Shadow Warrior Review

vrijdag, 04 oktober 2013 om 14:00
Het eeuwenoude geloof van de Samurai is er een die in ere gehouden moet worden. In games is dat niet anders. Het getuigt van een stukje respect om de mystieke vechtkunst van de Japanse strijders op een goede manier uit te kunnen beelden. De game Shadow Warrior deed dat in de jaren '90 met een hele flinke knipoog en was ongelofelijk bloederig van opzet. Uniek destijds, maar alsnog bikkelhard anno 2013. De remake benadrukt dat nog maar eens extra goed. Vraag is alleen of het beste uit die 'goeie ouwe tijd' op de juiste manier naar boven is gehaald.
Het antwoord hierop luidt luidkeels: ja. Shadow Warrior is bikkelhard, op momenten erg humoristisch en verraadt maar al te duidelijk dat het zichzelf niet al te serieus neemt. Voorbeeld is het nummer 'The Touch' van Stan Bush, dat fans van de Transformers cartoonserie meteen zullen herkennen en jouw personage tijdens de intro van Shadow Warrior keihard meezingt in de auto. Heerlijk fout en uiterst verfrissend, als je het vergelijkt met de realistische shooters en bikkelharde knokgames zonder enige vorm van humor. De juiste toon voor een nieuwe old school shooter wordt in ieder geval zo perfect gezet.
Een spoor van bloed voor een legendarisch wapen
In Shadow Warrior kruip je in de huid van zwaardvechter Lo Wang, een medewerker van een grote kwaadaardige multinational die net op het verkeerde moment op de verkeerde plaats is als een wapendeal fout gaat. Gelukkig voor hem heeft hij een vlijmscherp Samurai zwaard om hem uit benarde momenten te kunnen slepen. Geen overbodige luxe, als we kijken wat hij allemaal te verduren krijgt.. In Shadow Warrior staat het verkrijgen van een het legendarische Samurai zwaard, de Nobitsura Kage, centraal. Maar een duistere macht heeft het wapen in handen gekregen. Een compleet leger van demonen staat tussen Wang en het zwaard in.
Shadow Warrior is is een remake van het gelijknamige origineel dat in 1997 verscheen. De titel werd destijds ontwikkeld door 3D Realms, die ook verantwoordelijk is geweest voor de over de top Duke Nukem franchise. Niet zo gek dus dat de remake van Shadow Warrior barst van de humoristische momenten - het ene moment meer geslaagd dan de andere. Omdat bij de remake ontwikkelaar Flying Wild Hog en uitgever Devolver Digital aan het roer hebben gestaan, worden enkele knipogen naar games uit hun eigen oeuvre als Serious Sam, Hotline Miami en Hard Reset vaak genoeg gemaakt; een stukje fanservice waar we best vrolijk van kunnen worden.
Mess with the bull, and get the Wang
De tongue-in-cheek humor - of je er nu van houdt of niet - wordt echter nagenoeg compleet overschaduwd door het snoeiharde vechtsysteem dat je in Shadow Warrior zult tegenkomen. Wang is namelijk een verdomd bedreven zwaardvechter, en krijgt de beschikking over een wijd arsenaal aan over de top wapens: Samurai zwaarden, geweren, raketwerpers en zelfs de harten van demonen die als dodelijke toevoegingen dienen, zijn enkele voorbeelden van het dodelijke speelgerei dat hij tot zijn beschikking heeft. Wang zelf lijkt er in ieder geval veel plezier in te hebben.
Maar wie gaat er in godsnaam geweren gebruiken als je vijanden in duizend stukjes kunt hakken met een vlijmscherp zwaard. Precies, Wangs Samurai zwaard zorgt voor ontzettend veel bevrediging als je wordt belaagd door enkele tientallen monsters om je heen. Je moet namelijk weten dat je, als je de eeuwenoude Japanse vechtkunst goed beheerst, de ledematen van jouw vijanden overal door de lucht kunt laten vliegen. Jij bepaalt namelijk precies hoe je het leven beëindigt van de tegenstander. Kies je ervoor om beide benen te verwijderen van het lichaam? Dan zul je zien dat je vijand door het stof zal kruipen voor genade. Maar vaak gaan gevechten te snel om die keuzes te maken. Maakt de hele situatie er echter niet minder bloederig op. Heerlijke guilty pleasures.
Samurai speurneus
Tussen al die bloedbaden door doe je er goed aan om rond te kijken en kastjes open te maken voor geld en ammunitie. Geld kun je gebruiken om je wapens te voorzien van een upgrade en als je echt goed zoekt, dan zul je zo nu en dan een geheim pad kunnen vinden dat leidt naar zeldzame voorwerpen. Aangezien je aan het eind van ieder level een overzicht voorgeschoteld krijgt met de door jouw behaalde resultaten, biedt Shadow Warrior genoeg herspeelbaarheid voor de echte perfectionisten onder ons.
Beloond worden voor creativiteit
Gaandeweg leer je nieuwe dodelijke combo's die al die bloedbaden fris proberen laten aan te voelen. Geen overbodige luxe, als je je bedenkt dat creativiteit beloond wordt. Door auto's en andere objecten rondom jouw vijanden te laten ontploffen, hoofden eraf te hakken en meerdere tegenstanders tegelijkertijd om te leggen, verdien je extra punten die bijdragen aan je highscore. De doorzetters onder ons gaan natuurlijk voor maximale scores, maar dat is een flinke uitdaging, moet je weten. Helemaal omdat Shadow Warrior onvergeeflijk is als je een roekeloze gevechtstijl aanneemt. Zoals het hoort.
Omdat je steeds maar bezig bent om in een nieuw gevecht te kijken hoe je zo efficiënt mogelijk te werk kunt gaan, vergeet je al snel de tijd; een goed teken, waar de game ook punten op scoort. Toch is het moeilijk te ontkennen dat Shadow Warrior best wat meer van variatie zou mogen genieten. Het verhaal dat je met Wang bewandelt, duurt ongeveer vijftien uur, een lengte waar de meeste games hedendaags enkel van durven te dromen. Enigszins is dat een groot compliment (en terecht!), maar je bent hetzelfde kunstje helaas teveel aan het uitvoeren dat het op den duur begint te vervelen.
Combineert grafisch oud met nieuw
Shadow Warrior is grafisch gezien vrij interessant om naar te kijken. Verwacht geen spektakel uit de keuken van Crysis, maar toch heeft de visuele stijl iets aparts, in positieve zin; alsof het die typische klassieke stijl van de jaren '90 probeert te combineren met een jasje uit de moderne tijd. Het resultaat is uniek, maar tegelijkertijd herkenbaar voor de fan die typische arcadegames een warm hart toedraagt.
Nostalgie in een bloederig nieuw jasje
Shadow Warrior is zonder enige twijfel een interessante remake die precies op het juiste moment het levenslicht ziet, als er wordt gekeken naar deze tijdsperiode waarin serieuze games de boventoon voeren. Deze titel is gruwelijk hard van opzet, kent één van de meest bevredigende vechtsystemen die we in jaren hebben gezien, en op momenten zijn Wangs one-liners absoluut hilarisch. Iets meer variatie zou geen overbodige luxe zijn geweest, helemaal omdat dit bloederige avontuur pakweg vijftien uur duurt. Het maakt Shadow Warrior echter des te interessanter om op te pakken voor korte speelsessies. Dit is een game die als gepassioneerde liefdesbrief brief gespeeld dient te worden door de gamer die typische arcadegames een warm hart toedraagt. En vanuit dat oogpunt gezien, is Shadow Warrior niets minder dan wangtastic.