Pokémon X en Y Review

vrijdag, 04 oktober 2013 om 17:09
Pokémon games komen altijd in tweetallen. Red en Blue, Gold en Silver, Ruby en Sapphire, Diamond en Pearl, Black en White en daar kunnen we nu X en Y aan toevoegen. De twee games zijn vrijwel hetzelfde met vooral verschillen in de Pokémon die je tegen zult komen. Daarom dat we beide games in één recensie zullen behandelen. Weten deze games hun potentie waar te maken?
De hoofdserie in de Pokémon franchise is sinds het eerste deel in 1996 vrijwel intact gebleven. Nog steeds ben je een beginner in de Pokémon wereld die net zijn of haar eerste Pokémon mag uitzoeken. Samen met je nieuwe maatje ga je er op uit om de beste trainer te worden door de Elite Four te verslaan. Daarvoor zul je wel eerst acht gymbadges moeten verzamelen en dus doe je er goed aan om onderweg op je reis veel Pokémon te vangen. Met een team van zes getrainde zakmonstertjes maak je een goede kans om de allerbeste te worden en je queeste tot een goed einde te brengen.

Mega Evoluties en legendarische Pokémon

In Pokémon X en Y is deze basis ook weer aanwezig. Jij en je moeder reizen af naar de Kalos-regio om daar een nieuw leven te beginnen. Kans om je thuis te voelen krijg je niet, want al snel word je door de lokale Pokémon professor opgeroepen. Jij bent namelijk een van de tieners die vandaag een eerste Pokémon mag uitkiezen. In X en Y krijg je de keuze uit Fennekin (vuur), Froakie (water) en Chespin (gras). Samen met een van deze Pokémon aan je zijde versla je je eerste Pokémon en raak je verwikkeld in een zoektocht naar de waarheid achter Mega Evoluties.
Als je het nieuws rondom Pokémon X en Y een beetje gevolgd hebt, dan heb je ongetwijfeld al gehoord over de Mega Evoluties die in deze game geïntroduceerd worden. Via het verhaal kom je stap voor stap meer te weten over de nieuwe evoluties, en voor je het weet zie je de eerste Mega Pokémon voor je verschijnen. Terwijl je gymleaders aan het verslaan bent, Mega Evoluties aan het onderzoeken bent en nieuwe Pokémon aan je Pokédex toe aan het voegen bent, moet je ook nog afrekenen met Team Flare. Het Team Rocket van de Kalos-regio is hard op zoek naar een legendarische Pokémon en deze slechteriken willen niet dat jij een stokje steekt voor hun plannen.

Vijf tegen één en vliegende glorie

Het verhaal is niet bijster origineel, maar dat is het eerlijk gezegd ook nooit geweest. Pokémon speel je voor de verslavende gameplay en die is in X en Y gewoon weer aanwezig. Beurtelings laat je de monstertjes aanvallen totdat een van de twee K.O. gaat. In de loop der jaren is de gameplay beetje bij beetje uitgebreid. Er werden nieuwe types toegevoegd om de gevechten beter te balanceren, opeens kon je dubbelgevechten houden en uiteindelijk werd het mogelijk om online tegen elkaar te vechten en Pokémon te ruilen. Pokémon X en Y kent ook weer een aantal toevoegingen dat de gameplay net dat beetje extra moet geven om zich te onderscheiden van eerdere delen.
Twee nieuwe gevechtssituaties bijvoorbeeld. Terwijl je door het hoge gras, bloemetjes, grotten enzovoorts loopt, bestaat er het risico dat een horde van vijf wilde Pokémon jou belaagd. Deze Pokémon zijn wel altijd van een iets lager level om jou met een enkele Pokémon nog een kans te geven. Hoe enthousiast je de eerste keer dat je zo een horde tegenkomt bent, zo geïrriteerd ben je wanneer het later vaker begint te gebeuren. Als jouw Pokémon een aanval kent die meerdere tegenstanders tegelijk aanvalt, is het concept van een horde erg leuk. Kun je niet zo’n aanval uitvoeren, dan zul een voor een de Pokémon uit moeten schakelen, en dit kost veel te veel tijd om het vermakelijk te houden. Na het selecteren van jouw aanval zul je namelijk moeten wachten tot alle vijf tegenstanders jou hebben toegetakeld.
De nieuwe Sky Battles vallen beter in de smaak. Op verschillende plekken in Kalos zie je een trainer op een plek staan waar je niet kunt komen. Hier kun je een luchtgevecht beginnen als je een Pokémon in je team hebt die kan vliegen. Behalve dat alle Pokémon in deze gevechten vliegen, is er niet veel anders. Er zijn niet al te veel van deze gevechten te vinden in Kalos waardoor het een leuke afwisseling blijft op de normale gevechten. Deze Sky Battles en Horde Battles kun je ook het beste zien als een beetje afwisseling. Je zult ontzettend veel gevechten moeten winnen om aan de top te eindigen, en dan is iets anders op zijn tijd altijd welkom.

