Mad Max Fury Road Review (Blu-ray) - Compleet gestoord!

zondag, 18 oktober 2015 om 11:00
Als je denkt dat je alle gekte in de bioscoop al gezien hebt, maak dan je borst maar nat voor Mad Max Fury Road. Het is dé film van 2015 waarin alles altijd nog even een stapje gekker kan. Lees er alles over in deze Mad Max Fury Road review.
Zodra je begint met Mad Max Fury Road moet je alle herinneringen van vroeger maar over boord gooien. Mel Gibson is er niet en de lijntjes met vroeger ook niet. Dit is een nieuw verhaal en dus met een nieuw hoofdpersoon. Zijn naam is Max, dat wel, en wordt gespeeld door Tom Hardy. Laat hij nou net een van de acteurs zijn die een enorme groei heeft doorgemaakt in Hollywood de laatste jaren.

Het verhaal – vrij oppervlakkig

We maken kennis met Max in niet zo fijne omstandigheden. Hij zit gevangen en wordt omgeven door allemaal krankzinnige wit geschminkte personen: War boys. Hij zit daarbij letterlijk vastgeketend aan War Boy Nux (Nicholas Hault). Is het bestaansrecht al duidelijk van Max? Nee? Laten we helpen: Max dient als bloedzak voor Nux!
Wat? Ja, dat dus. Mad Max Fury Road is compleet gestoord. Wat best knap is omdat de film een zeer oppervlakkig verhaal heeft. Want in een notendop is het niets anders dan Max die uitbreekt, onderweg de andere hoofdrolspeler tegenkomt: Imperator Furiosa (gespeeld door Charlize Theron) en samen moeten zij de wereld redden van een tiran. Wat volgt is eigenlijk één grote lange achtervolgingsscene waarin Immortan Joe zijn mensen laat jagen op zowel Max als Furiosa.
Dit alles gebeurt in een apocalyptische setting. Max en Furiosa bundelen hun krachten en dat is nodig ook want ze worden vervolgens belaagd door heel wat gekke gasten. Eén van die mafketels is Nux, degene aan wie Max gekoppeld zit in het begin van de film.
Mad Max Fury Road review

Nicholas Hault – niet langer lief en onschuldig

Onderschat de acteerkunsten van Nicholas Hault niet. Want het is ongekend wat hij laat zien in Mad Max Fury Road. We leerden Hault kennen als het jongetje in About A Boy en in rollen op volwassen leeftijd was hij altijd de aardige, jongen met misschien zelfs een te lief, onschuldig karakter. Als je eerdere films gezien hebt waarin hij speelde zoals A Single Man en Warm Bodies, dan verwacht je niet zoiets als Mad Max.
Zijn kop is kaal geschoren en hij is compleet wit geschminkt, maar het belangrijkste: hij gedraagt zich volkomen als een idioot samen met nog meer gekke witte idioten. Al deze witte mafketels zijn bereid te sterven voor een hoger doel (ofzo). En dus zet hij compleet hersenloos de achtervolging in op Max en Furiosa die samenwerken. Het maakt niet uit hoeveel risico's er genomen moeten worden, want iedereen is bereid te sterven.
Mad Max Fury Road review

Geen diepgang, wel absurditeiten

Regisseur George Miller kiest niet zo zeer voor diepgang qua verhaal, waardoor het extra knap is dat de film je de volle 120 minuten op het puntje van je stoel laat zitten. De ene explosie na de andere vliegt je om de oren. En je weet gewoon niet wat je ziet, zo absurd is het. Vergeet alle films in Hollywood, Mad Max Fury Road overtreft alles, werkelijk waar alles.
Je ziet iemand die aan een voertuig hangt (geblindoekt!) headbangen en keihard rocken op een elektrische gitaar terwijl er allemaal vreemde dingen om hem heen gebeuren. Al rockend je einde tegemoet zien, waarom niet? Ook zie je vijanden op voertuigen die aan mega grote stokken bungelen, alsof ze aas zijn als satéprikkers. Het is slechts een greep aan het bizarre aanbod dat Miller toont.
Geloof ons nou maar: na de aftiteling heb je echt even nodig om bij te komen, zoveel gestoordheid krijg je voorgeschoteld. Het zorgt ervoor dat Mad Max Fury Road meteen de beste actiefilm van 2015 is en sowieso één die nog jarenlang in je geheugen gegrift blijft. Een blu-ray aanschaf is dan ook aan te raden, zeker dankzij de extra's die erop zitten. Zo zien we toffe interviews met de cast, verwijderde scenes en nog veel meer.
Ook hoe de film gemaakt is, is prachtig. Er is 140 kilomter lang in de woestijn gefilmd, met 140 verschillende voertuigen. Heel wat stunts en explosies zijn echt. Te bizar voor woorden gewoon.
Mad Max Fury Road review

Maximaal genieten

Valt er dan helemaal niets negatiefs te zeggen over de film? In alle eerlijkheid: weinig. Het verhaal is oppervlakkig, zoals al eerder aangehaald. Maar zeg nou eens zelf: ga je naar zo'n film kijken vanwege een diepgaand verhaal? Nee, natuurlijk niet. Ander puntje van kritiek kan het acteerwerk zijn van Charlize Theron. Zoals ze de sterren van hemel speelde in bijvoorbeeld Monster, zo doet ze dat nu niet. Theron speelt ook niet meer mee in de sequel. En Hardy hebben we ook weleens beter gezien. Degene die er met kop en schouder uitsteekt is dus Hault.
Al met al is Mad Max Fury Road puur Genieten met hoofdletter G. Deze film is zo giga goed dat je hem gewoon gezien moet hebben. Actie, na actie na actie en op zo'n overdreven manier dat je wel onder de indruk móet zijn. Het bestaat gewoon niet dat iemand dit kijkt en dan denkt: 'mwah, ging wel'. Mad Max Fury Road hoort in je kast te staan en zal nog wel even een standaard blijven voor veel regisseurs die indrukwekkende actiefilms willen neerzetten.