Sims 4 Console Review - Letterlijke transitie van PC naar console

vrijdag, 17 november 2017 om 9:00
Er bestaan al tientallen Sims-games. Nu komt de console-versie van Sims 4 er ook nog bij! Is de Sims op de console net zo leuk als hij toentertijd op de PC was? Lees het in deze Sims 4 Console review.
De Sims van het onlangs aangemaakte huisje zijn druk in de weer. Allemaal willen ze graag douchen, maar in een gezin van zes moeten ze allemaal diezelfde douche delen, omdat er onvoldoende geld is om er nog een aan te schaffen. Dan toch maar cheaten? Ondertussen hebben de kleintjes angsten voor een monster onder hun bed, maar willen ze toch gaan slapen. Zullen we hen maar op de bank laten slapen?
Sims 4 Console Review

Weinig verschil met PC-versie

Welkom in het leven van de Sims 4, of eigenlijk de console versie van de Sims 4. Zo een drie jaar na release van de PC-versie, is Sims 4 nu namelijk ook op Playstation 4 en Xbox One speelbaar. En dit zorgt voor een toffe ervaring!
Opvallend is direct dat de console-versie helemaal niet zo verschilt van de PC-versie. Dit zijn we niet gewend. Eerdere console-varianten uit de serie waren een edele rip-off waarbij je of je huisje enkel aankleedde, of eigenlijk meer bezig was met het voltooien van verschillende missies. Het is daarom opvallend dat Sims 4 voor console dan echt letterlijk hetzelfde spel is voor PC, maar dan gewoonweg met een wat knuddige besturing.
Sims 4 Console Review

De controller uit het raam werpen

Want laten we eerlijk wezen, Sims 4 op de console besturen is toch een stuk ingewikkelder dan op de PC. Waar je eerder een muis had om verschillende menu-items aan te klikken, heb je nu de analoge stick om een soort van muis over het scherm te laten bewegen. Een leuke oplossing, maar toch minder fijn dan een echte muis. Die muis ga je echt missen!
Door de optionsknop te gebruiken kun je heel onwennig je cursor snel laten wisselen tussen de bouw- en leefmodus, of je mobiel selecteren om bijvoorbeeld je luie Sim eens aan een baantje te helpen. Ook kun je andere Sim-gegevens bekijken, zoals zijn behoeften en energielevel. De cursor werkt stroef, maar het systeem is wel slim genoeg ontworpen dat je niet per ongeluk een menu-item kunt selecteren wanneer je dit echt niet wil doen.
Sims 4 Console Review

Sim Creator is een spel op zich

Desalniettemin is de besturing niet onmogelijk en als je er eenmaal aan gewend bent, dan gaat er een hele wereld aan mogelijkheden voor je open. Alleen al in de Sim Creator kun je je uren vermaken met het perfectioneren van je Sims. Je geeft hem een naam, geslacht, interesses, levensdoelen en ga zo maar door. Eigenlijk kneed je je Sim volledig naar eigen wensen en dat is leuk!
Je kunt echt bijzonder veel aanpassen, waaronder bijvoorbeeld de huidskleur, positie van ogen, haren, en heel veel andere dingen die bij het uiterlijk van je sim horen. Het is door de grote hoeveelheid opties goed mogelijk om bijvoorbeeld jezelf, een familielid of vriend na te maken in de Sim Creator. Je verandert het complete postuur door dijen in te dunnen, meer spiermassa aan te brengen óf zelfs het formaat van borsten aan te passen.
Sims 4 Console Review

Naar hartelust bouwen

En als je dan eenmaal een gezinnetje hebt gesticht, dan kan het plezier pas echt beginnen. Zo moet je regelen dat je nieuwe Sims een dak boven het hoofd krijgen en dat er voldoende onder dat dak staat om je Sims te voorzien van hun primaire levensbehoeften.
Tijdens het bouwen en inrichten van je huis heb je namelijk de keuze uit een behoorlijk groot aantal meubels die je ook nog naar eigen wens kunt aanpassen door het uiterlijk een ander patroon toe te kennen. Zo is de kans dat twee huizen er hetzelfde uitzien bijzonder klein. De architect in je kan in ieder geval volledig zijn gang gaan, zolang je Sims-portemonnee dit natuurlijk toelaat. Al kun je natuurlijk altijd wat geld erbij cheaten!

Een paar technische problemen

Al word je tijdens het bouwen zo nu en dan wel gehinderd door bugs. Het wisselen tussen personages werkt bijvoorbeeld niet altijd even vlekkeloos. Zo wisselt de camera dan wel naar een andere Sim, in het menu blijft de oude Sim toch geselecteerd. Dit is soms erg irritant, maar iets wat wel kan worden verholpen met een patch.
Ook heeft The Sims 4 voor de consoles zo nu en dan problemen met frame drops. Dit merkten we bijvoorbeeld meerdere keren tijdens het spelen van het spel. Voornamelijk wanneer je wisselt tussen gemoedstanden, wisselt tussen je actieve Sim en wanneer je meubels in je huis wil plaatsen, heeft het spel er nog wel eens last van.
Sims 4 Console Review

Toch minder vrijheid

Leuk aan de PC-versie is dat er altijd een heleboel verschillende uitbreidingen kwamen op de basis game. Deze uitbreidingen zogen als je niet uitkeek je portemonnee leeg, want ze kwamen echt in grote getallen. Enkele van deze uitbreidingen komen via de Sims 4 Deluxe Party Edition ook naar de PS4 en Xbox One. Desalniettemin is de selectie voor de console maar vrij karig, als je het vergelijkt met de PC. Op PC verschijnt straks Honden en Katten.
En ergens mis je straks ook vast die toffe mods die fans voor de PC-versie maakten.
Sims 4 Console Review

Is het wat?

De Sims 4 is een leuke game, met een heleboel mogelijkheden. Qua content doet het niets onder aan de normale versie voor de PC. Het gaat hier om eigenlijk een complete transitie van PC naar console. Desalniettemin kent de console-versie zijn problemen waardoor de PC-versie zonder enige twijfel toch de betere versie is. De console-variant is zodanig knudde als het om besturing gaat, dat je soms echt neigingen krijgt om de controller het raam uit te werpen.
Cijfer: 6