Een prachtige Pokémon wereld… in 2D

Iets anders krijgen we in Pokémon X en Y vooral in de uitstraling. Zodra je je eerste stappen zet in Kalos, lijkt het alsof je tien jaar vooruit bent gereisd in de tijd vergeleken met de vorige Pokémon games. Een van de simpelste aanpassingen is de mogelijkheid om diagonaal te lopen. Na een paar uur spelen wil je gewoon niet meer terug naar slechts vier richtingsmogelijkheden. Schuine paden betekent ook dat de hele wereld er een stuk realistischer uitziet dan in vorige delen. Paden die alleen maar in hoeken van 90 graden lopen zie je immers niet in de echte wereld.
De camera helpt ook mee om je meer in te leven in het karakter. Je zult namelijk geen isometrische camera meer hebben die de volledige game op dezelfde plek hangt. De camera is dynamisch en zal heen en weer bewegen om jou echt het gevoel te geven zelf in Kalos rond te lopen. Door de andere camerahoeken heeft het ook voor het eerst in een Pokémon nut om jouw karakter aan te passen. In het begin kun je behalve geslacht nu ook huidskleur uitkiezen en in de grote steden zijn allerlei winkeltjes te vinden waar je je Pokédollars uit kunt geven aan nieuwe kleren.
Het enige vreemde aan de uitstraling is dat je het niet in 3D kunt bekijken. Je loopt rond door de Kalos-regio en de camera geeft jou de beste hoeken om een 3D effect mogelijk te maken, maar het gebeurt simpelweg niet. Het 3D-gedeelte van Pokémon X en Y is beperkt tot de gevechten en de tussenfilmpjes. Een volledige 3D-wereld was ons inziens toch echt de betere keuze geweest. Het 3D in de gevechten komt echter wel ontzettend goed uit de verf. De aanvallen en omgevingen hebben diepte gekregen waardoor het hele gevecht een stuk dynamischer wordt.

Spelen met je Pokémon

Nintendo heeft geprobeerd in Pokémon X en Y jouw Pokémon iets anders weg te zetten dan genadeloze vechtmachines. Met Pokémon-Amie kun je even een time-out nemen van je avontuur om met jouw Pokémon te spelen. Als je iemand een paar keer een aai over zijn bol geeft dan zal hij vriendelijker worden tegenover jou. Je kunt hier ook drie verschillende spelletjes spelen. Het zijn simpele spelletjes die je niet uren achter elkaar zult spelen, maar ze zijn leuk genoeg om nu en dan even op te starten. Als beloning voor het spelen krijg je snoepjes die daarna zelf aan je Pokémon kunt voeren. Het loont wel degelijk om hier tijd in te steken want hoe groter de vriendschap tussen jou en je Pokémon, hoe vaker zij aanvallen zullen kunnen ontwijken of een critical hit kunnen toebrengen.
In Super Training kun je vervolgens je monstertjes trainen. Op ieder moment en waar je ook bent, kun je Super Training beginnen. Dit helpt niet bij het levelen van je Pokémon, maar het zal de statistieken verhogen. Je kunt oefeningen doen voor onder andere een hogere snelheid, grotere aanvalskracht of meer levensenergie. In kleine minigames strijd je tegen een opblaasbare Pokémon. Win je, dan speel je een bokszak vrij waarmee je je statistieken kunt verhogen. De eerste levels van deze training zijn verschrikkelijk makkelijk en zul je zonder ook maar enige moeite voltooien. De levels worden echter steeds moeilijker, maar echt intensief zal het helaas nooit worden. Hoeveel tijd je aan Super Training zult besteden valt daarom nog te bezien.

Eindelijk vooruitgang!

De grootste reden waarom Pokémon X en Y zo geweldig is, is dat je meteen vanaf het eerste moment doorhebt dat je een compleet nieuwe game aan het spelen bent. De serie is er echt immens op vooruit gegaan sinds Black 2 en White 2, mede dankzij de dynamische camera en gevechten. Als je vroeger met veel plezier Pokémon gespeeld hebt, maar daarna bent afgehaakt door het gebrek aan vernieuwing, dan is dit hèt moment om de serie weer een kans te geven. Met de verslavende gameplay ben je tientallen tot honderdtallen uren zoet in Pokémon X en Y. Een prestatie die zeker een aanschaf waard is.
Cijfer: 9.2