Reality Fighters Review

donderdag, 16 februari 2012 om 16:20
Je staat voor de spiegel. Je kijkt naar jezelf. Je ziet een iel, dun, niet gespierd jongetje. Waar is de vechter in jou gebleven? Toen je vier jaar was, wist je dat je de wereld aankon. Jij zou later de held worden. En dan zit je nu op je studie, je saaie kantoorbaan. Inderdaad, de held is ver te zoeken. Maar er brandt licht aan het eind van die donkere tunnel. Dankzij Reality Fighters voor de PlayStation Vita kun je weer even terug naar je kinderjaren en in de huiskamer en andere plekken de superheld uithangen.
Reality Fighters is misschien wel een van de meest originele games uit de launch line-up van de PlayStation Vita. Een game waar ‘realiteit’ niet erg serieus wordt genomen, een game waar alles kan. Lekker gek, met een dikke knipoog. Ontwikkelaar Novarama is al een tijd bezig met het ontwikkelen van de game, en heeft in het verleden niet al te veel ervaring opgedaan. Enkel de relatief onbekende Invizimals voor de PlayStation Portable is afkomstig van de studio. En dat ‘ie onbekend is, heeft misschien wel een reden.
Jezelf als vechter
Wellicht brengt Reality Fighters daar wel verandering in. Om het maar meteen te zeggen: dat gaat het spel ook doen. Het concept zit in ieder geval mee; jezelf in de game importeren en op de leukste plekken gaan vechten. Dat klinkt al meteen leuk. En dat is het ook. Al gelijk aan het begin van het spel kun je je eigen vechter creëren. Dankzij de camera aan de voorkant kun je een foto van jezelf maken en vervolgens je gezicht in het spel importeren.
Wat volgt? Nou, het aankleden van je personage. Jezelf even een leuk kapseltje geven, en daarna de leukste kleding aantrekken die er is. Het is hilarisch. Wat dacht je van een bananenpak, een indianenhoed of een bloemetje om je hoofd heen? Het kan allemaal. De gekste dingen kun je in Reality Fighters aantreffen. En hoe meer je wint, hoe meer punten je verdient die je vervolgens kunt spenderen aan de winkel; waar dus heel veel kleding te koop is.
Nog meer!
Het gaat nog verder dan dat. Naast de vierhonderd aanwezige kostuums zijn er ook veertig verschillende wapens die je kunt kiezen. Maar dat doet er eigenlijk niet toe als je kijkt naar de volgende functie: de mogelijkheid om je strijdkreet en overwinningskreet in te spreken of schreeuwen. Geweldig toch? En het houdt echt niet op; je kunt ook nog je eigen vechtstijl kiezen (sommige stijlen moet je kopen met je verdiende punten). Zo kun je als een zombie gaan vechten, maar ook als een zeer getalenteerde kung fu vechter. Het leuke is ook nog dat iedere stijl zijn eigen moves heeft, waarvan de één beter werkt op een bepaalde vijand dan de ander.
Op allerlei plekken vechten
Eenmaal je stijl uitgekozen, kun je je opwachting maken in de gevechten van Reality Fighters. De singleplayer biedt een leuke campaign aan, waar je sensei Mr. Miyagi als leermeester krijgt. Hij komt telkens met unieke vechters, die keer op keer jou willen verslaan. Maar ja, jij als vechter houdt dat natuurlijk tegen.
De gevechten vinden overal plaats. En dan wordt ‘overal’ letterlijk bedoeld. Reality Fighters is namelijk een augmented reality game; het speelveld is het gebied waar jij met je PlayStation Vita op richt. Dus dat betekent dat je op je tafel kunt spelen, of op iemands schoot. Of wat dacht je van een gevecht op de snelweg, terwijl je op een brug staat? Het kan allemaal. Mocht je in de buurt geen geschikte of leuke plekken hebben, dan kun je uiteraard nog voor standaard velden gaan. Denk maar aan de Taj Mahal, of een Russisch bosgebied. Het kan allemaal.
IJzersterke gameplay
Dit gaat allemaal gepaard met een ijzersterke gameplay. Geloof het of niet: deze niet zo serieuze vechtgame heeft een ongelofelijk goede gameplay. Het werkt gewoon. Je zou denken dat het spel puur op button bashen is gebaseerd, maar het valt allemaal reuze mee. Eigenlijk wordt button bashen zelfs bestraft, want wie dat doet, krijgt al gauw te maken met een aantal zeer zware stoten van de tegenstander en dan verlies je de wedstrijd zo. Dus verdedigen, timen en ontwijken spelen ook hier een grote rol. Het werkt ook nog. Knap!
Vernieuwend?
Wel kun je de vraag stellen in hoeverre Reality Fighter eigenlijk vernieuwend is. Het spel zit namelijk behoorlijk simpel in elkaar. Het enige écht vernieuwende is dus dat je op een plein of iets dergelijks kunt vechten. Het had zeker wat uitgebreider mogen zijn. Daarnaast zijn de gameplay-mechanismen niet heel erg goed – het komt zelfs houterig over. Je zult al gauw niet meer verrast raken door het spel, gezien het feit dat de gameplay steeds meer en meer in herhaling komt. Dat is een beetje jammer.
Online je trots verdedigen
De herhaling die wél leuk is, is de online multiplayer. Het principe daarvan is eigenlijk simpel; gewoon tegen elkaar vechten. Niets meer, niets minder. Deze gevechten kunnen heel erg tof zijn. Lekker met je zombie tegen een balletdanser vechten. Dat is gewoon tof en spannend! Ook leuk is dat je je gecreëerde vechters kunt delen met anderen. Dus ja, je kunt je unieke Justin Bieber personage op het internet verspreiden, of anders Whitney Houston. Het kan allemaal.
Wat een topgame
Ja, het is zeker: Reality Fighters is misschien wel de leukste PlayStation Vita launch game die er is. Vechten is ineens weer leuk, origineel en speciaal geworden. En hoe leuk is het wel niet om jezelf in de game te zien, je grote vriend te verslaan en dan vervolgens je opwindende overwinningskreet te horen? Inderdaad, dat willen mensen zien en horen. Met Reality Fighters doe je een ontzettend goede aankoop, serieus.