Rayman Legends (PlayStation 4) Review

dinsdag, 25 februari 2014 om 18:00
Rayman Legends is al een tijdje uit op de current-gen consoles. Nu is hij echter ook beschikbaar op de PlayStation 4 en Xbox One. Wij hebben de PlayStation 4 versie eens onder de loep genomen om te kijken of deze game het waard is om ook op de PS4 aan te schaffen.
De current-gen versie kreeg maarliefst een 9.0 van Theo. Het lijkt dus ontzettend moeilijk om een veel betere game neer te zetten op de PlayStation 4 en Xbox One. Ubisoft heeft echter niet stilgezeten, het gaat hier dus niet om een simpele port. Er zijn namelijk merkbare verbeteringen aangebracht. Voor de recensie van de game zelf, raden wij aan om de recensie van Theo te lezen. Vandaag focussen we ons op de verschillen met de next- en current-gen versies. De vraag blijft dus: Is dat genoeg om de game ook voor de PlayStation 4 of Xbox One aan te schaffen?

Kan het nog mooier?

Allereerst zijn de graphics geüpdate. De wereld is compacter weergegeven en er is meer detail te zien dan ooit te voren. Dit zorgt ervoor dat de game er fantastisch uitziet. Theo gaf al aan in zijn recensie dat de game er heel goed uitziet en voegde dit toe aan de pluspunten. Stel die zelfde game nu eens in 1080p en een constante 60 frames per second voor. Hoewel de gamewereld dus nog exact hetzelfde is, is de visuele verbetering direct zichtbaar. Helaas is visuele pracht alleen geen reden om een game aan te schaffen.

Niet langer meer wachten

Wat een game een stuk aantrekkelijker maakt, zijn verkorte laadtijden. Op de PlayStation 4 versie hadden we nagenoeg geen last van de laadschermen. Je springt direct van het hoofdmenu naar het level. Ook tijdens de levels heb je verschillende tussenlevels om extra Teensies te bevrijden. Ook deze schakelen supersnel en zonder laadtijden over. Dit ging bij de current-gen versie ook al behoorlijk snel, maar is nu dus nog vele malen sneller.
Deze verkorte laadtijden zorgen ervoor dat je niet iedere keer zo lang hoeft te wachten als je af bent. Veel mensen, zoals ondergetekende, kunnen behoorlijk chagrijnig en geïrriteerd raken van spellen als Rayman. Je zet net een stapje verkeerd of drukt net te laat op een bepaald knopje en je kijkt weer tegen een loading screen aan. Het feit dat er amper laadtijden zijn en je eigenlijk gelijk respawned verzacht de pijn behoorlijk. Stel je voor dat je in al je irritatie ook nog eens lang zou moeten wachten. Dan vliegen de controllers al helemaal door de kamer.

Eindelijk een functie voor je touchpad...

Zoals je vast wel weet, heeft de PlayStation 4 controller een touchpad. Tot nu toe zijn er echter niet veel games die hier nuttig gebruik van maken. Bij Assassin's Creed IV: Black Flag open je de map er bijvoorbeeld mee en bij Call of Duty: Ghosts kun je de score bekijken. Echt baanbrekende functies zijn er dus niet. Zeker niet voor de spellen die eerder al voor de current-gen consoles uitgekomen zijn. Rayman Legends is gelukkig een leuke uitzondering op deze regel.
Eén van deze functies is de extra cameramodus. Je drukt op het touchpad en je wordt meteen naar een ander camera standpunt gebracht. Via je vingers en het touchpad kun je dan ook nog eens in en uitzoomen. Wil je een belangrijk moment hiervan delen, dan komt er een andere functie van de nieuwe controller aan te pas. Met een simpele druk op de share-knop maak je een foto en heb je de mogelijkheid een foto van jouw karakter in actie te delen.
Daarnaast kun je gewonnen tickets krassen door intensief op het touchpad te raggen. Denk hierbij aan een kraslot dat je gekocht hebt en probeert open te krassen om te zien of je hebt gewonnen. Ook hierbij komt er een tweede functie van de DualShock 4 aan te pas. Het krassende geluid gaat namelijk door de ingebouwde boxjes van de controller. Dit, samen met de extra camera, geeft een erg leuke dynamiek aan de game. Het maakte de game nog diverser dan hij al was, zoals Theo aangeeft in de current-gen recensie.

Ubisoft integreert helden

Eén van de leukste nieuwe functies van de PlayStation 4 versie van Rayman Legends is toch wel de extra content die je krijgt. Via Uplay kun je de beschikking krijgen over Assassin Ray, een karakter gebaseerd op Edward Kenway van Assassin's Creed IV: Black Flag. Daarnaast kun je Funky Ray en Champion Ray krijgen. De eerste speel je vrij via Uplay, de tweede krijg je als je bij de beste van de gehele Rayman community hoort. Deze krijg je dus naast de extra karakters die al in de current-gen zaten, als Splinter Cell Rayman.
Samen met nieuwe dagelijkse uitdagingen voegt dit dus wel wat toe aan Rayman Legends. Wie wil er nou niet als assassin Teensies bevrijden en over lianen slingeren. Hoewel de karakters niet anders zijn dan de anders Rayman karakter en dus niet iets extra's kunnen, is het in ieder geval tof dat ze er zijn en dat er een optie is om ze te spelen.

Verbeterde pluspunten, maar zelfde minpunten

Het spel zelf is dus niet veranderd. Dat betekent ook dat de minpunten die er aan de current-gen versie zaten er nog steeds zijn. Zo moet je nog steeds telkens opnieuw beginnen na het niet halen van een snelheidslevel. Ook zijn sommige stukken erg makkelijk. Dit wordt gelukkig gecompenseerd door de lompe foutjes die je zelf maakt en er zitten ook echt wel moeilijke stukken in. De balans hiertussen is echter niet optimaal.
De pluspunten daarentegen zijn wel verbeterd. Zo zijn er nog meer karakters toegevoegd en ziet het spel er nog beter uit op de nieuwe generatie consoles. Het is echter de vraag of dit genoeg is om de game aan te schaffen op de nieuwe consoles als je hem al hebt voor de huidige consoles. Zo kun je je afvragen of het gebruik van het touchpad echt wat toevoegt aan de game of eigenlijk alleen de nieuwe controller van de PlayStation 4 promoot.

Moet je sowieso in huis hebben

Rayman Legends is een en blijft een goede game. Hij was al super op de current-gen consoles en is nog beter op de next-gen consoles. Ubisoft heeft niet stilgezeten en echt wat gedaan om een verschil te maken tussen deze versie en de eerdere versie voor de oudere consoles. Heb je de game nog niet in huis, dan moet je hem dus sowieso gaan halen. Heb je de game al liggen voor andere consoles, dan moet je jezelf gaan afvragen of de game het waard is en of de pluspunten dusdanig veel verbeteren dat je de game een tweede keer moet hebben.
De extra toegevoegde elementen voegen ook echt wat toe, maar niet zoveel dat je te maken hebt met een compleet nieuwe game. Aan de andere kant is er op dit moment nog niet veel keuze tussen Xbox One en PlayStation 4 spellen. In de tussentijd is dit een hele toffe game die je gewoon moet spelen. Op welke console dan ook. De next-gen versie is er zeker niet op achteruit gegaan en dit is misschien wel één van de beste games die beschikbaar is voor de desbetreffende consoles.