Haze Review

zondag, 01 juni 2008 om 19:00
Free Radical is een ontwikkelaar die de afgelopen jaren flink aan de weg timmerde met goede titels, zo was een aantal van de werknemers verantwoordelijk voor games als GoldenEye 007 en TimeSplitters. Is dit een garantie om met Haze een goede game op de plank te leggen?
Vlammen uit het jaar 1998
Wat meteen opvalt aan Haze is dat het er grafisch gewoon niet goed uitziet. Ondanks de grafische kracht die de PlayStation 3 in zich heeft, heb je nergens het idee dat je een PlayStation 3 spel speelt. Het lijkt erop dat Free Radical geen oog voor detail heeft, kijk je bijvoorbeeld eens naar de bomen, dan lijkt het net alsof deze van karton zijn gemaakt.
Verder zijn de omgevingen niet alleen nogal saai vormgegeven, maar ook nog eens onlogisch en onoverzichtelijk. Het ergste zijn nog de vlammen, die uit de vlammenwerper komen, deze zien er werkelijk uit alsof ze uit het jaar 1998 komen. Dit zou toch niet mogen op deze generatie consoles. Ook de besturing van de voertuigen laat erg te wensen over, deze komen erg schokkerig over.
Haze Screenshot 8660 Haze Screenshot 29341 Haze Screenshot 29343
Wat een verrassing...
Free Radical heeft geprobeerd om een goed verhaal in Haze te stoppen, waarbij mensen zich heel erg gingen inleven in het spel. In het kort is het verhaal als volgt: in de toekomst heeft een bedrijf, genaamd Mantel Global Industries, een drug gemaakt die de prestaties van mensen sterk verbetert, namelijk nectar. Dit bedrijf levert door de drug sterke privelegers die de strijd kunnen aangaan met de terroristen over de hele wereld.
Deze keer speelt de missie zich af in Zuid-Amerika, waar de Promise Hand dwars ligt. Terwijl je aan het vechten bent, zul je door de opmerkingen die je teamleden maken, die er te dik bovenop liggen, zeker afvragen of je wel aan de goede kant van de oorlog zit. Wat een verrassing is het dan ook als je al snel met je tegenstanders, de Promise Hand, zal vechten tegen Mantel Global Industries. Verder zullen we je niet te veel van het plot verraden, maar ga er maar vanuit dat het vol zit met een moraal.
Kunstmatige domheid
Een ander punt waarop Haze flink tekort schiet is de kunstmatige intelligentie van je teamleden en die van je vijanden. Of beter gezegd, de kunstmatige domheid. Je teamgenoten lopen je constant in de weg en schieten je voortdurend in de rug. Beter is het dan ook om niet op je teamgenoten te wachten, ze zijn toch maar een last.
Tevens zullen je vijanden je nooit te slim af zijn, of je moet zelf niet al te intelligent zijn. Ze doen altijd precies wat je verwacht, waardoor het vaak niet al te moeilijk is om de levels door te komen. Overigens duurt de verhaallijn ook niet echt heel lang, met een weekje ben je er wel doorheen.
Haze Screenshot 53019 Haze Screenshot 53014 Haze Screenshot 53028
Samen met je vrienden op pad
Toch is er wel iets dat deze game nog enigszins de moeite waard maakt: de co-op modus. Je kunt namelijk de verhaallijn samen met vrienden uitspelen, zowel offline als online. De graphics en de leveldesigns worden er niet beter op, maar je bent in ieder geval van de slechte kunstmatige intelligentie van je teamgenoten af, in theorie tenminste, want je weet maar nooit met wie je op pad gaat.
Online kun je simpel een game aanmaken en op pad gaan en er zullen vaak wel mensen bij je inspringen om je te hulp te schieten. Natuurlijk kun je ook zelf bij iemand in het spel gaan, zodat je zeker weet dat je niet in je eentje bent. Gelukkig kun je hier met je headset op pad, waardoor je ondertussen nog even een gezellig praatje kunt maken, of natuurlijk een tactisch plan kunt bedenken.
Natuurlijk kun je ook tegen anderen spelen, niet alleen offline via een splitscreen, maar ook online kun je met maximaal zestien man het gevecht aangaan. Als vanzelfsprekend heb je hier de twee kanten, Mantel en Promise Hand, die tegen elkaar strijden en beiden hun voordelen hebben. De bekende gamemodi Deathmatch en Team Deathmatch ontbreken hierin niet, maar Free Radical heeft er ook een aantal andere gamemodi in gestopt.
Verwacht hier echter niet te veel van, de diepgang van een game als Rainbow Six: Vegas 2 of Call of Duty 4: Modern Warfare worden niet gehaald, niet in de laatste plaats omdat er maar weinig mensen online zijn.
Haze Screenshot 54288 Haze Screenshot 53023 Haze Screenshot 53016
De verwachtingen rond de game Haze waren hooggespannen, Free Radical deed hier goed aan mee, door de lat voor zichzelf erg hoog te leggen. Jammer is het dat de graphics sinds de aankondiging van het spel niet met de tijd meegegaan en ook op het gebied van de gameplay is Haze weinig vernieuwend. Dat wil niet zeggen dat het een slechte game is, er zitten best leuke toevoegingen in zoals de co-op modus. Maar toch valt het niet te zien dat veel van de werknemers eerder verantwoordelijk waren voor games als GoldenEye 007 en TimeSplitters , want Haze reikt helaas niet boven de middelmaat.