Review Rollecate - Makkelijk om mee te beginnen

zondag, 05 december 2021 om 17:00
rollecate inhoudf1638384752
De trein. Het paradepaard van de industriële revolutie. We klagen vaak over vertraging en werkzaamheden. Het is een Hollandse traditie. Maar bijna iedereen is wel eens ergens heen geweest met de trein. Michiel de Wit van Nederlandse uitgever Gam'inBIZ nam dit icoon en vormde het in een bordspel voor de hele familie. En nu hebben wij een Rollecate review. De trein is weer rond!
Ben je op zoek naar een simpel spel dat je binnen een minuut op kan zetten en in vijf uit kan leggen? En heb je minder dan €15,- in je portemonnee? Straalt de klassieke stoomtrein een zekere romantiek uit in jouw ogen? Dan is deze review misschien iets voor jou.

Instappen, allemaal!

Ben je bekend met de scène van die Buster Keaton film waarin hij op de neus van een trein terecht komt? Al gauw merkt hij dat het spoor ophoudt, terwijl de trein gewoon doorrijdt. Dus moet Keaton in rap tempo spoor bouwen zodat het niet crasht! Als je de film niet kent kunnen we het je absoluut aanraden. Het heet The General en het heeft een 8,1 op IMDB. Dan is onze bachelor Film- en Literatuurstudies ook eens ergens goed voor geweest. Als je de scène wel herinnert weet je precies waar Rollecate om draait.
In Rollecate wordt de antieke stoomtrein met gelijke naam uit pensioen gehaald om weer lekker rond te rijden. Het probleem? Het spoor is kapot! Spelers moeten het snel bouwen door kaarten uit de handen te spelen. En elke keer dat Rollecate ontspoort krijg je strafpunten. Wie aan het einde de minste punten heeft wint.
rollecate startopstellingf1638389878

Kedeng-Kedeng, Kedeng-Kedeng, Choo-Choo!

Het doel in Rollecate is om zoveel mogelijk kaarten uit je hand te spelen zonder er te veel voor gestraft te worden. Aan het begin van je beurt pak je een kaart. Daarna mag je zoveel kaarten als je wil uit je hand spelen, mits ze allemaal hetzelfde nummer hebben. Ook moet het wel aansluiten, en mag het verschil tussen het nummer op jouw kaarten en het nummer op de voorste kaart van het spoor nooit precies twee zijn. Een 1 mag dus niet op een 3 gespeeld worden, en een 2 niet op een 4. En andersom.
Vervolgens rol je even veel dobbelstenen als de som van alle nummers op de kaarten die je net gespeeld hebt. Voor elk wiel dat je rolt rijdt Rollecate een kaartje verder. Als er niet genoeg spoor is ontspoort ze, waarna jij van achteraan de rails strafkaarten pakt gelijk aan de hoeveelheid kaarten die Rollecate niet kon rijden. Kan, of wil je niet spelen? Dan kan je ook passen. Rollecate rijdt dan een kaart verder en je ontvangt een enkele strafkaart.
Doordat de strafkaarten van de achterkant van het spoor gepakt worden en je vooraan kaarten aanlegt gebeurt er iets leuks. Het spoor gaat in een onvoorspelbare kronkelpas over je tafel lopen. Het beweegt, haast als een levend organisme. En dat is leuk! Waar het ook voor zorgt, is dat je weet welke kaarten je gaat ontvangen als straf. Daardoor weet je precies hoeveel punten je verliest.
rollecate na wat rondesf1638390287

