Saints Row 2 Review

vrijdag, 07 november 2008 om 11:02
Een ontploffende boot zagen we op het einde van het eerste deel van Saints Row. Veel Xbox 360 bezitters wisten destijds niet waarmee Volition zou komen als vervolg. Een ontploffende boot met daarop je personage kan toch niet veel meer betekenen dan de dood? Hoe het zit, lees je hier.
Als je voor het eerst de Saint's Row 2 opstart bevind je je op de ziekenafdeling van een gevangenis. Je raakt net uit coma en hebt totaal geen gezicht meer. Gelukkig mag je al meteen beginnen met het aanpassen van je personage, waarvan de mogelijkheden ongeloofelijk uitgebreid zijn. Na je aanpassingen begin je te praten met een medegevangene die een weg weet om uit de gevangenis te komen. Je besluit hierop in te gaan en met hem te vluchten, een goede keuze bleek achteraf. Eenmaal aangekomen op het vaste land herken je niets meer van het oude Stillwater uit het eerste Saint's Row, wolkenkrabbers en staal nemen de plek in van het eens zo “vredige” eiland. De “Saints”, de clan van je personage, is uiteengevallen en bestaat niet meer. Tijd om hier iets aan te doen.
Saints Row 2 Screenshot 66137 Saints Row 2 Screenshot 66135 Saints Row 2 Screenshot 66133
Om maar even de link te leggen Je ziet het waarschijnlijk al aankomen, alles draait om het herwinnen van de macht in Stillwater. De missies zijn gericht op het uitroeien van andere gangs en het verdienen van geld. Enorme schietgevechten vloeien dan ook uit de missies voort welke verspreid zijn over de gehele wereld. De wereld omvat twee grote eilanden met twee kleinere eilandjes, waar je al je gewelddadige dromen uit kan laten komen. Het opblazen van auto’s, tankstations, mensen, gebouwen, boten en alles meer is allemaal mogelijk in dit nieuwe deel. Het opblazen van een auto verloopt ontzettend realistisch. Na je schot zullen alle onderdelen in de lucht vliegen waardoor je geraakt kan worden door een autoband of deur. Helaas geldt dit realisme niet te voor het autorijden, wat simpelweg ontzettend wennen is als je GTA gewend bent. Zo gaat het sturen met je auto snel, wat absoluut niet realistisch is. Ook het bereiken van je topsnelheid is zo gebeurd. Als je het eenmaal onder controle hebt, zal je het waarschijnlijk fijn vinden. Jammer genoeg zal het echt even wennen zijn.
Omdat hierboven de link met GTA al is gelegd, gaan we hier even op door. Qua realisme wint GTA het absoluut van SR2, grafisch kan Saint's Row 2 niet concurreren met de grafische pracht van GTA4. Op het gebied van de gameplay zal GTA het onderspit moeten delven, dit was namelijk té realistisch waardoor het snel saai werd. Saint's Row 2 daarentegen is misschien iets te onrealistisch, maar daardoor ontzettend vermakelijk. Om maar even een voorbeeld te noemen: ga jij liever daten in GTA4 of mensen van hoge gebouwen afgooien in SR2? Want wat Saint's Row goed doet is het zorgen dat jij een leuke tijd hebt. Mensen van gebouwen afgooien, basejumpen, vliegen in een vliegtuig, huizen kopen en winkels beroven zijn zomaar een paar dagelijkse bezigheden in SR2. Voor de “fun” moet je dus in Stillwater zijn.
Saints Row 2 Screenshot 66131 Saints Row 2 Screenshot 66129 Saints Row 2 Screenshot 66127
Ultor
Zoals gezegd herken je niets maar uit het oude Stillwater, een groot bedrijf dat zich “Ultor” noemt lijkt de macht in handen te hebben. Daarnaast is het ook nog eens zo dat de “Saints”, voormalige gang uit Saint's Row, met de ontploffing van de boot verdwenen lijken te zijn. Je besluit om de bende nieuw leven in te blazen samen met trouwe aanhanger Johnny Gat. Eerst zoek je nieuwe leden en laat je weten dat de “Saints” weer terug zijn in Stillwater. Vanaf dat moment is de bendeoorlog uitgebroken. De Ronin (ninja’s) , de Sons of Samedi (drugsdealers) en de Brotherhood (spierbundels met rode tatoeages) zullen dan ook uitgemoord moeten worden om een einde te maken aan deze oorlog. Dit doe je door naar een gebied te gaan en daar een missie te spelen, na het behalen van die missie krijg je dat gebied bij je territorium en zullen er gangleden van je rondlopen.
