Rift: Storm Legion Review

vrijdag, 28 december 2012 om 16:30
2012 lijkt het jaar te zijn van massive multiplayer online games. Met de lancering van zeker drie nieuwe MMO's - die we kennen als Guild Wars 2, TERA en The Secret World - zijn we ook al een grote uitbreiding voor een succesvolle MMO tegengekomen in de vorm van World of Warcraft: Mists of Pandaria. Maar het is nog niet gedaan met dit populair gamegenre. Want ook Trion Worlds komt met een uitbreiding. Een uitbreiding voor Rift, een MMORPG die vorig jaar het levenslicht zag. De uitbreiding draagt de naam Storm Legion en neemt zichzelf heel erg letterlijk. Want een uitbreiding moet voor uitbreiding zorgen, aldus Trion Worlds.
Twee continenten om te ontdekken
Daarom haal je met Storm Legion twee geheel nieuwe continenten in huis, waar je jezelf kunt opwerken van level 50 naar level 60. Opvallend is dat deze tien levels hetzelfde aantal speeluren moeten opleveren als van level één tot aan level 50. De eerste van deze twee continenten is Dusken, een duistere door ondoden geplaagd continent. Het tweede continent is Brevane. Dit continent is jaren bewoond geweest door een oude beschaving, waarvan enkel ruïnes overgebleven zijn. Zoals je misschien al kunt raden is Dusken een wat grimmig continent met duistere tinten, terwijl Brevane veel groene vlaktes kent. De thema's leven en dood zijn dan ook overduidelijk zichtbaar.
Levelen, al dan niet samen
Veteranen zullen direct van level 50 door willen levelen naar 60. Rift: Storm Legion biedt daarvoor diverse opties. Zo zijn er diverse soorten 'Rifts' waar groepen vijanden of gigantische monsters uitgeslingerd worden. Vaak wordt dit aan de hand van een soort quest aan je kenbaar gemaakt. Heb je eenmaal de groep verslagen, dan hoef je niet lang te wachten voor een nieuwe groep zich aandient. Vooral de optie om de grotere, sterkere monsters uit de 'Rifts' te laten komen, is een leuke bezigheid die voor een aangename afwisseling zorgt.
Daarnaast keert ook het questen uit de traditionele MMO's weer terug. Maar al te vaak komt het voor dat je vijand aanvalt en je automatisch een quest ziet verschijnen. Zo kregen wij na het vermoorden van een Legionnaire de opdracht om er nog negen te doden. Na dat gedaan te hebben, rolde de opdracht binnen om twintig van een andere soort te doden. Je raad het al, dit is enkele keren leuk maar na een X-aantal keer heb je het wel gezien. Hetzelfde geldt voor opdrachten waarbij je spullen moet verzamelen.
Gelukkig scheelt het dat Rift: Storm Legion een MMO is, waardoor je ook samen met vrienden of onbekenden deze opdrachten kunt doen. Net als in Guild Wars 2 is het nu mogelijk om met iemand buiten je party een vijand aan te vallen. Dit moedigt aan om te gaan samenwerken, aangezien beide partijen de ervaringpunten en loot krijgen.
Dungeons en PvP
Naast twee geheel nieuwe continenten, voegt Storm Legion ook zeven nieuwe dungeons en één nieuwe Player vs. Player modus toe. De dungeons zullen de spelers van het eerste uur aangenaam doen verrassen, aangezien deze een stuk moeilijker en gevarieerder zijn. Karthan Ridge is de nieuwe PvP map. Hierin moeten beide teams elkaars 'Power Core' vernietigen. Het samenwerken met je hele team is hierbij van belang, want wie neemt welke rol op zich? Weer eens wat anders dan het elkaar hersenloos afslachten.
Vier nieuwe souls
Een andere, en misschien wel één van de grootste, toevoegingen zijn de nieuwe 'souls'. Souls zijn klassen binnen een klasse (ook wel Callings genoemd in Rift). Zo kunnen de Mage, Rogue, Warrior en Cleric respectievelijk de nieuwe Harbringer, Tactician, Tempest en Defiler kiezen. Deze nieuwe souls zorgen weer voor een extra stuk diepgang. Nog dieper, aangezien je per Calling drie souls kunt kiezen. De combinaties lijken dus eindeloos. De Souls zorgen voor meer diversiteit binnen de gekozen Calling. Zo kan een Mage Harbringer flinke klappen uitdelen met magische wapens terwijl een Warrior met Tempest spreuken kan uitspreken. Hoewel het erg zwart-wit klinkt, valt het reuze mee. Een Warrior zal altijd beter blijven in de rol van de Tank dan een Mage Harbringer dat zal doen.
Dimensions
Een andere leuke toevoeging zijn de zogenaamde Dimensions. Dimensions kun je zien als een plaatsje voor jezelf, waar je als speler, of als gehele guild, jezelf helemaal in kunt uitleven en je creativiteit op de vrije loop kunt laten gaan. In deze Dimensions kun je namelijk geheel naar eigen inzicht spullen plaatsen. Hierdoor kun je bijvoorbeeld een groot kasteel maken om als persoonlijke hide-out te gebruiken of kun je een level van Super Mario Bros. namaken. Bedenk iets om te maken en het kan.
Meer voor de die-hard Rifter
Trion Worlds bedient met Rift: Storm Legion de vaste kern betalende spelers die het spel al bezit. Veel nieuwe content zonder al te veel aan de formule te veranderen, waardoor het de term 'uitbreiding' wel heel erg letterlijk neemt. Waar veel MMO uitbreidingen proberen te innoveren op een ouder concept, is Storm Legion vooral bedoelt om meer speeluren toe te voegen. Storm Legion is dan ook echt een uitbreiding die je moet halen als je nog wekelijks Rift speelt, het spel weer wilt oppakken of hevige interesse in de game hebt.