Wegens een ontsporing is de trein vertraagd

Er is nog een enkel addertje onder het gras. Soms wil je dat Rollecate ontspoort. Je aflegstapel wordt namelijk een puzzel. Als je kaarten ontvangt leg je die een voor een in jouw stapel, maar je mag de volgorde zelf kiezen. Als je op deze manier twee kaarten van gelijke waarde op elkaar legt verwijder je ze allebei terug in de doos. Die minpunten ben je kwijt! Ligt er een vier op jouw aflegstapel, en is er ook een achteraan het spoor? Als je past verdien je dan als het ware vier punten.
En vergeet niet dat je meerdere kaarten van gelijke waarde tegelijkertijd op tafel legt. Als gevolg is er vaak een kleine reeks aan gelijke nummers. Als je twee kaarten ontvangt is het resultaat daardoor met regelmaat dat het geen minpunten oplevert.
Al gauw leren spelers dat hier het echte spel ligt. Wanneer wil je strafkaarten vermijden, en wanneer juist niet? En hoe zorg je ervoor dat je de perfecte reeks aan kaarten int? Want als je net een kaartje minder oppakt is soms de hele pot voor jou! Perfect plannen kan ook niet, want je bent afhankelijk van de dobbelstenen. Twee van de zes zijdes zijn blank, wat betekent dat elke dobbelsteen die je rolt een 2/3 kans geeft dat Rollecate doorrijdt. Maar ook kans kan je naar jouw voordeel buigen!
rollecate dobbelstenenf1638390267

Er loopt een schaap over de rails

Er zijn ook vier chaoskaarten in het spel. Twee 2'en en twee 3'en. In plaats van een spoorkaart aanleggen of passen mag je ook chaoskaarten uit jouw hand in je aflegstapel leggen. Dit levert natuurlijk minpunten op, maar ze kunnen ook weer setjes vormen en dus punten opleveren. Vergeet bovendien niet dat de kaarten die je aan het einde overhoudt ook minpunten waard zijn. Dus je wil er wel vanaf! Ook zijn er kaarten met een kapotte rail. Deze werken net als normale rails, maar als Rollecate er overheen rijdt ontvangt de speler die aan de beurt is een strafkaart.
Nadenken over deze puzzel is verrassend vermakelijk. Als je de perfecte zet maakt en zo misschiet wel twaalf minpunten uit je stapel verwijdert is dat heerlijk. En als het mis gaat lacht iedereen je hartig uit. Tegelijkertijd is de puzzel niet super ingewikkeld, en komt het tot op een zeker punt neer op risico's afwegen. Als gevolg kan je het met je kinderen en grootouders spelen zonder dat iemand er niets van snapt. De keerzijde is natuurlijk dat er niet veel strategische diepgang is. Het is maar net waar je naar op zoek bent.
rollecate chaoskaartenf1638390344

Denk bij het uitstappen aan uw eigendommen

Een paar puntjes die we nog even aan willen halen. Allereerst het nummer op het doosje. Er staat 1-4 spelers. Maar in onze tests merkten we op dat Rollecate eigenlijk niet echt leuk is met twee, en op zijn leukst is met vier. Het is natuurlijk een klein puntje, maar wij storen ons er toch steeds aan als de spelersaantallen op de doos niet overeen komen met wat leuk is. Dat is misleidend, dus geven we er minpunten voor. En deze krijgt het spel niet uit de stapel! De solomodus wordt, zoals gebruikelijk, niet in onze review betrokken.
Aan de andere kant is Rollecate erg betaalbaar. Voor €12,99 kan je het spel aanschaffen op de site van Gam'inBIZ. Het is het soort cadeau dat je in de schoen van je kind die bordspellen leuk vindt. Ook is de tekenstijl van de kaarten aardig, en komt het met een leuk treintje. Als het thema je niet aanstaat kan je ook Alien Getaway proberen. Bedenker Michiel de Wit vertelde ons op Spiel dat het inhoudelijk hetzelfde spel is, met dezelfde kaarten. Maar dan in de ruimte. Tegenover de hogere prijs staat een ruimteschip gemaakt van metaal.
rollecatef1638390491
Rollecate is een simpel en leuk kaartspel voor de hele familie. Het gebrek aan complexiteit betekent dat het misschien niet echt iets is voor veteranen. Maar de slimme risico-puzzel die je aflegstapel vormt is een plezier voor iedereen. Bovendien kost Rollecate maar een schrijntje.