Ratchet & Clank: QForce Review

vrijdag, 30 november 2012 om 18:00
Toen de PlayStation 3 net op de markt kwam, waren Ratchet & Clank nog big business. Het was een van de eerste series die een complete trilogie op de nieuwe console zag verschijnen en dat was er ook nog een die iedere PS3-bezitter met trots in zijn collectie kon opnemen. Tegenwoordig is het dynamische duo een stuk minder populair. Het paar maakte in 2011 zijn opwachting in PlayStation Move Heroes en later dat jaar in Ratchet & Clank: All 4 One. Beide games vielen tegen. De verschijning vorige week in PlayStation All-Stars Battle Royale was leuk, maar wij willen natuurlijk een echte platformer. Deze is er nu in de vorm van Ratchet & Clank: QForce.
Ontwikkelaar Insomniac Games houdt ervan te experimenteren. Dat zoiets niet altijd goed uitpakt bewijst All 4 One. Deze co-opgame wist bij verre niet de kwaliteit te behalen van de andere delen. De co-op op zich viel echter wel in de smaak, waardoor dit ook in QForce terugkomt. De game is echter ook in je eentje te spelen, wat goed valt bij de trouwe fans. Insomniac experimenteert verder in QForce. Een competitieve multiplayer arena is één ding, maar de grootste vernieuwing zit hem in de gameplay. QForce is een tower defense game. Er wordt nog genoeg geplatformd, maar tegelijkertijd moet je een basis verdedigen en de aanval kiezen. Een groot risico voor de franchise waardoor het spel voor slechts 20 euro in de winkels komt te liggen. Een financiële meevaller dus in dit toch al dure najaar.
Een nieuwe schurk
In QForce zitten Ratchet, Clank en Captain Qwark fijn te chillen in hun ruimteschip. Alhoewel, fijn is niet het juiste woord, ze vervelen zich namelijk dood. Nu Dr. Nefarious weer is verslagen, is het zó rustig in het universum dat het trio niet weet hoe het zijn tijd moet vullen. Wanneer een nieuwe slechterik zijn opwachting maakt, is er dan ook meer sprake van blijheid dan paniek. Uit het eerste filmpje wordt al meteen duidelijk dat de game gevuld is met typische Ratchet & Clank-humor. Hoewel het verhaal totaal niet interessant is, zorgt deze humor ervoor dat je er wel van kunt genieten. Tijd om serieus te worden, want hoewel de slechterik een lachertje is, zijn er wel degelijk planeten in gevaar. Goed moment voor de helden om de redders in nood te spelen.
Platformen zoals het hoort
De singleplayer kent vier levels en een eindbaasgevecht. In totaal genoeg content om je zo’n vier uur bezig te houden. Vrij schaars ja, maar vergeet niet dat het om een game van twee tientjes gaat. Daarnaast kan de speeltijd flink uitgerekt worden, maar eerst even die singleplayer. Je wordt telkens in een level gedropt bij jouw basis. Deze zul je moeten verdedigen alsof je leven ervan afhangt, want je leven hangt er ook daadwerkelijk van af. Een goede verdediging kost echter flink wat geld en daarom begin je een level steeds door op verkenning uit te gaan en ondertussen zoveel mogelijk boutjes te verzamelen. Boutjes krijg je door kisten kapot te slaan en door vijanden te verslaan.
In deze fase van de game zul je de oude vertrouwde Ratchet & Clank-gameplay terugvinden. Lekker door een level rennen, hier en daar vijanden verslaan en op een hoop platformen springen. Precies zoals in eerdere games. Bekenden met de franchise zullen meteen met de game uit de voeten kunnen, want het werkt allemaal hetzelfde. Het voelt goed aan om de – net iets te kleine – levels tot de laatste meter te verkennen. Om ervoor te zorgen dat je ook goed je best doet zijn de gouden bouten ook weer aanwezig en ze zijn goed verstopt. Vooral omdat het ons terug doet denken aan de eerste R&C-games is dit gedeelte hetgeen waar je naar uit kunt kijken.
