SEGA Ages Wonder Boy in Monster Land Review - De uitdaging van toen

zaterdag, 06 juli 2019 om 12:02
De SEGA Ages collectie brengt de uitgever games uit tijden van weleer terug. Stuk voor stuk komen iconische arcadegames beschikbaar in de collectie voor een klein bedrag. Na Virtua Racing is het tijd voor een platformer in de Wonder Boy in Monster Land review. Wonder Boy haalt nog steeds het bloed onder je nagels vandaan, meestal op de positieve manier.
Tegenwoordig hebben we het maar makkelijk met platformgames. Op een handjevol games (zoals Salt and Sanctuary, Celeste en Hollow Knight) na, kun je in de meeste titels wel zonder al te veel continues het gevecht tegen de eindbaas bereiken. Onderweg kwam je daarbij een overvloed aan extra levens en werden je de nodige hulpstukken in de schoot geworpen. Vroeger was dit wel anders. Bijvoorbeeld bij titels als Wonder Boy in Monster Land die nu in de SEGA Ages collectie terugkeert.

Een wonderlijke missie

Wonder Boy: in Monster Land is een rasechte arcadegame die alweer uit 1987 dateert. De game, die de tweede titel in de franchise is, kent geen genade. Dit wordt al snel duidelijk wanneer je slechts met een zwaard en een levenselixer aan je reis begint. Je gaat namelijk op pad om MEKA de draak te verslaan, maar voordat je daar bent zal je vaak het leven laten en als een engeltje richting de hemel fladderen.
Wonder Boy in Monster Land is namelijk gemaakt om de kwartjes te laten rollen. De besturing van de game werkt goed, maar de game zelf is draconisch. Zo moet je met de hoogste precisie te werk gaan in de game. Een microseconde te vroeg springen betekent vallen of geraakt worden en dat is vaak fataal. Daarbij is de tijd in Monster Land je grootste vijand. Een zandlopertje onderin je scherm tikt de zandkorrels driftig weg terwijl jij door een level navigeert.
Als de tijd op is, kost je dat je leven en dus een nieuwe credit (lees: een kwartje in de arcadehal) als je verder wil spelen. Tijd is er niet veel in de levels, want je wordt constant belaagd door de talloze vijanden in de wereld van Wonder Boy. MEKA heeft namelijk alle dieren veranderd in monsters die jou naar het leven staan. Je komt van alles tegen van slangen tot bellen blazende inktvissen en van boosaardige zwijnen met een boog tot hyperactieve muizen. Alle vijanden hebben één ding gemeen: ze maken je af voordat je het in de gaten hebt.
SEGA Ages Wonder Boy in Monster Land review

Sterker worden

In het begin van de game krijg je wel een zwaard om je te verweren tegen de vijanden, maar je loopt op dat moment letterlijk in je onderbroek rond. Met alleen een zwaard en een onderbroek heb je slechts één ding: de zekerheid dat je de draak nooit zult bereiken. Vijanden moeten vaker dan eens geraakt worden en nemen steeds grotere happen uit jouw kostbare leven.
Je moet daarom wel sterker worden in de game en gelukkig is de optie er om in winkeltjes in de levels onder andere nieuwe schoenen, een schild en een harnas te kopen. Althans, als je genoeg munten hebt opgeraapt in de game.
Monster Land bevat allerlei geheime geldzakjes die je kunt laten verschijnen door op de juiste plek te springen en verslagen vijanden laten meestal geld, leven, punten of magie vallen. Deze laatste laat je onder andere wervelwinden, vuurballen en bommen gooien naar vijanden en maken je leven tijdelijk net even wat makkelijker. Toch zal je met al deze hulpmiddelen, wat voor de tijd dat Wonder Boy in Monster Land uitkwam behoorlijk veel is, nog steeds op regelmatige basis dood omvallen.

Monsterlijke gebreken van toen

Monster Land is namelijk moeilijk. Dit komt niet alleen door de opzet van de arcadegame, maar ook door de vele technische beperkingen die destijds van toepassing waren. Zo komen verslagen vijanden na enkele seconden weer terug in het spel en verschijnen andere vijanden uit het niets. Als het wat drukker op je scherm wordt, bijvoorbeeld met vier of meer vijanden, zal er ook een flinke framedrop optreden. Het zal vaker dan eens voorkomen dat je hierdoor het onderspit delft en even op je tanden moet bijten om niet te ontploffen.
Daarnaast kom je op je avontuur de nodige bazen tegen die, op een uitzondering na, verslagen moeten worden. Hierbij gebeurt het behoorlijk vaak dat je in een hoekje gezet wordt en vast komt te zitten. We hoeven niet te vertellen hoe dat eindigt, maar kunnen wel melden dat het frustrerend is én je volgens arcaderegels weer een kwartje kost.
Ondergetekende telde het aantal levens (kwartjes) dat de game gekost heeft voordat hij het einde bereikte en dit liep uit tot ruim boven de 50. Gelukkig is dit een remake, waarbij je met een druk op de Y-knop weer een credit in de game stopt en vrolijk door kunt waar je gebleven was. Daarbij kan de game nu opgeslagen worden om later weer op te pakken.

Leuke extra’s

Wonder Boy in Monster Land heeft naast het opslaan van de game ook wat nieuwe opties gekregen in de SEGA Ages uitgave. De game is bijvoorbeeld te spelen met net even wat scherpere graphics, een CRT-weergave (met lijnen in beeld zoals een arcadekast dat had) en bovendien in 4:3 of 16:9 weergave te doorlopen. Het zijn redelijk standaard toevoegingen, maar er is meer.
Wonder Boy heeft namelijk ook nieuwe modi gekregen. Zo is de game voorzien van een New Game Plus modus, die je de reis naar MEKA nogmaals laat maken met je voorheen verzamelde spullen op zak. Daarnaast kun je een Challenge, Score Attack en een Time Attack modus spelen die je als doelen stellen zo snel mogelijk te zijn, een zo hoog mogelijke score te halen of simpelweg voor een onmogelijke taak zetten.
Als laatste is er de Money Hungry modus die je zoektocht naar geld op de voorgrond zet. Het zijn leuke dingen die de herspeelbaarheid van de game wat vergroten, maar niet dusdanig veel invloed hebben op de game dat het voelt alsof je echt wat anders aan het doen bent.

SEGA Ages Wonder Boy in Monster Land Review – Een must have klassieker

Wonder Boy in Monster Land is een game die vooral draait om de uitdaging in het hoofdverhaal. De uitdaging die je ooit ontzettend veel kwartjes kostte, maar vandaag de dag alleen kokend bloed geeft en geen cent meer kost dan 7 euro. De port is, zoals de meeste SEGA Ages titels, een erg goede die zowel de positieve als de ‘negatieve’ aspecten van de arcadeversie meegenomen heeft.
Zo werkt de besturing in de game goed, maar moet je rekening houden met precisie en veel, heel veel doodgaan door foutjes in de game of technische beperkingen. De vijanden die je tegenkomt zijn bovendien genadeloos. Voor 7 euro leert Wonder Boy je hoe moeilijk, uitgebreid én vermakelijk een oude platformer kan zijn én leer je opnieuw nagelbijten.