Rochard Review

Review
zaterdag, 10 december 2011 om 19:45
xgn google image
Sinds Portal zijn puzzelgames ook bij de hardcore gamers aangeslagen. Ook ontwikkelaar Recoil heeft dat opgemerkt en brengt ons Rochard. Een puzzelgame met wat actie dat zich afspeelt in de ruimte. Maar biedt het spel je een mooi universum of is het maar een spacende game?
Dat is natuurlijk nog maar de vraag bij een nieuwe game. Rochard laat zich omschrijven als een puzzelgame die afgewisseld wordt met actie. Daarnaast biedt de setting van Rochard enorm veel mogelijkheden tot hersenkrakende puzzels. Het spel speelt zich namelijk af in de ruimte. Beam me up, Scotty!
Wraak!
In Rochard neem jij de rol op van John Rochard, de leider van een team mijnwerkers. Het ziet er slecht uit voor Rochard en zijn teamleden aangezien ze de laatste tijd niet echt veel inkomsten hebben weten te genereren voor Skyrig, de organisatie waar ze voor werken. Vlak nadat het bericht hun bereikt dat ze snel aan de bak moeten om hun baan te behouden, stuiten Rochard en zijn team op een asteroïde waar ze overblijfselen van een oude beschaving aantreffen.
Eenmaal geland, word je belaagd door een groep slechteriken waarna Rochard versterking oproept. Al snel komen er een aantal Skyrig luchtschepen aan maar het wordt al snel duidelijk dat ze in het complot zitten. De grote baas van Skyrig, Maximilian, is dan ook van plan om je te vermoorden en het universum over te nemen dankzij oude artefacten die tussen de ruïnes van de oude beschaving zitten. Één van je maatjes overlijdt, waardoor de drang nog groter wordt om Maximilian tegen te houden en het mysterie rondom de oude beschaving te ontmaskeren.
Puzzelen...
Maar voor je zover bent, zul je flink moeten puzzelen. De setting van Rochard leent zich hier erg goed voor, want zoals je al misschien vermoedde van een spel in de ruimte, speelt de zwaartekracht een grote rol. Zo zul je onder andere kratten moeten stapelen om deuren te openen, de zwaartekracht moeten omdraaien zodat je tegen het plafond loopt, of zelfs de zwaartekracht tijdelijk verlagen. Daarnaast zijn er natuurlijk ook de nodige obstakels. Zo zijn er alarmen die afgaan en krachtvelden met een bepaalde kleur waar niet alles doorheen kan. Zo zul je zelf wel door een blauw krachtveld heen kunnen maar een krat niet. Op een gegeven moment zul je dan ook een krachtveld moeten overbruggen. Hiervoor zul je diverse kratten naast elkaar moeten plaatsen zodat je daarop kunt staan om de overkant te halen. De puzzels zijn erg leuk om op te lossen maar worden nooit enorm moeilijk.
...met wat actie
Gelukkig is er nog de actie die dit goed maakt, want de bad-guys laten niet met zich sollen. Sommige levels zijn dan ook overladen met vijanden die je stuk voor stuk moet omleggen. Dit doe je met wat kogels, een granaat, een krat dat je kan afschieten dankzij je anti-zwaartekrachtgeweer of misschien wel het lichaam van zijn maatje. Het is dan ook leuk om zo creatief mogelijk een vijand af te maken, ondanks dat de mogelijkheden beperkt zijn.
Matige besturing
Om de puzzels en vijanden zo effectief mogelijk te overleven, is een goede besturing van cruciaal belang. Hoewel het spel, als je eenmaal aan de besturing bent gewend, lekker speelt. De besturing is uiteraard wel zo simpel mogelijk gehouden en het is vooral de besturing met de muis die roet in het eten gooit. Zo moet je de muis in een boog slepen om je richtpunt rond te draaien. Gelukkig is dit op de PlayStation 3 niet het geval dankzij de pookjes die de controller heeft.
Gelukkig zijn we op het gebied van audio en graphics wat positiever. Het spel is geluidtechnisch goed verzorgd met leuke futuristische muziekjes, belonende stukjes orkestrale muziek en goed verzorgde stemmen, ondanks dat Rochard's Texaanse accent op den duur wel een beetje vervelend wordt. Grafisch ziet het spel er leuk uit maar is het wel een typische downloadbare game waardoor het niet oogstrelend is. De levels mochten ook wat meer variatie bevatten. Gelukkig is dat in een game waarin je voornamelijk zult puzzelen ook niet nodig, maar wat meer variatie in de omgevingen zou wel leuk geweest zijn.
Een spel van korte duur
Wat erg jammer is aan Rochard, is dat de credits al na zes uur over je scherm rollen. Door de wat eenvoudige puzzels en de iets te simpele vijanden zul je in no-time door de vijf hoofdstukken heen zijn. Ook zijn er weinig redenen om het spel nog een keer op te starten aangezien je niets extra's krijgt na het uitspelen. Natuurlijk zijn er nog achievements en trophies die je kunt vrijspelen, waaronder één waarin je het spel binnen drie uur(!) moet uitspelen. Wel heeft het spel een open einde waardoor een vervolg goed mogelijk is, maar of je daar weer tien euro voor wilt betalen is nog maar de vraag.
Kort maar krachtig
Het kopje omschrijft de algehele ervaring die je met Rochard zult beleven, kort maar krachtig. Rochard kent leuke puzzels en leuke actie maar écht moeilijk wordt het nooit. Grafisch is het spel in orde als je het naast andere downloadbare titels legt maar verwacht geen technische hoogstandjes. Ben je in voor een kort avontuurtje waarin puzzelen centraal staat, dan is Rochard een leuke game om je vrije uurtjes mee te doden. Wij adviseren echter wel om de PlayStation 3 versie te kopen aangezien het spel met muis en toetsenbord niet helemaal lekker speelt.
Cijfer: 7