Shrek the Third Review

zondag, 29 juli 2007 om 17:00
Shrek the Third draait in de bioscoop en logischerwijs volgt er een game. Wat kun je verwachten van Shrek en zijn vrienden?
Bedoeld voor de kids
Het spel heeft een 7+ aanduiding en dat is een goede richtlijn. De game is relaxt met de verwachte humoristische momenten, zoals je ze uit de film kent, maar daar is alles mee gezegd. Shrek the third is een relaxte game maar veel te makkelijk en het is duidelijk hoofdzakelijk gericht op de kleintjes onder ons, waar op zich niet veel mis mee is, want zoveel games zijn er natuurlijk niet voor ze op de Xbox 360. Voor de Wii geldt deze laatste opmerking uiteraard niet.
Red ver, heel ver van hier
Dit is de tekst zoals je die op de achterkant van de hoes zult aantreffen en dat is waar het in het verhaal om gaat. Je gaat namelijk samen met Shrek en zijn vrienden op zoek naar Artie, de neef van Fiona. Als je hem eenmaal gevonden hebt, moet je hem zover krijgen op zijn rechtmatige plaats op de troon in te laten nemen. Dit doel probeer je te halen door 20 levels te voltooien, die verdergaan dan de film.
Minigames
Omdat het hoofdverhaal niet meer voorstelt dan dit en een leuke toevoeging aan de game om de speelduur te verlegen, de minigames zijn, zal ik die uitgebreider bespreken. - Door de catacomben: de bedoeling hiervan is dat je Shrek en zijn vrienden één voor één naar de poort aan de andere kant krijgt. - Kikkerherder: hierbij moet je alle kikkers binnen de tijd de vijvers injagen, indien je tegen iemand speelt moet dit in de vijver van de tegenstander. Ondertussen kun je powerups krijgen waarmee je je tegenstander kunt dwarsbomen of jezelf versneld kunt helpen. - Schip ahoi: hierbij moet je alle schepen met een kanon neerknallen. Ze mogen niet bij je in de buurt van het strand komen want dan wordt de schat gestolen. - Schiettent: hiermee moet je alles neerschieten met tomaten, behalve de ezel want dan krijg je 10 seconden vertraging. - Sjoelen met Shrek: hier moet je ringen schieten die op scorezones terecht moeten komen. Je kunt een ring van je tegenstander er ook afschieten zodat zijn/haar punten er weer afgaan. Deze arcadegames zijn erg leuk om met 2 man te spelen en het verlengt de speelduur van het hoofdspel, die maar een uurtje of 8 in beslag zal nemen. Verder heb je naast deze 2 opties ook nog een multiplayer ‘kasteelaanval’. Hier moet je als eerste de muren van het kasteel van je tegenstander verpulveren.
Eenvoud
Zoals ik al eerder aangaf is dit een typisch spel voor kinderen. De speelduur is kort en de besturing is erg simpel. Door de 20 levels heen doe je continu hetzelfde en de bediening van de knoppen is ook erg makkelijk. Met je linkerpookje loop je namelijk en met de gekleurde knoppen sla je, spring je of gebruik je objecten in de ruimte. Toch is de game niet supersaai te noemen. De humor uit de film zit verwerkt in het spel en ook het spelen met diverse karakters is best grappig. Hoofdzakelijk zul je met Shrek zelf spelen, maar ook komen Ezel, De Gelaarsde Kat, Fiona en de nieuwelingen Arthur en Doornroosje aan bod.
Kritiek
Toch is eenvoud niet aan te duiden als kritiek omdat het spel misschien wel doelbewust voor de kids is gemaakt en voor hen is het gewoon een leuke game geworden. Wat wel beter uitgewerkt had mogen worden, zijn de grafische aspecten en de camerabesturing. Grafisch ziet er het allemaal kleurrijk en sfeervol uit maar toch haalt het niet het uiterste uit de Xbox 360 en de Wii. Vervelend aan de camera is dat je die niet zelf kunt besturen maar je in hoeken drukt waar je soms helemaal niet direct heen wilt. Ook als je een ietwat ‘moeilijker’ vijand wilt verslaan, is het best vervelend dat je niet even kunt rondkijken.
Pluspunten
Is het allemaal eenvoudig en negatief? Nee hoor. De sfeer van de film zit de in de game verpakt. En de stemmen van de auteurs ontbreken niet in de game. Overigens is er voor de Xbox gebruikers wel één uitdaging: en dat is het halen van alle (22) achievements, daarvoor zul je toch wel levels opnieuw moeten gaan spelen.
Eindoordeel
Dit spel zou ik niet aanraden aan volwassen gamers, omdat het te makkelijk is. Tenzij jij zo’n idolaat bent van Shrek, dan zal ik je die lol niet ontnemen. Aan wie ik dit spel wel wil aanraden, is aan de jongere gamers onder ons. Dit spel is absoluut kindvriendelijk en voor hen zullen de grapjes goed uitpakken en zal het spel uitdaging genoeg bieden. Dus ga voor je missie: red ver, heel ver van hier!
Cijfer: 6.8