RAGE 2 Review - Een succesvolle samenwerking tussen twee studio's

maandag, 13 mei 2019 om 14:00
Je ziet het niet vaak dat twee grote ontwikkelaars samenwerken voor één game, maar id Software en Avalanche Studios hebben de handen ineengeslagen voor RAGE 2. Kunnen de creatieve geesten van Doom en Mad Max er een uniek spektakel van maken? Lees het in onze RAGE 2 review.
Als RAGE 2 één ding niet is, dan is het subtiel. De game valt meteen is huis na een korte geschiedenisles, en de keuze of je met een man of een vrouw wil spelen, met de invasie op Vineland. Jij speelt als Walker, een wees die in Vineland is opgegroeid met de harde lessen van zijn of haar pleegmoeder, inclusief de nodige vaardigheden om te overleven in de harde, post-apocalyptische wereld van RAGE 2.
Maar meteen sta je als speler voor de opdracht om je thuis te verdedigen tegen de Authority, een organisatie van genetisch gemodificeerde mutanten en monsters onder aanleiding van de totalitaire generaal Cross. Hij is uit op de vernietiging van de mensheid, zodat zijn mutanten een nieuwe wereldorde kunnen inleiden en Vineland is het begin van zijn oorlogscampagne. Hij slaagt daar dan ook goed in, met enkel Walker’s pleegzus, een handjevol inwoners en Walker zelf als overlevenden.
Rage 2 Review

De laatste der Rangers

Tijdens het gevecht kom je in het bezit van de bepantsering van een Ranger, de elite-soldaten van Vineland. Niet alleen zorgt het pak ervoor dat je beter beschermd bent tegen kogels, explosieven, roestige messen en andere gevaren, maar het pak kan de vaardigheden van de drager ook verbeteren door middel van Feltrite.
Doordat Walker daarmee de laatste Ranger is geworden is hij de uitverkorene om een plan uit te voeren om generaal Cross voor eens en voor altijd uit te schakelen. Een plan die al jaren geleden is bedacht door Walker’s pleegmoeder en drie andere vooraanstaande figuren, die Walker moet zien te vinden om het plan succesvol uit te voeren. Het is tijd om Vineland te verlaten en de uitgesterke wildernis van RAGE 2 te betreden.
Rage 2 Review

Een tweede hoofdpersonage

Waar Walker de hoofdpersoon is in het verhaal van RAGE 2, kan je zijn pak het andere hoofdpersonage noemen. De uitrusting geeft je namelijk de mogelijkheid om Arks te openen, grote kluizen waar mensen in zaten om de nucleaire oorlog te overleven, maar ook speciale krachten en nieuwe wapens om mee te spelen.
De zogeheten Nanotrite-krachten variëren van barrieres die je kan opwerpen om je te beschermen tegen vijandelijk vuur tot aan een Hulk-achtige sprong waarmee je iedereen die zich bij het punt van impact bevindt wegblaast. Het zijn handige krachten die ideaal zijn voor als je omgeven bent door vijanden of net even dat extra beetje nodig hebt tegen een sterke baas. En dan heb je ook de Overdrive-modus in je pak, waarmee Walker extra veel schade kan incasseren en zijn wapens op verschillende manieren beïnvloedt.
En zoals we van id Software mogen verwachten is er een groot scala aan wapens om je het hele avontuur lang zoet te houden en stuk voor stuk voel je de impact. Bovendien heeft bijna elk wapen een secundaire modus, waardoor er bijna twee keer zoveel wapens zijn dan je initieel denkt. Zo schiet de shotgun normaal een hagelregen, maar wanneer je inzoomt zal het wapen één blok metaal afvuren dat vijanden wegblaast. Of de raketwerper zal in plaats van een enkele grote raket ineens kleine raketten afvuren die doelwitten zoeken wanneer je inzoomt.
Rage 2 Review

