Red Bull Crashed Ice Kinect Review

vrijdag, 28 december 2012 om 16:00
Red Bull is een bekend merk. Naast de energiedranken organiseert het bedrijf ook een heel aantal evenementen in de extreme sports wereld. Één daarvan is het Crashed Ice World Championship, waar al schaatsend halsbrekende parcours worden afgelegd. Dit spektakel is nu voor 400 Microsoft Points naar de Xbox 360 gebracht met Kinect ondersteuning en wij vroegen ons af of deze game net zo veel spektakel brengt als de sport zelf.
Digitaal de lefgozer uithangen
In Red Bull Crashed Ice is het, net als in de toernooien, de bedoeling om op diverse parcours eerste te worden. Het is dus zeg maar een race op de ijsbaan. De game bevat ook de circuits uit de echte sport. Zo bevat de game de parcours Saint Paul in Amerika, Âre in Zweden, München in Duitsland, Québec in Canada en natuurlijk Valkenburg Nederland. Ieder parcours heeft zo zijn eigen moeilijkheidsgraad en obstakels. Zo is de race in Valkenburg de eenvoudigste met de minste obstakels, maar zullen banen als Québec een vele hogere moeilijkheidsgraad kennen en daarmee ook een hele hoop extra obstakels die je moet ontwijken.
Deze obstakels variëren van takken die op de baan liggen tot een sprong waarbij je over een gigantisch beeld vliegt of door een brandende hoepel springt. Gelukkig hoef je geen topsport te bedrijven om al deze dingen te ontwijken, want de game heeft een redelijk eenvoudige besturing.
Schaatst best lekker weg
De game ondersteunt namelijk Kinect en door diverse bewegingen te doen, bestuur jij je personage op het scherm. Om bijvoorbeeld vooruit te komen dien je je armen te zwaaien alsof je aan het schaatsen bent. Als je je armen sneller zwaait zal jou personage ook sneller schaatsen. Op zich werkt dit prima, maar als je je armen te snel zwaait merk je al snel dat de Kinect sensor er wat moeite mee krijgt en dat je schaatser niet echt sneller gaat.
Daarnaast heb je natuurlijk de obstakels waar je overheen springt door te springen en door simpelweg te bukken onderdoor schaatst. Ook kom je onderweg dingen tegen die je niet kunt ontwijken. Deze moet je afweren door je armen voor je gezicht te doen, alsof je je helm vasthoudt. Ontwijk je de obstakels niet goed, zal je onderuit gaan en vertraging oplopen.
Dit is echter niet alles wat voor vertraging kan zorgen, want je kunt in deze race ook nog een knal voor je kop krijgen van je tegenstander. Als dit gebeurt raak je uit balans en zal je wat snelheid verliezen. Gelukkig kun je zelf ook een tik uitdelen, waardoor hetzelfde gebeurt bij de tegenstander.
Lekker uitgewerkt
Alle personages, dus het publiek én de schaatsers, zijn de bekende Xbox Avatars. Alles om de personages heen is in dezelfde stijl gemaakt en dit zorgt voor een redelijk kinderlijk uiterlijk van de game, wat eigenlijk niet bij een extreme sports evenement past. Door de vloeiende animaties die de game kent en de net uitgewerkte parcours valt dit echter niet op.
De game heeft ook de soundtrack van Red Bull Crashed Ice meegekregen die tijdens toernooien ook gebruikt wordt. Deze staat garant voor een sterk staaltje rockmuziek en daarmee voor de energieboost die je nodig hebt om minutenlang achter elkaar met je armen te zwaaien.
Als je dan met je armen uitgezwaaid bent in de vijf wedstrijden die de game je biedt, wat overigens niet heel veel is, kun je nog wel verder in de game. Er is een splitscreen modus, waarin je het tegen een vriend op kunt nemen, maar het is ook mogelijk om een ghost in te laden van een andere speler om diens tijd te verbeteren. Een echte online mogelijkheid biedt te game helaas niet, waardoor de game met slechts vijf banen en een splitscreen modus niet een hele lange levensduur beschoren is.
Leuk voor even
Red Bull Crashed Ice is een leuke game om even actief met Kinect bezig te zijn. De besturing met Kinect werkt op zich ook goed op een enkel probleempje na. Grafisch is de game in een leuke stijl gegoten met gebruik van de Xbox Live Avatars en ook de soundtrack geeft het juiste effect. Het jammere aan deze game is dat er maar vijf parcours zijn, waar je niet langer dan een uur mee bezig bent. Echt spektakel brengt de game dus wel, maar slechts voor even. Helaas is het dan ook een game die niet een heel lang leven zal kennen, maar voor 400 Microsoft Points is het best een aardige game.
Cijfer: 6