Shadwen Review - Tast in het duister

zaterdag, 21 mei 2016 om 9:30
Herinner je je Trine nog? Precies! De Finse ontwikkelaar Frozenbyte zette zich in 2009 meteen goed op de kaart met deze fasinerende puzzel-platformer. Nu, een jaar na het laatste deel, komen de makers van de reeks met de stealth-action game "Shadwen". Of dit wederom een succes gaat worden lees je bij XGN in deze Shadwen review.
Shadwen is een indie game waarin het gaat om niet gezien worden.De makers proberen terug te gaan naar de bron van stealth-games. Met bepaalde gadgets en behendigheid moet je langs bewakers zien te glippen maar dan met een unieke Frozenbyte twist eraan. Dit maakt Shadwen een erg leuke game voor de sneak-liefhebber. In deze Shadwen review nemen we een kijkje in de game.

To kill or not to kill - that is the question.

Het verhaal gaat over een huurmoordenares die leeft in de middeleeuwen. Ze is op een missie om de gemene koning van het land te vermoorden. Tijdens haar tocht komt ze het weesmeisje Lily tegen dat wordt lastiggevallen door een soldaat van de koning. Nietsvermoedend gaat Lily met Shadwen mee op haar gevaarlijke missie. Lukt het Shadwen om Lily weg te houden van de gruwelijke daden op haar pad of wordt Lily blootgesteld aan het geweld van de middeleeuwen?
Er zijn twee manieren om de game te spelen. Allereerst heb je als speler de mogelijkheid om via klimmen en klauteren met je grapling hook je weg te banen door de wachtposten en dorpsstraten. Belangrijk is dat jij en Lily te allen tijde ongezien blijven. Dit betekent dat je door middel van afleidingsmanoeuvres moet zorgen dat de wachters net even de andere kant op kijken en de weg vrij is om over te steken.
Een andere weg die je kunt inslaan is een stuk gewelddadiger. Sluipen staat hier wederom centraal, maar nu komen er ook wapens aan te pas. Shadwen is standaard uitgerust met een mes waarmee je de wachters een korte en pijnloze dood kunt geven. Daarnaast kun je wapens en vallen maken om zo je doel makkelijker te bereiken.
Hoewel het lijkt alsof de keuzes niet van belang zijn heeft het wel degelijk invloed op de verhaallijn. Shadwen is namelijk het voorbeeld van Lily, dus het is haar verantwoordelijkheid het juiste voorbeeld te geven. Bij het aantreffen van een dood lichaam zal dit invloed hebben gedurende het spel. Kies dus verstandig wat voor rolmodel Shadwen moet zijn. Hoewel de gewelddadige weg erg aantrekkelijk lijkt, is de kunst van het spel toch het misleiden van de wachters. Het is ook zeker aan te raden om hier mee te spelen.
Shadwen review 1

Lopend Vuurtje

Bij een spel als Shadwen is het van belang dat de gameplay vernieuwend en soepel is.. Op het gebied van gameplay weet Frozenbyte hoe je een spel leuk en interessant moet maken. Zo is er bijvoorbeeld de mogelijkheid om tijd te controleren. Een game-mechanic is dat wanneer Shadwen niet beweegt, de tijd stilstaat. Hierdoor kun je dus midden in de lucht blijven zweven om te kijken waar je werphaak heen gegooid gaat worden. Ook kun je op elk moment de tijd terugspoelen om zo te anticiperen op de wachters.
Hoewel dit erg eenvoudig klinkt is het tegendeel waar. Op sommige punten is het nodig om het halve level terug te spoelen omdat je in het begin fouten hebt gemaakt. Dit zorgt voor nieuwe mogelijkheden die je wellicht tijden de eerste poging hebt gemist. Daarnaast is het ook een handige manier om nieuwe dingen uit te proberen zonder helemaal opnieuw te beginnen.
Ook is Shadwen een spel dat erg vlot speelt. Op het begin kan het even wennen zijn dat de tijd, zelfs in de lucht, stilstaat als je niet beweegt met je controller. Maar zodra je er de handigheid in hebt gekregen werkt het keurig. De 60 frames per seconde die het spel hanteert komen tevens goed uit de verf. Je merkt dat er veel werk in snelheid van het spel is gaan zitten.
Daarnaast zijn er duidelijk zichtbare overeenkomsten met de Trine-Trilogy. Niet alleen voelt het spel vertrouwd aan, Shadwen lijkt op het gebied van concept art tussen de misseis door erg op Trine. De wereld waarin je je bevindt is dan wel in 3D in plaats van 2D maar de personages hebben een fantasie-achtige uitstraling. Ook de rol van het meisje Lily heeft wat weg van je twee companionen uit Trine. Je kan Lily orders geven en ze is een belangrijk onderdeel van het spel.
Shadwen review 2

Shadwen Review: Simpel en Storend

Karakteristiek aan het spel is dat het erg gemakkelijk op te pakken is. Shadwen is een verhaal wat zich uitvouwt terwijl je speelt. Naast wat getekende cutscenes komt er weinig poespas bij kijken. Een voordeel hiervan is dat je zonder moeite blijft spelen en door de levels heen loopt alsof het een geheel is.
Maar het spel heeft ook een aantal minpunten. Waar het spel wat punten op laat liggen is de AI. De computer gestuurde personages doen niet altijd wat je wilt. Terwijl je Shadwen aan het spelen bent is het erg storend dat een wachter niet van zijn post komt doordat hij klem zit tussen een krat of Lily die niet achter een bosje vandaan wilt komen. Daarnaast is het spel op veel punten erg buggy. Van willekeurige lichtflitsen naar onmogelijke obstakels en omgeving die niet meewerkt; je ziet het allemaal. Wellicht dat dit nog wordt opgelost naar verloop van tijd.
Shadwen review 3

Judgement Day

Al met al is Shadwen een spel waarmee je zeker wel 15 tot 20 uur zoet mee bent. Met alle wapens die te vinden zijn en manieren om levels te spelen is het erg uitnodigend om levels opnieuw door te lopen. Hoewel het spel soms wat glitches heeft en computers die niet doen wat je wilt werkt het spel goed en speelt het soepel. Door de hoge framerate en veel action-based gameplay komt het gevoel wat makers Frozenbyte willen neerzetten goed uit de verf. Shadwen is daarom ook zeker de moeite waard.
Shadwen is vanaf 17 mei te downloaden via de Playstation Store,en Steam.