Roll Camera: The B-Movie Expansion Review - Genânte genres?

zondag, 30 oktober 2022 om 17:00
roll camera b movie doosf1666431351
Onderhand bijna een jaar geleden schreven wij over Roll Camera. Een spel dat ons flink beviel. Het heeft even geduurd, maar nu hebben we de uitbreiding, The B-Movie Expansion, ook binnen. Ons oordeel daarover kun je nu lezen in de review.

Voor wie is de B-Movie uitbreiding?

Als uitbreiding is B-Movie uiteraard voor fans van Roll Camera. Het maakt het spel wat uitdagender zonder het veel ingewikkelder te maken. Ook is er wat meer afwisseling. B-Movie is daarom vooral voor spelers die Roll Camera goed kennen, en het weer fris aan willen laten voelen. Tegelijkertijd zijn de nieuwe elementen simpel genoeg om te spelen met vrienden die Roll Camera nooit eerder hebben gespeeld. Je hoeft je daarom geen zorgen te maken om de ervaring van de groep.
Hier willen we ook iets aan toevoegen. Alles in de B-Movie uitbreiding past in de basisdoos. Dit klinkt misschien onbelangrijk, maar het is iets dat bordspelliefhebbers flink kunnen waarderen. Als je gaat reizen hoef je maar één doos mee te nemen. En als je op gaat zetten hoef je niet twee verschillende dozen uit te pakken. Het is een klein pluspuntje dat in de praktijk écht wel gewaardeerd wordt. Het enige 'jammere' hieraan is dat de doos van B-Movie stiekem best wel leuk is. Maar daar kunnen we mee leven.
roll camera b movie alles in een doosf1666431370

Wat voegt B-Movie toe?

B-Movie voegt vijf nieuwe rollen toe, en een vijftal studio's voor afwisseling. Ook zijn er een aantal scènes, problemen en ideeën. Daarnaast zijn er twee nieuwe acties waar je uit kan kiezen. Maar de écht toevoegingen zijn de genres en de equipment kaarten.
Genres voegen een derde helft toe aan het script. Ja, het script heeft nu drie helften. De middelste helft is wel anders dan de andere twee, want in plaats van bonus- of strafpunten opleveren móet je aan deze eis voldoen. Doet jullie film dat niet, dan hebben jullie het spel verloren. Pittig! Op de scripthelft staat welke genretokens je moet verzamelen van de scènes, of juist moet vermijden. Sommige nieuwe scènes komen met een of twee genretokens en er zijn manieren om er tokens bij te leggen of te wisselen. Door een scène met tokens te filmen haal je ze binnen.
De equipment kaarten zijn krachtige acties die je maar één keer uit kan voeren. Ze werken hetzelfde als een actie op het bord, al heb je er vaak een specifieke dobbelsteenrol voor nodig. Er ligt een drietal open op tafel, en ze worden niet meer aangevuld. Op is dus echt op in de B-Movie uitbreiding.
roll camera b movie toevoegingenf1666431295

Fixen in post

Toen we de B-Movie doos openden viel het ons op dat er een hoop tokentjes in de doos zitten. De helft zijn genrefiches, maar de andere helft zijn enkel voor de leuk. "Grappig," dachten we toen, "maar we gaan er niet zoveel mee doen." We hadden het mis. Deze fiches zijn misschien wel het leukste deel van de uitbreiding.
De intentie van de fiches is dat je de scènes ermee gaat versieren als ze eenmaal geschoten zijn. Het idee is dat het visual effects zijn die in post worden toegevoegd. Ook de genretokens zijn na het filmen versieringen die je "waar je wil op de kaart legt." En dat is leuk. Het moedigt spelers aan om een narratiefje te bedenken bij hun creatie. En het is een film, dus zo hoort het. Het herinnerde ons er ook weer aan wat voor spel Roll Camera eigenlijk is. Een gezellig, grappig spelletje om even met je vrienden te spelen. Dankzij B-Movie waren we soms langer bezig met het versieren dan het daadwerkelijke spelen. Heerlijk!
roll camera b movie scenes versierenf1666431317

Een waar privilege

Dit leuke en grappige zit ook in de rollen. Net zoals in het basisspel komen de rollen in B-Movies met unieke krachten, maar vooral ook met privileges. Sound mag geluidseffecten maken elke keer dat iemand iets doet in zijn beurt. De make-up artist mag hun medespelers andere haarstijlen aanraden.
Deze privileges voegen een extra laag aan slappe lach toe aan een toch al melig spel, en B-Movie doet het even goed. Elke rol heeft minstens één privilege die leuk is, en voor sommigen zijn beiden vermakelijk. Wel zijn er een paar die niet echt wat toevoegen. Dat je nepbloed mee mag nemen klinkt in eerste instantie leuk. Maar dan bedenk je je dat je daarvoor van tevoren moet weten dat je Roll Camera gaat spelen, en van tevoren moet bedenken dat je de make-up artist gaat spelen. En dan heb je wat nepbloed bij je. Wat nu? Nou, niets dus.
Sommige privileges spelen we ook ietsje anders dan op de kaart staat. Om de make-up artist er maar weer even bij te halen, iemand advies geven over hun haar is opzich wel grappig, maar wij vinden dat je ook gewoon die aanpassingen mag uitvoeren. Zolang iedereen er oké mee is en je er niet met een schaar in gaat is dat hartstikke leuk.
roll camera b movie rollenf1666431325

