Review PlayStation Plus Essential - Verbeterde versie!

woensdag, 10 augustus 2022 om 15:00
ps plus games offlinef1654153793
PlayStation Plus is dood, lang leve PlayStation Plus Essential! Het nieuwe PlayStation Plus is inmiddels al even onder ons, dus is het tijd om de balans op te maken. Hoe verhoudt PlayStation Plus Essential zich tot de concurrenten en het oude PlayStation Plus? Een overzicht.

Wat is PlayStation Plus Essential ook alweer?

PlayStation Plus Essential is het nieuwe basis abonnement voor PlayStation Plus abonnees. Wie zich abonneert op PlayStation Plus Essential krijgt maandelijks (minimaal) twee gratis games (in de praktijk zijn dat er 3), exclusieve kortingen, cloud opslag voor je savegames, online gamen en Share Play.
Mocht dat bekend voorkomen, dan klopt. Dit is precies hetzelfde als wat het huidige PS Plus al biedt. Ook de prijs voor PlayStation Plus Essential verandert niet. Voor een maand PS Plus betaal je €8.99, per kwartaal is dit €24.99 en een jaarabonnement PS Plus Essential gaat €59.99 kosten. Wat betreft de structuur is er voor abonnees van het oude PS Plus dus eigenlijk helemaal niets veranderd!

Niets veranderd, toch verbeterd

Hoewel PS Plus Essential abonnees dus feitelijk precies hetzelfde krijgen als voorheen, lijkt er toch wel wat veranderd. Vooral in de drie gratis games is een verschuiving merkbaar. Waar voorheen Sony de maandelijkse games voorzag van twee PS4-games en een PS5-game, is dat de eerste maanden van het nieuwe PS Plus Essential omgekeerd: twee PS5 games en een PS4 game, waarbij Sony er wel voor zorgt dat alle games 'gewoon' op de PS4 speelbaar zijn.
Ook de kwaliteit lijkt sinds de herlancering verbeterd te zijn. Konden we vorige maand Crash Bandicoot 4 en Man of Medan bijschrijven, deze maand doet daar met Yakuza: Like a Dragon en Tony Hawk Pro Skater 1 + 2 niet voor onder. Natuurlijk maakt één zwaluw nog geen zomer, maar de trend is zeker positief!
Naast de gratis games biedt PS Plus Essential nog twee belangrijke functies: cloud-opslag van je savegames en online gaming. Beide zijn eigenlijk niet meer weg te denken in het huidige gamelandschap en het is eigenlijk bijzonder dat dit nog steeds geen standaard functionaliteit is van de console, maar opgesloten zit in een PS Plus abonnementsvorm. Daarmee is PS Plus eigenlijk onmisbaar geworden voor elke PlayStation gamer.
juegos gratis ps plus

PS Plus Essential en de concurrentie

Als we een waarde-oordeel over PS Plus Essential willen geven, ontkomen we er niet aan om de abonnementsvorm te vergelijken met het aanbod van de grote concurrent: Xbox Live Gold van Microsoft.
Het aanbod van beide diensten is behoorlijk vergelijkbaar. Beide bieden maandelijks gratis games, speciale aanbiedingen en online gaming. Daar waar Sony de PS plus Essential extra in het zonnetje lijkt te willen zetten, lijkt Microsoft juist druk bezig te zijn Xbox Live volledig uit te kleden ten faveure van Game Pass.
De games die Microsoft bij Games with Gold weggeeft zijn de laatste tijd weinig aantrekkelijk en over een maand trekt Microsoft zelfs de stekker uit de helft van de games: het aantal maandelijkse Games with Gold wordt gereduceerd van 4 naar 2.
Kijken we naar de andere console aanbieder, dan zien we dat Nintendo heel lang gewacht heeft met het toetreden tot de online abonnementsdiensten, maar nu met Nintendo Switch Online toch een aardig aanbod begint te krijgen.
Switch Online komt in twee smaken: regulier en met uitbreidingspakket. Bij het uitbreidingspakket krijgen abonnees toegang tot alle voordelen van het standaard Nintendo Switch Online-lidmaatschap, plus een groeiende collectie van klassieke Nintendo 64- en SEGA Mega Drive-games, en toegang tot betaalde downloadbare content voor bepaalde Nintendo Switch-games. Nintendo is met zijn abonnementsopties verreweg het goedkoopste: 19,99 euro voor een kaart Switch Online en 39,99 euro voor een jaar Online + uitbreidingspakket.
Eigenlijk is geen van beide diensten echt vergelijkbaar met PS Plus Essential, maar het reguliere Online abonnement komt nog het dichtst in de buurt. Nintendo vraagt niet veel voor het Online abonnement, maar je krijgt er dan ook relatief het minste voor terug.

PlayStation Plus Essential: hetzelfde als voorheen, maar dan sterker

PlayStation Plus Essential is dus niet anders dan het oude PS Plus, maar toch voelt het anders. De gratis games zijn sterker en Sony lijkt deze basisdienst echt als een volwaardige dienst neer te willen zetten. Het eindoordeel valt of staat bij het aanbod aan goede games in de maandelijkse line-up, maar wat we tot nu toe voorgeschoteld krijgen smaakt zeker naar meer.
PS Plus Essential kan de concurrentie met Live Gold prima aan, zeker nu Microsoft de focus steeds meer aan het verleggen is naar Game Pass. Voor wie voldoende heeft aan online gaming en regelmatig een drietal gratis games is PS Plus Essential een uitstekend abonnement. Wie graag meer keuze wil, kan nog uitkijken naar een van de hogere tiers van het nieuwe PS Plus.