De missies zijn vaak echte “shoot-outs” en spelen af in vijandelijk gebied. De bende van de Brotherhood en de Ronin bieden de leukste missies, daar waar de Brotherhood elke keer weer blijft verassen. De Ronin daarentegen vechten alleen met katana’s en proberen dus de meest mooie aanvallen op je uit, dat is dan ook wat leuk is aan deze gang. Als ze dreigend op je afkomen met een zwaard schiet je ze simpelweg neer met je machinegeweer want waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
Saints Row 2 Screenshot 65209 Saints Row 2 Screenshot 65207 Saints Row 2 Screenshot 65205
Fight!
Het vechtsysteem van Saint's Row 2 brengt iets leuks naar je beeldscherm. Zo kun je na drie keer normaal slaan een extra vette truc doen waardoor je tegenstander even op zijn benen staat te wankelen. Wie denkt dat er hier maar keus is uit één vechtstijl heeft het mis, er zijn vechtstijlen van stampen tot ninja! Mocht je je vechtstijl willen veranderen ga je naar de plastisch chirurg om dit aan te passen? Hier kun je overigens ook terecht voor al je aanpassingen aan je gezicht en lichaam.
Natuurlijk kun je naast je handen ook het metaal gebruiken dat veelvoudig aanwezig is. Van rocketlauncher tot stungun kun je gebruiken om eens flink los te gaan. Ook het oppikken van voorwerpen op straat is mogelijk, denk hierbij aan: flessen, bakstenen, stoelen, prullenbakken, waterkranen, mensen en bloempotten. Saints Row 2 is zo divers dat je je nooit zal vervelen.
Saints Row 2 Screenshot 64015 Saints Row 2 Screenshot 64013 Saints Row 2 Screenshot 64011
Minpunten
Natuurlijk is het niet alleen maar rozengeur en maneschijn, Saints Row 2 kent zeker zijn minpunten. Zoals in de derde alinea al naar voren kwam is het grafisch te vergelijken met vorige GTA-titels. Het ziet er allemaal wel mooi uit, maar de texturen van gebouwen zijn kaal en grauw. Ook heb je niet het gevoel dat Stillwater leeft, alle mensen lopen rondjes en lijken puur opvulling. Ook zal je ze nooit een auto in de garage zien parkeren of juist het huis verlaten, dat is een behoorlijk minpunt. Deze game kent rare fouten tijdens het spelen van missies, zo beland je na een missie ineens midden in de zee, waar je tot voorkort nog niet mee te maken had. Het plots verdwijnen van mensen en auto's blijft een van de grootste minpunten, het haalt de realiteit weg uit het spel. Ook blijven er wel eens hele hekken steken in je auto als je ertegenaan beukt en rijden auto’s onrealistisch hard. Soms heb je het gevoel dat Volition het spel nog niet helemaal af had toen het op de markt kwam een week geleden. Hopen is dan ook op een aantal “patches” die deze problemen kunnen verhelpen.
Conclusie Alles bij elkaar is Saints Row 2 een ontzettend vermakelijke game! Na het uitspelen van deze game laat het je verder spelen, iets wat veel sandbox gerelateerde games niet kunnen. Je hebt het gevoel van vrijheid omdat echt bijna alles mogelijk is, maar aan de andere kant speel je in een lege wereld. Saints Row 3 moet dus op sommige punten kijken naar de levende wereld van GTA en de graphics daarvan, maar zeker zijn eigen lijn blijven volgen op het gebied van gameplay. De mannen van Volition hebben een eigen stijl ontwikkeld welke veel mensen aan zal spreken. Deze game is absoluut niet een dood vervolg maar een topper met een welverdiend cijfer.