SingStar Vol. 2 Review

dinsdag, 03 juni 2008 om 16:22
Het tweede SingStar deel voor de PlayStation 3 is uit. Een geheel nieuwe speelervaring, of wordt het toch weer meer van hetzelfde?
Toen afgelopen jaar SingStar op Sony’s nieuwste console verscheen, werd deze heel goed ontvangen, en kwam deze met een uitgebreide online winkel. Hier kon je nieuwe nummers kopen, en nog steeds worden er regelmatig liedjes bijgeplaatst. Daardoor werd ook verwacht dat er voorlopig geen nieuwe SingStar game uit zou komen, maar niets is minder waar. Slechts een half jaar later ligt Volume 2 namelijk al in de winkels.
SingStar is een karaokespel waarin je de verschillende nummers zo goed mogelijk moet zingen. Je wordt hierbij beoordeeld op toonhoogte en timing in een score van 0 tot 10,000. Natuurlijk zijn er verschillende moeilijkheidsgraden om het spel uitdagend te maken, en is er een grote online community die video’s en foto’s van hun uitvoeringen deelt. Het concept van het spel is vooral in Europa erg populair, en de franchise is dan ook al miljoenen keren over de toonbank gegaan. Met elk nieuw deel kwamen er enkele vernieuwingen, welke vernieuwingen zijn er doorgevoerd bij SingStar Vol. 2?
SingStar Vol. 2 Screenshot 57484 SingStar Vol. 2 Screenshot 57483 SingStar Vol. 2 Screenshot 57482
Kleine vernieuwingen
Eén van deze vernieuwingen is de interactie tussen de PlayStation 3 en PlayStation Portable, mocht je Sony’s handheld natuurlijk in bezit hebben. Je kunt namelijk vanaf de PSP nu alvast liedjes kopen, zelfs als je niet thuis bij de console zit. Een leuke extra, maar niet iets dat door velen gebruikt zal gaan worden.
Een grotere vernieuwing is de duet-modus. Tot nu toe kon je in SingStar wel met z’n tweeën tegelijk zingen, maar dan moest de tekst hetzelfde zijn. Hier is verandering in gekomen, en nummers met een duet kunnen nu gespeeld worden. Het is leuk om verschillende teksten tegelijk te kunnen zingen, en ook extra lastig. Je concentreert je soms namelijk op de woorden van de ander, en gaat hierdoor de fout in. Het zal dus wel even wennen zijn voordat je nummers als "Celebration" van Kool and the Gang, "We al Stand Together" van Paul McCartney en "California Dreamin" van The Mamas & The Papas onder de knie hebt.
SingStar Vol. 2 Screenshot 57481 SingStar Vol. 2 Screenshot 57479 SingStar Vol. 2 Screenshot 57480
Missende functies
Helaas pakt Sony met dit deel niet de vele functies aan die we graag in een SingStar titel zouden willen zien, zoals de mogelijkheid om verschillende playlists aan te maken of een handige lijst om te zien hoeveel punten je vrienden bij elk nummer hebben gehaald. SingStar Vol. 2 voelt aan als een snelle uitbreiding, en eentje die ook via het PlayStation Network verspreid had kunnen worden. Het is gewoon vervelend om een andere schijf te moeten gebruiken om de nummers van deze uitbreiding te kunnen spelen, terwijl er een uitgebreide online functie is waarvan we deze net zo goed hadden kunnen downloaden.
Sony heeft echter gekozen voor een uitbreiding die niet heel veel toevoegt aan de franchise, en dat is best een beetje teleurstellend voor de fans van de serie. Maar zij zullen hierdoor niet weerhouden worden om de game evengoed aan te schaffen, want met deze dertig extra nummers kun je wederom een heleboel plezier beleven.