Resident Evil 6 re-release Review - Nog steeds prima

Review
zaterdag, 09 april 2016 om 11:10
xgn google image
Bij de originele release in 2012 hebben we stiekem allemaal wel even gegniffeld om het logo van Resident Evil 6. Het cijfer 6 in het desbetreffende logo dat toch wel leek op een giraffe die een pijpbeurt ontving. Alle grappen en grollen voorbij, zat er ook een heel erg sterke game, die lovend werd ontvangen. Gooit het spel vier jaar na dato nog steeds hoge ogen in de re-release?
Resident Evil 6 doet nu dus de current-gen consoles aan, want voorheen was de game alleen op de PlayStation 3 en Xbox 360 beschikbaar. In de zomer en het najaar van 2016 zullen ook respectievelijk zijn twee voorgangers Resident Evil 5 en Resident Evil 4 naar de nieuwste generatie consoles komen, alsmede het tweede deel uit de franchise die nog in ontwikkeling is.
Het spel dat je nu voor je Xbox One of PlayStation 4 krijgt bevat alle later toegevoegde content en DLC vanaf het moment dat je het opstart. Dat houdt in dat je aan het begin al meteen kunt kiezen uit de vier verschillende singleplayer campagnes die het spel te bieden heeft.
Resident Evil 6

Singleplayer superioriteit in Resident Evil 6

Je kunt kiezen uit een verhaal om te doorlopen met Chris Redfield, Leon Kennedy, Jake Muller en Ada Wong. Het overkoepelende verhaal gaat over een massale golf van bio-terroristische aanvallen, die mensen infecteren en ze in allerlei gedrochten doen veranderen. Dat verhaal is nog steeds uitstekend. Zoals bij de meeste Resident Evil games is de replaywaarde hoog. Vier totaal verschillend-spelende campaigns zorgen voor zeer diverse gameplay, terwijl je nooit het gevoel krijgt dat je niet meer in het Resident Evil universum bent.
De stijl van elke singleplayer campagne is drastisch anders. Waar je bij het verhaal van Chris vaak de all-out-warfare aanpak hanteert, zal je bij Leon een iets beperktere stijl van gevechtstechniek hanteren. Het is niet zo dat de aparte verhaallijnen elk als aparte game zouden moeten worden gezien, daarvoor zijn er te veel overkoepelende elementen.
In elk van de vier campaigns zijn helaas overwegend irritante quick-time events en clunky camerabewegingen nog steeds scheer en inslag in Resident Evil 6, zoals ook in de last-gen versie het geval was.
Resident Evil 6

Vloeiende co-op

Per verhaallijn kun je kiezen uit twee hoofdpersonen. In een online co-op of lokale splitscreen modus kun je elke campaign vanaf begin tot eind met iemand bij je zijde uitspelen, waarin je elk in de schoenen van één van de twee characters komt te staan. Het drop in/drop out dat de game hanteert werkt zeer vloeiend, en met de verbeterde netcode van de nieuwe consoles zul je veel minder last hebben van netwerkproblemen dan bij de versies op de vorige generaties systemen. Zo kun je dus samen met een vriend(in) Resident Evil 6 op een hele nieuwe manier beleven.

Remaster≠facelift

Het belangrijkste aan de re-release van Resident Evil 6 is natuurlijk het verschil met de vorige generatie. Het spel heeft zeker geen remaster gekregen. Eerder iets dat beter zou kunnen worden geclassificeerd als een facelift. Afijn, sommige van de schoonheidsfoutjes die de vorige versie had, zijn weggewerkt. Tijdens de originele release werd er behoorlijk geklaagd dat de framerate van Resident Evil 6 zeer onstabiel en te laag was voor een actiegame.
Bij de nieuwe versie is de framerate opgeschroefd naar een stabiele 60 frames per seconde. Van 30 naar 60 beelden per seconde klinkt niet als een hele impact, maar eenmaal in de game maakt dit een wereld van verschil. De resolutie heeft ook een upgrade gekregen. Het spel draait nu op een native resolution van 1080p. Er wordt nu dezelfde rendertechniek gebruikt om het spel op je beeld te toveren als een PC die in het spel alle toeters en bellen aanzet en de hoogste grafische opties instelt. Hierdoor lijken de current-gen versies van Resident Evil 6 vrijwel identiek aan de PC-versie.
Resident Evil 6

Vier gebalanceerde verhaallijnen

Al met al wordt er met de re-release van Resident Evil 6 weinig nieuws op je scherm getoverd in vergelijking met het origineel. Wat je wél krijgt zijn vier(!) goed gebalanceerde verhaallijnen met af en toe wat geforceerde en onnodige quick-time events, gekke camerahoeken en clunky controls. Wel maken de grafische verbeteringen, goede co-op implementatie en gereduceerde prijs (je betaalt maar 20 euro voor Resident Evil 6 in de online winkels) zeker voor de nieuwkomers dit een must, en voor de liefhebber een kans om Resident Evil 6 nogmaals te beleven.
Cijfer: 8

Populair Nieuws