Extra pit

Dat er nu een extra vereiste is aan je film maakt Roll Camera natuurlijk een tikkeltje pittiger. En dat is goed. Onze voornaamste 'klacht' was dat het spel te gemakkelijk is. B-Movie is daarom een stap in de juiste richting. In plaats van gelijk een nieuwe scène filmen moet je eerst even kijken of het voldoet aan je genre eisen, of dat het misschien nog wat aangepast moet worden. En het is ook simpel genoeg dat je het gemakkelijk kan zien. Er mogen maximaal twee tokens op liggen, en op de script helft staat wat je uiteindelijk moet hebben. Iedereen kan het volgen.
Wel is het nog iets te gemakkelijk om deze eisen te halen. Zeker als het script zegt dat je één van alles moet halen. Dat lukt zelfs als je er niet mee bezig bent. Als we die kaart trekken vervangen we het daarom ook altijd gelijk. Maar ook de andere genrescripts zijn niet zo lastig. Vooral omdat een nieuwe actie je gewoon tokens laat toevoegen of wisselen met een enkele dobbelsteen. De script helften mogen wat ons betreft best wat moeilijker zijn, en de actie om genres te veranderen is iets te krachtig. Maak het zodat je twee gelijke dobbelstenen moet gebruiken, of haal de optie om een token te wisselen er helemaal uit. Of maak de actie duurder, zodat spelers vaker overwegen om een scène die niet perfect is te filmen en het probleem later op proberen te lossen. Want nu heb je met je derde (van de vijf) scènes vaak het doel al behaald.
Het spelregelboekje van B-Movie heeft gelukkig wel wat voorstellen om Roll Camera moeilijker te maken. Daarbij is de voornaamste om met minder, of zelfs helemaal geen equipment kaarten te spelen. Dat is wel een beetje zuur, want dat is een groot element. Maar ze zijn inderdaad niet zo nodig. Wij speelden op hard, zonder equipment kaarten én met een studio die meer roet in ons eten gooiden. Toen pas begonnen we een beetje te zweten. Je denkt misschien: "Wat maakt dat uit? Wel fijn, toch?" Nou, uitdaging zorgt er wel voor dat je het gevoel hebt dat je de overwinning verdiend hebt. En je bent ook sneller uitgekeken op een gemakkelijk spel.
roll camera b movie swap genref1666431309

In de schijnwerper

En dat is zonde. Want de equipment kaarten zijn best leuk. Allereerst omdat wat je rolt nu eindelijk wat meer uitmaakt. De equipment kaarten in B-Movie vragen je namelijk wel expliciete dobbelstenen te gebruiken. Een schijnwerper kan alleen gebruikt worden door de lichtcrew, een microfoon alleen door geluid. Dit is een element die we een klein beetje misten in het basisspel. Gewoon omdat wat je rolt zelden uitmaakt. Het maakt ook dat je de 'get an intern' actie vaker uit gaat voeren. Want nu gebruiken we het eigenlijk gewoon nooit.
Gek genoeg gebruiken we deze kaarten nu voornamelijk als we met nieuwe spelers zijn. Ondanks dat ze het spel ingewikkelder maken, zijn ze een extra handje die onzekere spelers net iets meer op hun gemakt brengt. En vinden ze het te ingewikkeld, dan gebruiken ze het gewoon niet. Geen probleem.
roll camera b movie equipment kaartenf1666431338

Roll Camera: The B-Movie Expansion Review - Succesvolle uitbreiding?

Al met al zijn we best tevreden met de B-Movie uitbreiding. Het is misschien nog steeds iets te gemakkelijk voor een co-op spel, en niet alle player privileges voegen even veel toe. Maar een extra element is zeker welkom, en het is verrassend leuk om scènes te versieren. Bovendien is het simpel genoeg voor nieuwe spelers om te volgen. En alles past in één doos!
Ben jij benieuwd naar de B-Movie uitbreiding, of misschien zelfs het basisspel Roll Camera? Je kan ze bestellen op de Keen Bean website. Heb je niet het geduld te wachten voor het spel wordt bezorgd? Of misschien wil je wat geld besparen voor je de echte duiten neertelt. Voor 10 dollar heb je al de print-and-play versie in je bezit!