Rayman Legends Definitive Edition Review - Compleet naar de Switch

maandag, 18 september 2017 om 13:33
In 2013 kwam Rayman Legends uit op PlayStation 3, Vita, Xbox 360 en de Wii U en later verscheen de game voor de PlayStation 4 en de Xbox One. Logisch, want het spel was direct ongekend populair. Nu komt de definitieve versie uit voor de Nintendo Switch. Lees wat deze extra biedt in de Rayman Legends Definitive Edition review!
Met Rayman Legends verschijnt de eerste game omtrent Rayman voor de Nintendo Switch. En het had na de release van de eerst Rabbids game geen betere Ubisoft titel kunnen zijn om naar Nintendo’s console te komen. Zeker niet voor vier tientjes. De subtitel Definitive Edition doet overkomen alsof er nogmaals veel features aan de game toegevoegd zijn, maar helaas is dit niet helemaal waar.
Rayman Legends Definitive Edition Review

Alle versies gecombineerd

De van oorsprong bedoeld als Wii U exclusieve game kent namelijk niet veel nieuws, maar vooral veel terugkerende functies uit vorige versies. Deze versie van de game zou dan ook beter als complete editie omschreven kunnen worden. Vanzelfsprekend zijn er de talloze levels waarin je met Rayman, Globoxx, Murphy en de Teensies in een tent terecht bent gekomen. Daar duik je schilderij na schilderij in om in de achterliggende wereld Lums te verzamelen en ontvoerde Teensies te bevrijden.
De game zit, zoals we uit alle versies gewend zijn, bomvol platform actie! Naast de platform actie waar het allemaal om draait krijg je alle extra’s die de voorgaande Rayman Legends versies kenden. Je hebt alle outifts en karakters zoals een Mario Rayman en een Assassin’s Creed Rayman, de vrij te spelen game Raman Origins en de Kung Foot modus.
En het toffe is dat je dit alles nu (weer) onderweg kunt spelen, net als op de Vita destijds. De levels lenen zich perfect voor de handheld functie van de Switch, omdat ze per stuk maar een paar minuten duren. Je speelt dus makkelijk even tussendoor een level als je in de trein zit. Het enige wat hier een klein minpuntje vormt is de wat lange laadtijden die deze Defintive Edition met zich meebrengen.
Vanuit de Wii U versie heeft deze editie van Rayman Legends de touchscreen en bewegingsbesturing meegekregen. Dit zijn de delen waarin je met Murphy aan de slag gaat om obstakels uit de weg te halen voor de andere karakters of vijanden de kieteldood te geven. In de normale modus bestuur je Murphy met de knoppen van de Joy Con controller, maar in deze versie is er ook een ‘nieuwe’ modus waarbij de functies van de genoemde Wii U versie terugkeren.

Enkele nieuwe elementen

Deze modus heet Murphy’s Touch en draait compleet om de vele Murphy levels uit de game. Hierbij bestuur jij Murphy terwijl de computer Rayman en de anderen overneemt. Het is aan jou om de vijanden uit de weg te ruimen en alle obstakels weg te halen zodat de computerspeler een level tot een goed einde kan brengen. Multiplayer zit er in deze modus niet in, althans niet met touchscreen en bewegingsbesturing.
Lokaal kun je wel samen spelen, maar dan dus gewoon met de knoppen. Dit is erg jammer, want bij de Vita versie was het mogelijk om met meerdere handhelds samen te spelen en zo Murphy wel via aanraking te besturen. Een element wat niet bij deze Switch versie had mogen ontbreken.
Zeker omdat de game wel meerdere consoles via lokale Wi-Fi ondersteunt in de nieuwe Kung Foot Tournament modus. Je kon hier in vorige versies al met twee spelers tegen elkaar ‘voetballen’, maar dat is in deze modus mogelijk met maximaal acht spelers. De minigame was al bijzonder leuk in vorige versies, maar kan nu een vriendenavondje omtoveren tot een hilarische strijd met z'n allen!

Audiovisueel tijdloos

Hoewel er dus wat missers in Rayman Legends Definitive Edition zitten blijft dit een fantastische game. Dit komt vooral door de audiovisuele kant van het spel. Ubisoft had in 2013 al een klapper met de eerste versie en later nog een keer met dezelfde game in een opgepoetst jasje. Dat jasje is nu geruild voor nog een nieuwer jasje en audiovisueel is de game dan ook werkelijk vlekkeloos!
De game voelt alles behalve gedateerd met zijn haarscherpe graphics en fantastische soundtrack. De kleuren in deze versie zijn helderder en de mate van detail springt, zoals ook in vorige versies, enorm in het oog. De besturing van deze Switch versie is verbeterd ten opzichte van de andere versies, maar ook op dat gebied had Ubisoft het eigenlijk al prima voor elkaar. Er was hier dus maar weinig werk voor nodig om de game goed aan te laten voelen.
Je zou dus kunnen denken dat deze definitieve versie van Rayman Legends wat karig in elkaar steekt wat betreft verbeteringen, maar dat is echt niet zo. De game was audiovisueel al erg compleet in de voorgaande versies en voelt nu absoluut niet minder dan dat.

Rayman Legends Definitive Edition Review - Essentieel voor de Switch

Als je Rayman Legends Definitive Edition vergelijkt met de andere versies is er niet heel veel nieuws, maar dat maakt de game er niet minder om. Je krijgt voor veertig euro een geweldige game die uitpuilt van de extra’s en vrij te spelen elementen en eentje die er ook nog eens grafisch geweldig uitziet.
Bovendien leent de game zich perfect voor de Switch, al is er ook een misser op te merken. Het ontbreken van de touchscreen besturing tijdens de multiplayer is echt een gemis dat eenvoudig toegevoegd had kunnen worden. Maar ondanks dat is dit een game die eigenlijk niet aan je Switch collectie mag ontbreken of je hem nou al hebt of niet!