Rocksmith Review

vrijdag, 28 september 2012 om 17:00
Ongeveer een jaar geleden verscheen gitaargame Rocksmith in Amerika. Het spel was er erg populair en tal van gamers probeerden gitaar te spelen met deze muziekgame van Ubisoft. Wij pakten onze gitaar op en hebben voor je uitgezocht of je echt iets kunt leren van Rocksmith!
Al sinds mensenheugenis proberen eenvoudige stervelingen zich op te werken tot muziekgoden. Iedereen wil wel weten hoe het voelt om goed muziek te kunnen spelen. Eerst was er de luchtgitaar, vervolgens Guitar Hero en nu is er Rocksmith. In Rocksmith druk je niet op enkele knoppen, maar moet je een echte elektrische gitaar aansluiten op je console of computer. Niet meer doen alsof dus, maar echt elke dag trainen tot je vingers bloeden en je eindelijk 'Plug In Baby' van Muse kunt spelen. Maar is al dat harde werk ook leuk?
Het podium op
Voordat je aan de slag gaat met Rocksmith, moet je een elektrische gitaar of basgitaar in huis halen. De bijgeleverde kabel die een standaard audiokabel van een USB-uitgang voorziet, zorgt voor de rest. Vervolgens kies je het instrument dat je bespeelt en of je al dan niet linkshandig bent. In het begin lijkt Rocksmith dan ook erg veel op Rock Band. Je oefent eerst wat op kleinere locaties en zult na verloop van tijd kunnen optreden in steeds grotere zalen. Verder dan dat gaat de campaign echter niet. Geen karakter aanmaken, geen korte cutscenes en geen echte voeling met het virtuele publiek.
Hierdoor zal je snel doorhebben dat Rocksmith niet zomaar een spel is. Eerst krijg je een kort informatief filmpje te zien dat uitlegt hoe je de gitaar vastpakt, hoe je deze kunt stemmen en hoe je je vingers moet plaatsen. Hierna kan het harde werk beginnen en word je meteen midden in het eerste lied gegooid. In het begin zul je slechts één noot keer op keer moeten spelen. Maak je erg weinig fouten, dan zal het spel je een extra noot laten spelen. Zo word je na elke poging weer een beetje beter en leer je na een X-aantal keren een volledige lied te spelen.
Beginners moeten doorzetten
Wie snel bijleert, zal de meer eenvoudige nummertjes al na enkele weken onder de knie hebben. Dit mede vanwege het erg handige systeem waarmee wordt weergegeven welke noot je moet raken. Op het scherm zie je de nek van de gitaar. De snaar die aangetikt moet worden licht op en het ritme wordt weergegeven door blokjes die naar de snaren zweven. Door de nummers op het scherm weet je steeds precies welke fret, ofwel welk vakje op de hals, je moet gebruiken.
De eerste dagen zul je nog erg stroef zijn. Je hebt de drang om naar je vingers te kijken, terwijl je het ritme en de juiste noten terugvindt op het scherm. Al na enkele dagen zul je een beter gevoel hebben van je vingerplaatsing en kun je zonder problemen op het ritme enkele deuntjes spelen. Beginnende spelers zullen ook maar maximum een uurtje per dag kunnen spelen. Hierna beginnen je vingers echt erg veel pijn te doen. Het kan wel een maand duren tot je wat eelt krijgt op je vingers. Het is pas vanaf dat moment dat je kunt spelen zolang als je wilt.
Goede techniek
Wanneer je enkele deuntjes kent en meer punten sprokkelt door goed te spelen, kun je trucjes bijleren. Deze leer je in de Techniek-modus. Eerst doet iemand het trucje voor en daarna kun je zelf aan de slag. In een mum van tijd zul je zelf kunnen benden, sliden en hameren. Het is echt indrukwekkend hoe goed het spel je kennis van de gitaar kan inschatten. Je krijgt steeds een melding wanneer je klaar bent om de volgende nieuwe techniek te leren.
