Die switch, woordgrap inbegrepen, van de PC of PlayStation 4-versie naar de Nintendo Switch komt natuurlijk niet zonder enige concessies. De grafische pracht en praal die je op de andere consoles hebt, zal je niet tegenkomen op de Switch en de framerate is ook bijgesteld, van zestig naar dertig frames per seconde. Natuurlijk is dit logisch, aangezien Nintendo’s paradepaardje simpelweg niet de kracht heeft om al die praal op je beeld te toveren.

DOOM Switch Review

Zelfde ervaring

Wat mede-ontwikkelaar Panic Button wel op je scherm tovert, is alsnog van een hoogstaande kwaliteit. DOOM is snel rondrennen, veel schieten en vooral ontzettend veel bloed en hongerige demonen die allemaal in de rij staan om een flinke hap uit jou te nemen. En die belangrijke aspecten waardoor DOOM zo kenmerkend DOOM is, zitten allemaal in de game en bieden je een geweldige ervaring

Een ervaring die in docked én handheld modus niet verwatert. De game levert natuurlijk wel aan kracht in, in de handheld modus, maar zelfs dat neemt de complete belevenis van DOOM op de console niet weg. Of het nu op de bank is, in de trein, op de wc, of verstopt achterin een klaslokaal, DOOM blijft fantastisch lekker wegspelen.

DOOM Switch Review

First-person wennen

Dat wegspelen bevat helaas wel wat haken en ogen. Vanaf het begin zal je namelijk moeten wennen aan de Joy-Con’s. Hoe je het ook went of keert, het blijft ontzettend lastig om een first-person shooter met de controllers te spelen. Beide analoge sticks zijn ongelijk geplaatst, waardoor het mikken en rennen niet helemaal goed werkt in het begin. Los met de Joy-Con’s op de bank DOOM spelen vergt dan ook enige gewenning.

Met de meegeleverde controller wordt dit probleem grotendeels opgelost en in handheldmodus werkt het rennen en schieten zelfs iets beter, maar dan lever je weer grafische kracht in. De beste oplossing is de Pro Controller van Nintendo zelf, maar aangezien die een goede zeventig euro kost kan het al snel een dure grap worden. Hopelijk werkt Nintendo aan een Joy-Con voor first-person shooters.

DOOM Switch Review

Agressie loont

Voor degenen die DOOM nog niet hebben gespeeld, de titel is een first-person shooter waarin je als razende moet rondrennen, springen, schieten en demonen moet doden. Stilstaan is geen optie, want je bent geen kogelspons die bijzonder veel kan hebben. Voeg daar ook het principe aan toe dat je niet hoeft te herladen, maar elk geweer leeg kunt schieten tot je alles in je omgeving morsdood is en het is wel duidelijk met wat voor een game je te maken hebt.

Want agressie loont ontzettend in DOOM. Zo snel mogelijk al dat duivelsgespuis uitschakelen is je hoogste prioriteit en het terugkrijgen van health en ammunitie kun je doen met zogenaamde Glory Kills. Als een demon balanceert op het randje van de dood, dan geven ze een oranje of blauwe gloed af, wat jou uitnodigt om zijn kaken uit elkaar te trekken, zijn hoofd in te rammen, of een nieuwe buikwand te creëren. Je beloning hiervoor is een scala aan health en andere benodigdheden.

DOOM Switch Review

Genoeg te doen

De Switch-versie heeft ook alle benodigdheden om je urenlang te vermaken. Zo bevat DOOM een verhaalmodus, waar je wel een goede vijftien à twintig uur over kunt doen, een arcade modus waarin jij zo snel én ongeschonden mogelijk door de levels moet komen en een uitermate sterke multiplayer modus. Het enige wat je niet op Nintendo’s console zal tegenkomen is de Snap Map, waarmee DOOM-spelers hun eigen mappen kunnen maken.

Toch is de verhaalmodus het pronkstuk van de titel, want hoe dieper je in de krochten van de hel duikt, hoe belachelijker het allemaal wordt. En dat is op een goede manier! De game biedt je een scala aan wapens, van shotguns tot een kettingzaag, en de vijanden nemen niet alleen toe in grootte, maar ook in hoeveelheid.

Toch zit in die hoeveelheid ook een minpunt aan DOOM. Een goed dozijn aan vijanden kan de Switch nog wel aan, maar naarmate je vordert door de hellewereld en de demonen toenemen, daar begint de console soms te haperen. In die grote gevechten ervaar je framedrops, maar meestal zijn die van korte duur en kun je het gevecht vervolgen op de manier die jij nu wel kent: schieten, schieten en schieten.

DOOM Switch Review

Multiplayer olé!

Dat schieten werkt in de multiplayer modus ook nog goed. Het scheelt natuurlijk ook dat er geen andere first-person shooters op de Switch zijn, waardoor DOOM geen last heeft van concurrentie. Voeg daar ook nog alle DLC aan toe en de multiplayer is completer dan ooit. Je kunt diverse wapens en outfits vrijspelen, als demon over de map rennen en lichamen uit elkaar scheuren of iedereen te lijf gaan met de BFG: er is ontzettend veel te doen.

Een laatste opmerking over de game: DOOM is wel een flinke datavreter voor je Switch. Digitaal ben je zo’n 23 GB kwijt, van je beschikbare 32, en zelfs fysiek moet je nog rekenen op zo’n negen GB. De Nintendo Switch heeft op dat moment al snel een micro-SD kaart nodig voor andere titels. Houd daar dus rekening mee!

DOOM Switch Review

DOOM Review – Knallen tot je een ons weegt

Ondanks de verminderde grafische kracht en sporadische framedrops, is DOOM op de Switch een goede game. Het schieten van demonen op je handheld, terwijl je onderweg bent of lekker in bed ligt, werkt goed en is fantastisch om te doen.

De Joy-Con’s zijn misschien niet gemaakt voor een first-person shooter, maar met de meegeleverde controller kun je genoeg plezier uit de game halen. Of het nu de sngleplayer, multiplayer of arcade modus is: DOOM biedt veel en levert ook ontzettend veel.