Slender Man Review (Blu-Ray) - De games zijn boeiender

donderdag, 10 januari 2019 om 16:00
slender man review blu ray de games zijn boeiender 144799
Horrorfilms zijn soms een moeilijk begrip. Tegenwoordig moet alles steeds realistischer en zo bizar mogelijk zijn. Slender Man bestaat al jarenlang als een mythe. Ook is hij regelmatig te bewonderen in videogames. De man laat zich kenmerken door een spookachtige sfeer middels veel lange armen en het hebben van geen gezicht. Of de film ook geslaagd is in het creëren van deze sfeer lees je in onze Slender Man review.
Aan het begin van de film lijkt het bijna alsof de film de sfeer te pakken weet te krijgen. Hoewel het begin nog niet heel spannend is, geef je de film als kijker toch het voordeel van de twijfel. Hierna zie je tot je verbazing dat de hoofdrolspelers vier tienermeisjes zijn. De legende is altijd geweest dat Slender Man kleine kinderen steelt, iets dat behoorlijk angstaanjagend is.
Katie in Slender Man

Een verhaal met valkuilen

De tienermeiden besluiten op een avond om via een website Slender Man op te roepen. Dit door middel van het kijken van een video, waardoor ze Slender Man toegang zouden geven. Dit geeft gelijk valkuil één in het verhaal, aangezien niemand verplicht wordt om die video te kijken. Natuurlijk zijn mensen nieuwsgierig, maar als mensen vaak genoeg horen dat het bekijken van de video slechte gevolgen heeft en het altijd fout gaat zou deze video waarschijnlijk worden verwijderd van het internet of niet meer bekeken worden.
Lizzie in Slender Man

Er bestaat iets als "te donker"

Een kwart van de film voelt het alsof je geblinddoekt naar je scherm kijkt. Een horrorfilm heeft vaak donkere aspecten, maar meestal zet je tijdens het kijken van een horrorfilm de lichten uit om een film spannender te maken. In het geval van Slender Man moet je de lichten uit zetten omdat je anders niet op je scherm kunt zien wat er gebeurt. De film is zo donker dat het de spanning eraf haalt omdat je meer in de war bent over wat er gebeurt. Als dit één keer zou gebeuren zou het nog te overzien zijn, maar dit gaat zo ongeveer een kwart van de film door.
Er waren wel een paar heldere scènes die ook eng hoorden te zijn. Doordat deze scènes (waar je eindelijk iets kunt zien) er zo slecht uitzien, begin je te begrijpen waarom de rest van de scènes zo donker zijn. Je zult zeer ontevreden zijn over de special effects die in de films zijn gebruikt. Het komt eerder lachwekkend over dan eng. Dat is jammer, want een horrorfilm hoort eng te zijn.
Hallie in Slender Man

Ook het bovennatuurlijke heeft regels nodig

Afgezien van het feit dat de "enge" scènes onmogelijk donker moeten zijn, wat zijn de regels van de bovennatuurlijke Slender Man? Dat moet je niet aan ons vragen, ondanks dat we de film wel hebben gezien. Het is gewoon heel onduidelijk. Zo kon Slender Man in een scène bijvoorbeeld door een deur heen als een geest, maar ho eens even. Dit gaat natuurlijk niet als de deur op slot zit. In dat geval gaat Slender Man door het raam heen, Slender Man heeft genoeg manieren om niet door de deur die op slot zit te gaan.
Als we het toch over onlogische momenten hebben: Slender Man kan videobellen. Ja, dat lees je goed. Videobellen. Gewoon even een heads-up dat hij voor je huis staat en door je huis heen loopt/zweeft. Hoewel je zou denken dat Slender Man er op deze manier misschien een spannende wedstrijd van zou willen maken, snappen de vier tienermeisjes in deze film dat niet. Ze blijven gewoon in dezelfde ruimte, kijkend naar het scherm waarin ze Slender Man door het huis zien slenteren. Logica van den top.
Hallie en Wren in Slender Man

Slecht geïmiteerd tienergedrag

Tienermeisjes kunnen uiteraard naïef zijn, maar wanneer een van de vier tienermeiden, Katie, na de video vermist raakt zouden de alarmbellen toch wel af moeten gaan. Vooral als de meiden op gegeven moment toegeven dat Slender Man hun vriendin heeft ontvoerd en ze met hem willen communiceren om Katie terug te krijgen. Hierbij was regel nummer één om niet je blinddoek af te doen, anders zou je of krankzinnig worden of doodgaan. Uiteraard doen ze het tegenovergestelde, dan verdien je het gewoon om ontvoerd te worden door een gezichtloze man.
Hallie in Slender Man

Tijd teveel?

Verder bestaat de film grotendeels uit nutteloze scènes. Nu kan het natuurlijk je favoriete hobby zijn om toe te kijken hoe iemand tien minuten lang feiten opzoekt op Google, maar horror is het niet. Om niet te beginnen over het feit dat de film de moeite neemt om een van de meiden op date te laten gaan, hem expliciet te vertellen dat hij de video niet moet kijken, wat hij uiteraard wel doet en de film doet daar verder helemaal niks meer mee. Waarom neemt de film zoveel tijd om een personage te introduceren waar niks mee gebeurt?
Wat verder nog overblijft van de film zijn bijzondere scènes van de tienermeiden die langzaam gek worden van Slender Man. Heel interessant is dat niet, maar het is wel datgene van de film dat dichtbij een horrorscène komt. Toch is er niets in de film dat onder je huid zal kruipen, dus wat ons betreft is Slender Man gefaald als horrorfilm.
Politie in Slender Man

Slender Man bonusmateriaal

Naast de gefaalde film, bevat de disc ook nog extra's. Bij het bonusmateriaal van de Slender Man film neem je een kijkje achter de schermen en zie je hoe Slender Man werd gemaakt. De focus ligt hierbij voornamelijk op de acteurs, die een stukje vertellen over hun rol en vertellen wat voor gevoel ze hierbij hadden. Dit gaat vooral over de acteur van Slender Man, gespeeld door Javier Botet.
Ook zie je Botet tussen de bomen door zweven terwijl hij zijn Slender Man pak draagt. Op deze manier zie je ongeveer hoe de special effects in de film zijn gemaakt. Grappig, op deze manier kun je er wel achter komen op welke manier je de special effects niet moet gebruiken.
Hallie in Slender Man

Slender Man review - Houd het maar bij de games

Wat het verhaal van deze film beter had kunnen maken was het waargebeurde verhaal rondom de Slender Man legende. Dat gaat over een meisje van 12 die haar klasgenoot 19 keer stak met een mes omdat ze op deze manier wou voorkomen dat Slender Man achter haar familie aan zou gaan. Als de makers dit verhaal hadden gebruikt en daar een bovennatuurlijke draai aan hadden gegeven zou deze film een stuk beter zijn geweest.
Toch is het concept van Slender Man beter als het in games wordt gebruikt. Wat de game spookachtig maakt is juist dat er geen informatie aan vast zit, hij is er gewoon en er zit geen ingewikkeld verhaal aan vast. Ondanks een paar gemiste kansen voor de film, is het waarschijnlijk beter om geen film meer te maken van Slender Man, want dit was geen gezicht.
Benieuwd naar wat je beter kunt kijken? Bekijk onze lijst met de beste horrorfilms van 2018 en onze lijst met de beste horrorfilms om in 2019 naar uit te kijken.
Cijfer: 2