Shiny the Firefly Review

dinsdag, 20 mei 2014 om 17:30
Vorig jaar verscheen Shiny the Firefly voor iOS en dit jaar kwam de game ook uit voor Android. Niet genoeg platformen moet ontwikkelaar Stage Clear Studios gedacht hebben, want het vliegende insectje verschijnt nu ook op Steam. Een goede zet, of had het zoemende lichtje beter op de mobiele platformen kunnen blijven?
Dat de game naar de PC wordt gebracht lijkt een logische set. Shiny werd namelijk best wel goed beoordeeld door verschillende recensenten en een port naar het platform van Valve betekent een mooie extra zak duiten voor de makers van de game. Ook voor ons is dit goed nieuws, aangezien een leuke mobiele titel die naar de PC komt iets is waar we alleen maar blij mee kunnen zijn. Toch?

Red de kinderen in Shiny the Firefly

Shiny is zoals de naam van de game al aangeeft een vuurvliegje dat iets verschrikkelijks heeft meegemaakt. Door een sproeier is de moeder het contact met al haar kinderen kwijtgeraakt en is al haar kroost verspreid door een tuin. Gelukkig gaat ze niet bij de pakken neerzitten en trekt het insectje door 33 verschillende levels om al haar koters opnieuw te verzamelen.
In de levels zitten steeds enkele kinderen verstopt die jij moet ophalen. Dit doe jij door het licht op je kont aan te zetten waardoor de peuters je volgen, je bent immers een vuurvliegje. Onderweg moeten kleine puzzels opgelost worden, zoals het blokkeren van watervallen met stenen en boomwortels. Verder moet je wespen, padden en spinnen ontwijken en kun je kleine vuurvliegmuntjes verzamelen.
Speel jij zo'n level binnen een bepaalde tijd uit, red je alle kinderen of vind je alle muntjes, dan krijg je een gouden ster, waarvan er drie per level te verdienen zijn.
Shiny the Firefly Garden
Hiermee is echter alle inhoud van de game al genoemd. Op de baasgevechten na, die plaatsvinden na elke tien levels, doe je in elk level hetzelfde riedeltje steeds opnieuw: je vindt je kinderen, vermoordt of ontwijkt een paar andere insecten en pakt een paar muntjes. Omdat er naast de kleine puzzels, die trouwens enorm makkelijk zijn, erg weinig variatie is, wordt Shiny the Firefly nogal snel saai. Het lijkt wel alsof de game bedoeld is voor korte speelsessies.
Daarnaast is het spel ook helemaal niet lang: meer dan vijf uur zul je er niet aan kwijt zijn. Wat dit nog erger maakt is dat er amper herspeelbaarheid aanwezig is in de titel. Op de gouden sterren die te verdienen zijn is er geen scoresysteem, geen leaderbord en geen nieuwe vrij te spelen content waarvan je kunt genieten. Het heeft dus geen zin om een level opnieuw te doen.

Alleen een muis nodig

Ook de besturing is niet om over naar huis te schrijven. Shiny wordt bestuurd door met je muis op het scherm te klikken, en niet met bijvoorbeeld de WASD-toetsen. Je toetsenbord kan dus het raam uit. In theorie zou dit aardig kunnen werken maar in praktijk laat de besturing geen goede indruk achter.
Dat komt doordat Shiny nogal traag is. Tussen het klikken en de beweging van je insect zit een trage animatie. Hierdoor komt het nogal eens voor dat een vijand een van je kinderen oppeuzelt of een deel van je gezondheid weghapt. Het voelt een beetje alsof je een schip bestuurt, waar bewegingen aan een roer pas een tijd later voelbaar zijn. Jammer, want in een platform-achtige game als deze is een betrouwbare directe besturing belangrijk.
Het gevoel van de langzame besturing komt ook omdat je gedwongen wordt met de muis te spelen. Als je het scherm aanraakt met je vingers of met toetsen je personage beweegt, kun je sneller aangeven wat je poppetje moet doen. Met de muis moet je echter eerst over je scherm bewegen, waardoor je langzamer bent en zoals net werd gezegd eerder kinderen of gezondheid verliest.
Shiny <a href=Review Thorns" class="img-responsive" src="https://cdn.xgn.nl/upload/201405/t/shiny-the-firefly-1400585648.jpg" />

Schattig en irritant

Shiny the Firefly zag er mooi uit op de iOS- en Androidapparaten, en dit komt goed naar voren in de PC-port. De game heeft namelijk hetzelfde schattige en aandoenlijke stijltje gekregen. Shiny oogt wel een beetje dom, maar ook erg lief met grote gele ogen en een brede grijns. Ook de achtergronden met bloemen, takken, huizen en paddestoelen spatten kleurrijk van je scherm.
Het is jammer dat ontwikkelaar Stage Clear Studios die lijn niet weet door te zetten naar de geluidseffecten in de game. Zo wordt de muziek door vele herhaling al snel een irritant riedeltje dat je graag uitzet, en ook de geluiden van Shiny zelf werken frustrerend. Vuurvliegjes hebben niet een grote vocabulaire en ook het insectje komt niet verder dan een paar standaard kreten. Erg jammer dat deze door je speakers schieten elke keer dat je klikt in het spel, iets wat elke vijf seconden wel gebeurt.

Shiny de simpele port

De aardige graphics kunnen niet verhullen wat Shiny the Firefly eigenlijk is: een verschrikkelijk simpele port. Je vraagt je bijvoorbeeld al snel af waarom de besturing van de vliegende gloeilamp niet geoptimaliseerd is voor de PC-versie, door van klikken - of eigenlijk het aanraken van het scherm - over te gaan op de pijltjestoetsen.
Daarnaast laat het spel op verschillende momenten ook pijnlijk zien dat de iOS- en Androidversie in zijn totaliteit is overgeheveld naar de PC. Als je bijvoorbeeld in de tutorial uitleg krijgt over hoe je het insectje moet besturen, staat er met koeienletters geschreven dat je op je scherm moet 'tappen' met een bijbehorend uitstekend vingertje. Stage Clear Studios vond het dus niet de moeite om dit soort dingen aan te passen voor de PC-versie van het spel.
Shiny Spiders Recensie

Niet aan te raden

Hierdoor komt de vraag al snel naar boven drijven waarom je eigenlijk dit spel zou willen spelen. De game valt niet alleen erg snel in herhaling, maar is ook nog eens erg makkelijk, vrij kort, bestuurt niet fijn en heeft irritante geluidseffecten. Shiny the Firefly is een schaamteloze port van misschien een aardige titel op de mobiele apparaten, maar een ondermaatste game op de PC. Wil je graag een platformer hebben? Bespaar je de moeite, er zijn genoeg betere titels.
Cijfer: 3