Rebecka Martinsson Review (DVD) - Een prima tussendoortje

zaterdag, 08 juli 2017 om 11:08
Als je Lumière zegt, denk je meteen aan Scandinavische crimeseries. En er is weer een nieuwe: Rebecka Martinsson! In deze Rebecka Martinsson review lees je alles wat je moet weten over deze nieuw Zweedse serie.
Van oorsprong hadden we te maken met 8 afleveringen van 45 minuten. Nu de serie op DVD uit is, zijn er twee schijfjes te vinden met daarop twee afleveringen van 90 minuten per disc. Vergelijkbaar met Sherlock Holmes. De afleveringen zijn gebaseerd op boeken van Asa Larsson. Het gaat om de – in het Nederlands – titels Midzomernacht, Het zwarte pad, Tot de woede is geluwd en De tweede zonde.

Vier verschillende verhalen

De hoofdrol in elke aflevering is weggelegd voor de knappe blonde Rebecka Martinsson (gespeeld door Ida Engvoll). Hoewel ze normaal gesproken leeft in Stockholm en daar ook een vriend heeft, wordt ze door een moord gelokt naar Kiruna. Zweeds Lapland is dan ook hoofdzakelijk het decor van de eerste aflevering, waarbij prachtige landschappen geregeld getoond worden, iets wat dan ook absoluut een pluspunt voor de serie is.
In Kurana wordt een oude vriendin van Martinsson vermoord en Martinsson gaat het uitzoeken. Wat je moet weten is dat de vier afleveringen geheel op zichzelf staan. Er is geen seriemoordenaar bezig, zoals in The Bridge. Elke aflevering kent een los verhaal met een andere moord. Stuk voor stuk zijn ze verschillend en dat is goed. Daarbij is het enerzijds een lange zit als je een tv-serie gewend bent van 45 minuten per aflevering, anderzijds krijg je nu voor slechts 24.99 euro eigenlijk 4 toffe films.
Rebecka Martinsson Review

Laag tempo

Daarbij is het absoluut niet zo dat het ene verhaal onder doet voor het andere. Alle vier afleveringen zijn erg onderhoudend en spannend om naar te kijken. Wel moet je er goed voor gaan zitten, omdat er niet veel actie- of achtervolgingsscènes zijn; het tempo is traag. Maar traag betekent niet automatisch saai. Je zult merken dat de serie interessant is wanneer je het kijkt.

Iets te veel personages

Dit komt omdat elke aflevering vol zit met allerlei personages. Daardoor heb je eigenlijk geen idee hoe de vork nu in de steel zit en wie de moord gepleegd heeft. Door de vele rollen betekent het wel dat je goed op moet letten, want als je even vijf minuten niet oplet, kun je zomaar gemist hebben wat de rol is van een bepaald persoon. Wat dat betreft zitten er misschien net iets te veel personages in een aflevering.
Vaste rollen zijn weggelegd voor Martinsson alsook Anna Maria Mella (gespeeld door Eva Melander). Samen vormen zijn als het ware het detective duo. Daarbij zorgt Mella geregeld voor de komische noot in het verhaal, zeker in het begin, wanneer ze hoogzwanger is, maar nog wel probeert te werken. Martinsson is wat serieuzer. Een andere terugkerende rol is weggelegd voor Krister Eriksson (gespeeld door Jakob Ohrman). Interessant is om te zien dat de band tussen deze hondentrainer en Martinsson per aflevering intenser wordt.

Goed geacteerd, maar diepgang mist

Dat is ook nodig, want ondanks het puike acteerwerk van Engvoll is Martinsson als personage vrij saai en oppervlakkig. Als kijker weet je dat ze ongelukkig is in Stockholm en ook eigenlijk in haar relatie met haar vriend. En ze heeft, stereotype, issues. Feit is alleen dat de reden wel terloops genoemd wordt, maar de uitwerking te beperkt is. Een detective zwaar aan de medicijnen zetten of af en toe een inzinking laten meemaken, is niet voldoende overtuigend om een diepgaand personage neer zetten.
Rebecka Martinsson Review

Had meer in gezeten

Een gemiste kans. Want het is juist Martinsson die als lijm de vier losstaande afleveringen aan elkaar plakt. En dan gebiedt eerlijkheid te zeggen dat andere Scandinavische series als The Bridge en Dicte dit aspect veel beter voor elkaar hebben. Die personages kennen meer diepgang, waardoor je je als kijker meer verbonden voelt.
Toch neemt dat niet weg dat het acteerwerk van elke vaste speler sterk is en de moordzaken interessant zijn. Dus als je op zoek bent naar een nieuwe Scandinavische crimeserie is Rebecka Martinsson zeker wel de moeite waard. Alleen is het dus jammer dat er simpelweg meer in had gezeten. Ook bevat de DVD helaas geen extra’s.