Crash: Mind over Mutant Review

Review
zondag, 09 november 2008 om 9:02
xgn google image
Er was een tijd dat Crash Bandicoot hét icoon was van de PlayStation. Met de eerste paar delen uit de franchise werd een stap vooruit gemaakt in het platform genre, want men was erg onder de indruk van de destijds innovatieve gameplay elementen. Door de jaren heen is het imago van Crash een beetje ingezakt, op een enkele Wii titel na, en de vraag is of met de nieuwste telg uit de franchise Crash de harten van de gamers weer weet terug te winnen.
Tijd voor een nieuw deel uit de Crash franchise
Ditmaal kent de game een hele andere aanpak dan alle voorgaande Crash Bandicoot games. Het concept is in principe hetzelfde gebleven, maar dit hoeft per definitie niet te betekenen dat er geen plek is voor aanpassing. Wanneer de speler begint met het spel geeft Crash: Mind over Mutant gelijk een goede indruk. Door geanimeerde tussenfilmpje wordt het verhaal getoond aan de speler, en in de eerste paar minuten raak je gewend aan de besturing.

Wat volgt is een enorm contrast tussen het introductie level en de rest van de game. In eerste instantie lijkt het erop alsof de game in één klap bergafwaards gaat na het introductie level, met name door de simpelheid van de missies. Het is in meerdere gevallen niet meer dan reizen van punt A naar punt B. De route is ook zo linear als het maar kan. Het is vrijwel onmogelijk om niet de juiste route te nemen, aangezien je door zowel de route als de camera in een richting wordt gedwongen.
Crash Bandicoot: Mind Over Mutant Screenshot 65965 Crash Bandicoot: Mind Over Mutant Screenshot 65964 Crash Bandicoot: Mind Over Mutant Screenshot 65963
Gegarandeerde frustraties met het camerastandpunt
Enorm tergend is namelijk het camerastandpunt. Ondanks het feit dat de game uiteraard in 3D wordt weergeven, is het een enorme fout geweest van de ontwikkelaar om het camerastandpunt zo vast te zetten dat het lijkt alsof het op sommige momenten om een 2D side-scroller gaat, met name bij verschillende obstakels. Je kijkt zo neer op de game alsof er geen diepte in zit op bepaalde situaties. Het is dan ook onmogelijk om te berekenen waar Crash landt als hij een sprong maakt. Een aantal domme en frustrerende valpartijen staan garant met het spelen van deze game.

In de gevechten met tegenstanders zul je ook enkele frustraties kennen. Gelukkig kent Crash al zijn befaamde bewegingen nog zoals de snelle draai, maar er is ook plek gemaakt voor enkele nieuwe bewegingen. Veel van deze bewegingen zul je toch nooit in de praktijk toepassen aangezien je ze alleen nodig hebt om voorbij obstakels te komen. Met slechts één druk op de knop doe je de draaibeweging wat makkelijk en snel werkt tegen vijanden. Wat dat betreft mocht de game zeker gebalanceerder zijn,want er zat zeker potentie in het groot aantal moves.
Crash Bandicoot: Mind Over Mutant Screenshot 65959 Crash Bandicoot: Mind Over Mutant Screenshot 65958 Crash Bandicoot: Mind Over Mutant Screenshot 65957
Een Nederlandstalige game, wederom belachelijke vertalingen?
Helaas slaat het lot toe op audiogebied, want in Nederland hebben we te maken met een volledig Nederlandstalige game. Dit houdt in dat de menu's, teksten en dialogen volledig Nederlandstalig zijn. Aan de ene kant is dit zonde, aangezien sommige vertalingen ronduit lachwekkend en kinderachtig zijn, maar aan de andere kant zijn de voice-overs wel van bovengemiddelde kwaliteit - wat in tegenstelling tot sommige games die Nederlands vertaald zijn een grote verbetering is. Helaas kent het spel daarnaast wel veel tekortkomingen betreft het geluid, want de ambiance laat het van zich afweten.

Tevens is het wel mogelijk om door de instellingen van je console te veranderen wel Engelstalige voice-overs te krijgen, maar het valt op dat het weer een onderneming is om deze aan te passen, aangezien het best standaard ingesteld kon worden. Dit kan echter dan wel weer begrijpelijk zijn aangezien deze game met name voor het jonge publiek gemaakt is, en Nederlandstalige voice-overs dan wel van pas komen.
Het mag duidelijk zijn dat Crash: Mind over Mutant met name voor het wat jongere publiek bedoeld is. De reden hiervan is op meerdere vlakken kinderachtig, waaronder de wijze van uitleggen. De besturing en dergelijke worden op een haast debiele manier toegelicht, hoewel het zelfs nog kan voorkomen dat iets nog steeds niet duidelijk is uitgelegd.
Crash Bandicoot: Mind Over Mutant Screenshot 65953 Crash Bandicoot: Mind Over Mutant Screenshot 65952 Crash Bandicoot: Mind Over Mutant Screenshot 65951

Grafisch heeft de game zo zijn momenten
Op grafisch gebied weet het spel nog een redelijke score neer te zetten. De wereld ziet er kleurrijk en verzorgd uit, hoewel op sommige plekken de omgevingen qua structuur veel op elkaar lijken. Crash en andere personages zien er redelijk uit, en hoewel alle vijanden in één groepje vrijwel indentiek zijn is er op zich wel een groot aantal vijanden waar tegen je moet vechten. Voor de rest is de game niet echt hoogstaand op het grafische gebied, maar het kan nog net mee met de huidige standaard.

Heeft de franchise haar glorie terug?
Al met al is Crash: Mind over Mutant dus een gemiddelde game, die enkel gewaardeerd kan worden door mensen die de minpunten van het spel kunnen tolereren - het zijn er nog al wat, dus wees voorbereid. Op grafisch gebied weet Crash misschien nog wel op sommige gevallen te imponeren maar los daarvan is de presentatie van de game onder de maat. Qua gameplay zitten er leuke elementen in maar deze worden niet goed benut, of zijn slecht uitgewerkt. Het is zonde om te zien dat een ontwikkelaar een game zo afraffelt omdat er best nog wel potentie in had gezeten. Helaas weet deze game dan ook niet elk hartje te veroveren.
Cijfer: 6.6

Populair Nieuws