Investeren in wapens en krachten

Tijdens je reis door het post-apocalyptische landschap van RAGE 2 verzamel je geld en Feltrite, door opdrachten uit te voeren, verborgen kisten te vinden en natuurlijk door het vermoorden van vijanden. Tijdens een middagje shoppen in één van de drie steden kan je vervolgens je zuurverdiende geld uitgeven aan kogels, granaten, wingsticks en health infusions, maar je kan ook sparen voor upgrades voor je wapens en Nanotrite-krachten.
Door middel van Feltrite is het mogelijk om wapens en krachten in level te laten stijgen en ze daarmee te versterken, maar met de upgrades is het mogelijk ze verder te versterken. De Slam-vaardigheid, beter bekend als de Hulk-sprong, kan je verbeteren door een mini-zwart gat te plaatsen op de plaats van impact, zodat alle vijanden in de buurt ernaartoe worden getrokken. En met wapens heb je de mogelijkheid om het magazijn te vergroten of meer doelwitten vastleggen met de raketwerper.
Maar denk wel goed na over je keuzes, want met elke stap in levels en upgrades wordt het steeds duurder. En hoewel je de geïnvesteerde Feltrite in je Nanotrite-krachten kan resetten voor een geldbedrag, is dat niet mogelijk voor je wapens. Probeer daarom eerst een wapen goed uit voordat je er je Feltrite in investeert.
Rage 2 Review

Een verhaallijn van korte duur

Een goede manier om jezelf sterker te maken is door het uitvoeren van zijmissies, waar de wereld van RAGE 2 letterlijk bomvol mee zit. Zo kan je bandietenkampen uitschakelen voor John Marshall, rijdende konvooien vernietigen, op Mad Max-achtige wijze, voor Loosum Hagar en de vreemde wetenschapper Kvasir stuurt je erop uit om informatie in de wereld te verzamelen.
Deze drie personages zijn de architecten van Project Dagger, het plan om generaal Cross te verslaan, en door opdrachten voor ze te doen stel je ze in staat om hun deel van het plan te voltooien. Het is daarom noodzakelijk om zijmissies uit te voeren voordat je weer aan de slag kan met een andere hoofdmissie. En gelukkig zijn er genoeg activiteiten om je mee te vermaken in de wereld, want de verhaallijn is niet bepaald lang te noemen.
Na negen uur op de normale moeilijkheidsgraad zagen wij al de credits voorbij rollen. En ondanks de vele kleurrijke en gestoorde personages in RAGE 2 is het verhaal niet bepaald bijzonder. Het is rechttoe-rechtaan, zonder enige verrassingen of een plottwist, iets wat wij eigenlijk wel hadden verwacht.
Rage 2 Review

Een diverse post-apocalyptische wereld

Het is daarom ook maar goed dat id Software en Avalanche Studios aan de wereld hebben gewerkt ten opzichte van de eerste RAGE. De voorganger had namelijk een bruin en grauw kleurenpalet, wat snel verveelde, terwijl RAGE 2 heerlijk liberaal omgaat met felle kleuren en varieert in de omgevingen.
Zo begin je in de woestenij van het zuiden en zal je niet veel verschil zien met de zandbak van Mad Max, maar wanneer je verder trekt naar het noorden en westen kom je al meer gewassen tegen, totdat je zelfs stuit op een moeras en een jungle. Het is een welkome afwisseling in flora en fauna die je normaal niet ziet in post-apocalyptische games en die het waard maakt om de wereld echt te verkennen, ook nadat je de verhaallijn hebt uitgespeeld.
Om door de wereld te reizen zijn er ook genoeg vervoersmiddelen. Zo krijg je al meteen toegang tot je persoonlijke SUV met miniguns, maar kan je ook de vreemde voertuigen van bandieten stelen met exotische wapens. En halverwege de game kan je ook de lucht verkennen met een gyrocopter, ideaal om de mooi vormgegeven wereld van bovenaf te bekijken.
Rage 2 Review

RAGE 2 Review – Een korte, maar krachtige ervaring

De samenwerking tussen id Software en Avalanche Studios is succesvol geweest door de twee krachten van de studios te bundelen. Dankzij id Software heeft de game een ijzersterke gameplay met diverse wapens en krachten en met de engine van Avalanche Studios is de wereld prachtig geworden, spat de kleur van het scherm af en zijn er vele voertuigen om te gebruiken. Het is daarom ook zo jammer dat de verhaallijn zo kort is en eigen geen verrassingen kent, waardoor het leeuwendeel van RAGE 2 uit de zijmissies en activiteiten komt. Wat overblijft is een korte, maar krachtige game die stiekem wel een stuk langer had mogen duren.