte werk
Wanneer je je uitrusting hebt uitgekozen, wordt het de hoogste tijd om daadwerkelijk op oorlogspad te gaan. Je wordt in een mistige map neergezet en jouw opdracht is simpel: leg alle zombies om. Helaas doet de game hier wat dingetjes niet helemaal lekker. Zombies doden is namelijk leuk, maar urenlang hetzelfde doen is een stuk minder plezierig. Na een tijdje spelen zal je jezelf afvragen wanneer je wat anders mag gaan doen. Ook de levels zijn een beetje lineair en hadden, vanwege de opdrachten, wel iets vrijer mogen zijn.
In die levels is het aantal vijanden enigszins schaars. Hierbij moet je niet aan kwantiteit denken, maar aan soorten. Je zult slechts vier verschillende soorten zombies tegenkomen. De eerste is de normale zombie die je eigenlijk in elke game tegenkomt. Daarnaast heb je de snellere skeletten, die jou heel makkelijk kunnen omcirkelen.
Zwaarder geschut
Voor het zware werk heb je de Brute. Deze zwaarbepantserde maniak is in het bezit van een minigun en knalt jou zo naar het hiernamaals. De laatste zombie is misschien wel de meest typische van de serie, namelijk de sniper. Deze vijand zal je vanaf een afstand bestoken met zijn eigen wapen en brengt dus de gameplay uit eerdere delen een klein beetje terug. Met deze vier soorten moet je het doen en gameplaytechnisch had er meer in gezeten.
Hierbij moet je natuurlijk wel rekening houden met het feit dat Sniper Elite: Nazi Zombie Army geen game is waar je de volle pond voor betaalt. Voor 15 euro haal je de game al in huis en dan moet je altijd ergens wat inleveren. Helaas is dit nu bij de gameplay het geval.
Daar tegenover staat wel dat de graphics er prima uitzien. De zombies met hun oplichtende ogen laten de rillingen over je rug gaan en als je tegenover tientallen van deze monsters staat, denk je wel even na voordat je handelt. Samen met de muziek heeft Rebellion dus een solide basis waarmee het goed weet te scoren.
Samenwerken
Wanneer je te bang bent om alleen het gevecht aan te gaan, kun je er ook voor kiezen om in co-op te spelen. Als je hiervoor kiest, zal je de game op zijn best ervaren. Samen vechten brengt namelijk meerdere voordelen met zich mee. Samen kun je de ondoden een stuk beter aan. Ook kan jij je vrienden om hulp vragen wanneer jijzelf omsingeld bent en een revive nodig hebt. Vergeet natuurlijk ook niet de reacties die je vrienden zullen geven bij die ene eindbaas of dat ene prachtige schot. Deze game is gemaakt voor de co-op.
Vergeleken met de co-op valt de singleplayer helaas wel ietwat tegen. Je zult merken dat een groot deel van de game voor multiplayer is ontwikkeld. Zo zul je alleen vaak moeite hebben om de ondoden allemaal om te brengen, voordat ze jou aanvallen. Pak dus nu je vriendenlijst erbij en ga op zoek naar drie vrienden die samen met jou Hitlers leger willen bestrijden.
Lekkere co-op game
Hitler heeft er met zijn ‘Plan Z’ voor gezorgd dat er weer een nieuwe zombiegame is opgestaan. Rebellion heeft met Sniper Elite: Nazi Zombie Army een meer-dan-redelijke shooter afgeleverd. Hoewel er gameplaytechnisch wat eentonigheid op te merken is, maakt de co-op in combinatie met het uiterlijk van de game een hoop goed. Samen met de goede soundtrack krijg je een game die voor een mooi prijsje een heerlijke multiplayer-ervaring aflevert. Well done, Rebellion!