Smurfs Kart Review – Is Max Verstappen zo groot gesmurft?

zondag, 04 december 2022 om 10:00
smurfen kartf1669993397
Als je op zoek bent naar een leuke kartgame en even bent uitgekeken op Mario Kart hebben we de ultieme vervanger voor je. In de Smurfs Kart review lees je hoe vermakelijk deze Smurfen kartgame is.
Bij Smurfs Kart weet je misschien niet zo goed op voorhand wat je kunt verwachten, in zoverre: er zijn zoveel kartgames op de markt aan de hand van een bekende franchise. Maar vaak pakken die games toch niet zo goed uit. Ze zien er niet zo mooi uit, voelen toch een beetje (te) kinderlijk aan of er is wel een andere redenen. Dat gevoel bekruipt je misschien ook bij de titel Smurfs Kart, maar dat is niet terecht en ook als je bedenkt dat The Smurfs Mission Villeaf wat tegenviel. Deze game is namelijk verrassend leuk en zeker een waardige kartgame!

Kies je smurf

In Smurfs Kart kruip je in de huid (en autootje) van één van de 12 mogelijkheden qua smurfen. Grote smurf, klungelsmurf, lolsmurf … je smurft het maar uit. Want er zijn genoeg opties. Daarna kies je wat je wil rijden: een tijdsuitdaging, een grand prix of een vrije race. De meeste voldoening haal je uit die tweede optie, een grand prix. Max Verstappen werd immers ook geen kampioen door alleen maar rondjes te oefenen. Dat is leuk, maar je wil winnen. Zo simpel is het. Er zijn twee moeilijkheidsgraden om uit te kiezen. Je kunt racen voor je plezier of kiezen voor hyperspeed. Die laatste optie is vrij pittig, want je racet dan echt turbosnel en zal zeker levels moeten oefenen om vaker opnieuw moeten doen om überhaupt bovenaan te eindigen. Deze moeilijkheidsgraad is dus een uitdaging.

Diverse cups en races

Bij de Grand Prix zijn er drie bekers om voor te strijden, die net zoals andere kartgames opgedeeld zijn uit meerdere levels. Elke cup bestaat uit vier races. Zie het als een seizoen Formule 1: om kampioen te worden hoef je niet alle races te winnen, zolang je maar de beste bent over alle afstanden. De cup Dorpsbeker neemt je mee naar onder meer maïsvelden, een racecircuit (Max Verstappen, eat your heart out!), terwijl de cup Bosbeker wat meer Mario Kart-invloeden lijkt te hebben.
De race Bosachtbaan doet lichtelijk denken aan Rainbow Road, door alle kronkelige wegen. Al valt dat gevoel van leentjebuur gelukkig alweer weg bij de volgende rit als je racet op de rustplaats van Bolle Gijs. Overigens is dit één van de eerste levels, en dus vanaf de tweede cup, als blijkt hoe tof deze kartgame eigenlijk in elkaar zit qua banen.
De laatste cup, Gargamelcup, is het echte paradepaardje van Smurfen Kart waarbij je al racend diverse Smurfen vijanden tegenkomt. Zo het één race Chaos van Gargamel en dan weet je al hoe laat het is en is de laatste race helemaal uniek op het dak van Azraël. Ondanks dat de rode kater misschien niet de meest lieve kat is die er bestaat, is het wel heel gaaf om op zijn dak te racen en hem te zien. De kwaliteit van alle omgevingen en bekende figuren zit helemaal goed in deze Switch game. Eigenlijk is het zelfs verrassend goed!
smurfen kartf1669993552

Hartstikke leuk

De races zijn stuk voor stuk fantastisch, al vallen wel twee dingen op. Ten eerste is de content wat schaars. Juist omdat het zo leuk is, hoop je stiekem op wat meer cups of races om te voldoen. En ten tweede en is dat de derde cup eigenlijk wel een beetje te duister wordt. De game is bedoeld voor kinderen vanaf 3 jaar, maar wat ons betreft is die laatste cup zeker niet geschikt voor jonge kindjes. De omgevingen zijn donker, Gargamel is eng. Het is net even te duister. Een leeftijdslabel van wat jaartjes hoger was dus beter geweest.
Maar dan, hoe is het racen zelf? Leuk! Dit is natuurlijk precies waar zo’n spel anders is dan hoe Verstappen groot is geworden op de kartbaan. Realisme is namelijk ver te zoeken, omdat alles draait om het oppakken van power ups en op die manier andere smurfen het leven zuur te maken. Daarbij is alles uiterst kindvriendelijk. Zo kan het voorkomen dat jij lekker een rondje aan het racen bent en ineens onder ‘vuur’ wordt genomen door allerlei pijlen. Je ziet dan geen echte punten in je auto terecht komen, maar pijlen die een bescherming aan de voorzijde hebben. Een soort lieve pijlen dus.
Wat ook leuk is, is dat de moeilijkheidsgraad goed duidelijk is. Net als in andere kartgames is er een power up waarbij je ineens heel snel naar voren kunt racen. Op het niveau plezier kun je zo een achterstand op meerdere smurfen in één keer goedmaken. Maar bij de moeilijke graad werkt dat niet zo. Dan kom je niet verder met die power up en haal je niemand in. Daar is het een kwestie van: bij de start zorgen dat je meteen het gas op het juiste moment ingedrukt houdt en is het verstandig geheime routes op de baan te ontdekken, zodat je binnendoor gaat. Oefening baart dus kunst. Ook is het handig om niet in het water of iets anders te vallen, want van de baan afraken kost hele kostbare tijd, wat je eigenlijk niet meer goed kunt maken.

Stickers verzamelen

Overigens is er genoeg reden om wel die hogere moeilijkheidsgraad in de vingers te krijgen, want één van de pluspunten van deze game is dat er een soort stickerboek ingebouwd is. Elke keer als jij een race rijdt en iets voor elkaar krijgt, bijvoorbeeld een 50 smurfenbessen opgepakt tijdens een rit, speel je een sticker vrij die in je boek komt te staan. In totaal kun je 110 stickers halen en daar ben je dan dus ook wel mee bezig. Het is echt ontzettend leuk om al die stickers te verzamelen en daarmee loont het om geregeld een potje te karten, of dat nou alleen is of samen. De game ondersteunt multiplayer tot en met vier personen.
smurfen kart 1f1669993516

Smurfen Kart Review - Een reden om naar de winkel te racen

Is Max Verstappen op deze manier groot gesmurft? Nee, waarschijnlijk niet. Alle gekheid op een stokje: Smurfen Kart pakt verrassend leuk uit. Het enige nadeel is dat de content een beetje schaars is, maar daar is het prijskaartje gelukkig wel naar. De game ligt namelijk voor vier tientjes in de winkel. Hoewel het jammer is dat de game wat te spannend is voor kleine kids is het juist wel heel leuk dat deze game weggelegd is voor jong en oud. Voor volwassenen is de moeilijke graad niet eens zo eenvoudig, terwijl de jongere gamers veel plezier kunnen beleven aan de speelgraad 'plezier'. Een prima game dus om in de collectie te hebben!