Transformers: The Game Review

zaterdag, 28 juli 2007 om 17:09
Van veel films worden ook games gemaakt. Dit is ook het geval met Transformers. Of het gelukt is om de actie van het witte doek naar de console te brengen, lees je in deze review.
Licentie games zijn niet vaak goed
Games die gebaseerd zijn op filmlicenties zijn meestal niet de beste. Er zijn enkele uitzonderingen, maar Transfomers: The Game hoort hier helaas niet bij. Het lijkt erop dat het spel even snel in elkaar is gezet om tegelijk met de film uit te komen. Daarnaast kampt het met de typische problemen die je zult verwachten in zo’n game; het is te kort, te simpel en verveelt al snel.
Het plot van het spel komt natuurlijk op hetzelfde neer als de film; de goede Transformers nemen het op tegen de slechte. De robots komen naar de aarde toe om de AllSpark op te halen, een apparaat dat Transformers maakt en kan repareren. Sam Witwicky heeft toevallig de kaart met de locatie van deze AllSpark in zijn bezit, dus komen alle Transformers achter hem aan.
Speel als Autobot en Decepticon
In het spel kun je kiezen om als de goede Transformers te spelen, of als de slechte. Bij de goede Autobots zul je onder andere Optimus Prime, Bumblebee en Jazz besturen, en als de slechte Decepticons krijg je Megatron, Starscream, Barricade, en de rest van de groep onder je hoede. Het klinkt erg leuk om het verhaal van beide kanten te kunnen bekijken, maar dat valt vies tegen. De missies verschillen namelijk niet erg van elkaar.
De missies zijn allemaal erg simpel opgezet, en daarnaast nog eens slecht ontworpen ook. Je zult in de meeste gevallen door de stad moeten racen om op een locatie te komen, om daar met een tegenstander te vechten. Als dat gevecht begint, zal het spel een onzichtbare grens trekken, die alleen op de radar te zien is. Als je te lang dit veld verlaat, zul je voor de missie falen. Heel irritant is dat je wel gewoon de andere Transformer dit veld uit kunt slaan en dan moet wachten tot hij terugkeert.
Gevechten zijn erg irriterend
En dan hebben we het niet eens over de wapens waarmee je moet vechten. Blijkbaar kun je met één schot een hele wijk met de grond gelijk maken, maar de andere robot zal geen krasje oplopen. De enige manier om de tegenstander te verslaan is door hem te slaan, wat ervoor zorgt dat je het hele spel door dezelfde combo gebruikt.
Het spelen als een Decepticon is iets leuken, aangezien je dan zoveel mogelijk rotzooi moet maken als je kan. En het besturen van deze robots gaat stukken beter, want zij kunnen in een vliegtuig veranderen. Dat schiet natuurlijk even wat meer op dan rondrijden als een Autobot.
De missies zul je al snel uitgespeeld hebben; meer dan vijf uurtjes zul je niet over het spel doen.
Verschillen tussen de PlayStation 3, Wii en Xbox 360 versies
De PlayStation 3, Wii en Xbox 360 versies verschillen een klein beetje van elkaar. Zo heeft de Xbox 360 natuurlijk achievements, en kun je in de PlayStation 3 versie de SIXAXIS gebruiken om met sommige Decepticons te vliegen. Op de Wii zul je met de Remote moeten zwaaien om te vechten, wat over het algemeen nog wel lekker gaat. De camera is echter een ander verhaal. Deze bestuur je ook met de Wii Remote, maar dat gaat nogal lastig.
Grafisch zijn de Xbox 360 en PlayStation 3 versies gelijk aan elkaar, en alles ziet er nog netjes uit ook. De Wii versie ziet er wat slechter uit, maar dat valt te verwachten.
Transformers: The Game stelt erg teleur. De grootste fans van de franchise kunnen hem wel ophalen, maar de rest moet deze game lekker links laten liggen.
Cijfer: 4