De verdediging in
Maar zoals we al eerder vertelden is Ratchet & Clank: QForce een tower defense game. Er moet dus ook het een en ander tactisch beslist worden. Wanneer je na je strooptocht met een volle zak geld terugkomt in je basis is het tijd om een goede verdediging aan te schaffen. Denk aan vreemde turrets, gekke mijnen of gewoon een muur om de weg te blokkeren. De gekke wapens uit de R&C-serie zijn aanwezig en deze zie je ook terug in de verdediging. Een mijn die vijanden in een konijn verandert bijvoorbeeld, of een turret die vijanden bevriest waarna ze in honderd stukjes uiteenvallen. In ieder level zijn er twee wegen die jouw basis bereiken waardoor je niet alles alleen kunt afhandelen. Het verstandigste is om één weg maximaal te verdedigen terwijl je zelf de andere weg veilig houdt. Er is simpelweg niet genoeg geld om beide wegen goed te beschermen.
Dit zorgt uiteraard voor een extra stukje uitdaging. Daar heb je in de eerste twee levels nog niet zo’n probleem mee, maar vanaf het derde level zul je echt goed je best moeten doen je basis veilig te houden. Het aantal vijanden dat op je afkomt in de latere fases van de game is een angstvallend aanzicht. QForce ziet er op het eerste gezicht misschien kinderlijk uit, maar dat is niet de manier om de gameplay te bestempelen. Er zal nog flink wat handzweet en moeite nodig zijn om alles tot een goed einde te brengen. Deze verdedigende gameplay werkt uitstekend, maar is niet drastisch anders dan andere tower defense spellen. Het feit dat Ratchet en Clank meespelen is daarom misschien wel de enige reden om de game tussen genregenoten te kiezen. Het is helaas geen uitstapje geworden dat zo fantastisch is dat we het vaker terug willen zien in de franchise.
Mét en tegen elkaar spelen
Al het bovenstaande kun je ook met twee personen doen. Coöperatief kun je zowel offline als online aan de slag. Wij zijn vooral blij met de toevoeging van lokale co-op. Dit zie je tegenwoordig te weinig terug in games, terwijl met z’n tweeën naast elkaar op de bank samen spelen toch het leukste blijft om te doen. En dat is het ook in QForce. Samen sta je natuurlijk extra sterk, maar zelfs met twee spelers zal het geen eitje zijn om de credits te bereiken. Het is een erg toffe functie die goed is overgenomen uit Ratchet & Clank: All 4 One maar door het een keuze te houden minder geforceerd aanvoelt. Als dit niets voor jou is, kun je ook competitief aan de slag.
QForce bevat een heuse MOBA, een multiplayer online battle arena. League of Legends met een lombax en een robot dus. Twee teams nemen het tegen elkaar op. Ieder team heeft een basis om te verdedigen en de winnaar is degene die als eerste zijn tegenstander van de kaart veegt. Iedere beurt bestaat uit drie rondes. Als eerste is er tijd om vrij door een arena te lopen en zoveel mogelijk ‘nodes’ over te nemen. Hier kun je wapens krijgen en ze leveren je nog extra boutjes op ook. Dit doe je gelijk met je tegenstander dus verwacht een hoop tegenstand. Hierna mag je je basis ombouwen tot fort en daarna begint de aanval. Of je zelf de vijand belaagt of meehelpt in de verdediging is aan jou. Deze multiplayer is zeker vermakelijk, maar hoe lang het aantrekkelijk blijft valt nog te bezien. Het aantal mappen, wapens enzovoorts is namelijk vrij beperkt waardoor je al snel uitgespeeld bent.
Jammer van de nieuwe weg
Al met al is Ratchet & Clank: QForce een leuk experiment waarmee je je een weekje plezier kunt hebben. In de singleplayer krijg je even het gevoel met een echte Ratchet & Clank bezig te zijn. De tower defense gameplay spreekt dit echter tegen. QForce is zeker geen slechte game. Het werkt allemaal uitstekend en het is nog leuk ook. Er is genoeg uitdaging aanwezig om niet te vervelen en met coöperatieve en competitieve multiplayer is het aanbod ook niet mis. Voor slechts 20 euro valt er weinig te klagen over QForce. Vergeleken met andere delen in de franchise valt dit deel echter toch tegen. Het is geen weg die we vaker willen bewandelen. Geef ons maar een echte platformer op de manier waarop de serie bekend is geworden.