Muziek voor iedereen
En omdat het spel je kennis zo goed kan inschatten, is Rocksmith een spel voor iedereen. Zelfs een ervaren gitaarspeler zal nuttige informatie uit Rocksmith kunnen halen. Al is het maar om te oefenen. Ook de muziek leunt naar verschillende genres. Klassieke rock vind je terug met nummers als 'House of the Rising Sun' terwijl er ook hardere muziek aanwezig is van onder andere Blur. Bluesrock wordt vertegenwoordigd door The Black Keys en ook alternatieve rock is aanwezig, met nummers van bijvoorbeeld de Red Hot Chili Peppers. Naast de meer dan vijftig meegeleverde nummers, kun je ook nog tal van andere tracks downloaden in de online winkel. Deze tracks zullen ook zowel met een gitaar als met een basgitaar gespeeld kunnen worden.
Toffe minigames
Waar je in andere muziekgames verplicht wordt om een bepaald nummer uit te spelen voordat je naar het volgende nummer kunt, is de keuze in Rocksmith vrij. Het is dus mogelijk om dagenlang slechts één liedje te spelen. Daarnaast is het mogelijk om slechts bepaalde onderdelen van een lied te spelen, waaronder het refrein.
Intussen denk je misschien dat Rocksmith niet echt een game meer is, en in zekere zin klopt die stelling. Gelukkig zijn er ook een aantal minigames aanwezig in de Guitarcade-modus. Deze minigames zullen je spelenderwijs op weg helpen naar het gitaar-godendom.
Een van de leukere minigames is 'Ducks'. Eendjes vliegen weg vanaf een bepaalde fret. Door een snaar op die fret te raken, schiet je laserstralen af. Door alle eendjes zo snel mogelijk neer te knallen, kun je in de topranking komen te staan en leer je een heleboel bij. Dawn of the Chordead richt zich dan weer op zombies en akkoorden terwijl je in Quick Pick Dash een ruimte-struisvogel op het goede pad moet houden door te 'picken'.
Offline multiplayer
Tenslotte is er ook nog een offline multiplayermodus aanwezig waarin je samen met een vriend kunt jammen. Jij doet bijvoorbeeld de basgitaar terwijl je vriend de taak van gewone gitarist op zich neemt. Dit is erg leuk om te doen en bovendien helpt het je concentratie te verbeteren. Lachpartijen zijn hier namelijk niet zeldzaam. Dit vooral als je allebei nieuw bent met de gitaar. Mocht je geen basgitaar in huis hebben, dan kun je gewoon je gewone gitaar gebruiken.
Leerzaam
Maar leer je dan ook iets bij van Rocksmith? Het antwoord is ja! Al na enkele dagen heb je een goede gevoel van je vingerplaatsing en na een week kun je de eenvoudigere nummertjes al grotendeels spelen. De handige tips en minigames leren je goede technieken aan, al kunnen deze niet opboksen tegen een echte instructeur. Je kunt namelijk geen vragen stellen aan een videogame. Het verschil is dat Rocksmith je training leuk maakt op elk moment. Het oefenen voelt niet aan als een verplichting.
Coole bijdrage aan je hobby
Rocksmith is erin geslaagd om van gitaar spelen een echt leuke ervaring te maken. Gedaan is het met op knopjes rammen, dit is het echte werk. De soundtrack is knap en elk nummertje zul je je meester kunnen maken door de leuke minigames en de technieken die goed worden uitgelegd. Beginners zullen de eerste dagen echt wel moeten doorzetten. Alle begin is moeilijk uiteraard. De campaign is wel zwakjes en dat had een jaar na de Amerikaanse release wel opgepoetst mogen worden. Rocksmith is misschien wel de eerste echte muziekgame en is zeker een erg coole aanschaf als je je huidige hobby wilt ondersteunen of als je net begint.