Queensland Review - Carcassonne met padden?

zondag, 25 december 2022 om 13:00
queensland doosf1671561568
Op het Spellenspektakel vertelde iemand van 999 Games ons dat ze eindelijk eigen spellen hebben uitgebracht. Hoe dit aan ons voorbij ging weten we niet zo, maar onze interesse hadden ze. Dus claimden we een doosje met Queensland en openden het thuis gretig. Hier is wat wij ervan vinden.

Voor wie is Queensland?

Queensland is in zijn kern een tile laying spel, vergelijkbaar met het nog altijd populaire Carcassonne. Queensland richt zich daarom wel op mensen die er plezier uit krijgen de tegeltjes te organiseren en er wat moois van te maken. Misschien nog wel meer dan Carcassonne dat doet. Want in plaats van dat je steeds zit te vechten om wie de punten krijgt voor die gigantische stad waar iedereen aan heeft zitten bouwen, werkt iedereen aan een eigen boerderijtje waar niemand anders aan mag zitten.
Hierdoor is Queensland ook gericht op spelers die wel competitie willen, maar niet zo weg zijn van messen in ruggen en anderen onderuit halen. Gewoon lekker je eigen ding doen, maar wel achteraf kijken wie beter zijn eigen ding deed. Dat is wat je van Queensland kan verwachten. Als je roll and write spellen leuk vindt zit de kans er bijvoorbeeld dik in dat je je ook in Queensland thuis zal voelen.
Dit gaat goed gepaard met de simpele regels, die Queensland toegankelijk maken voor mensen met weinig ervaring met bordspellen, of spelers die geen tijd of energie hebben om complexe regels te leren. Het is dus een vriendelijk en simpel gebeuren dat je gezellig rondom de tafel kan gaan spelen.
queensland startopstellingf1671561463

Op pad naar Down Undah

Het is het begin van de 20e eeuw, en in Queensland Australië heerst een keverplaag. Maar wereldwijd importeren mensen padden om hun gewassen van dit soort problemen te beschermen. Dus doen jij en je medeboeren dat ook. Er zijn alleen twee problemen. De kevers leren in de takken van de bomen te schuilen, waar de trage padden niet bij kunnen. En dus gaan de slijmerige beesten óók jullie gewassen eten. Nu heb je twee plagen in één.
Het is in deze situatie dat het spel Queensland begint. Jullie zijn boeren die hun best moeten doen akkervelden te bouwen én die te beschermen tegen de nare padden. Elke beurt pak je een van de drie beschikbare tegels, en legt die ergens op je boerderij aan. Maar de tegels komen ook met padden. En als je die niet van je veld weet te werken zullen ze jouw oogst opeten!
Gelukkig heeft elke tegel ook een pijl met een richting erop aangegeven. Alle padden op jouw boerderij (inclusief de nieuwe) zullen dan die kant op lopen, tenzij ze tegen de rand van het bord op lopen of in een vijver terecht komen. Weet je vijf of meer padden in een vijver te plaatsen, dan vis je die op en mieter je ze van je velden af. Pfoeh!
queensland selectief1671561476

Mars van de padden

Deze padden en de windrichting zijn wat Queensland onderscheidt van andere spellen in het genre. Je hebt bij elke tegel nu een extra afweging. Want het kan heel goed dat iets perfect past bij jouw akkers, maar niet zonder dat de pijl de padden precies de verkeerde kant op stuurt. Dus moet je gaan puzzelen. En dat is leuk.
Het is ook een zoektocht naar balans. Je krijgt alleen punten voor je grootste afgesloten graanveld en je grootste afgesloten rietveld. Dus moet je besluiten wanneer je een veld moet uitbreiden, en wanneer het tijd is om het af te sluiten. Tegelijkertijd moet je de padden er wel af sturen. Want als er ook maar eentje op achter blijft eet het een gat in je veld. En omdat het niet meer afgesloten is krijg je niet meer dan nul punten voor al je harde werk.
Deze dynamiek geeft Queensland best een andere draai in een onderhand best bekend genre. Dat is belangrijk, want de vraag wordt toch al gauw "Waarom zou ik Queensland over (bijvoorbeeld) Small Islands kopen?" Het richting gebeuren is iets dat wij in ieder geval nog niet eerder in tile laying spellen gezien hebben.
queensland paddenf1671561515

Vier solopuzzels

Een ander punt dat ons eigenlijk iets minder aan stond is hoe er niet één centraal bord is, maar dat iedereen een eigen boerderijtje heeft. Hierdoor is er praktisch geen interactie. In plaats daarvan doet iedereen zijn eigen ding. Als jullie onze andere bordspelreviews gelezen hebben weten jullie misschien al wel dat wij graag anderen voor de voeten lopen en een mes in de rug steken. In Queensland kan dat niet. Sterker nog, je kan ze alleen helpen. Als je namelijk een tegel met een blauwe pijl aan je boerderij legt mag iedereen alle padden in die richting verplaatsen. Het kan, maar het hoeft niet. Dus kan je ze helpen, maar niet dwarsbomen.
En omdat je niet aan hetzelfde veld aan het bouwen bent heb je ook niet goed door wat je tegenstanders aan het doen zijn. Waar je in Carcassonne er altijd pijnlijk van bewust bent dat iemand op het punt staat al het harde werk dat je in een stad hebt gegoten op hun eigen naam te zetten, heb je hier niet eens de neiging een tegel te pakken gewoon omdat iemand anders het nodig heeft. Tenzij jij het toevallig goed kwijt kunt. Want als je er niets mee kan schiet je vooral jezelf in de voet.
Deze hele kritiek komt natuurlijk met de gigantische asterisk dat veel spelers dit juist fijn vinden. Er zijn genoeg mensen die helemaal niet zo gediend zijn van gemeneriken zoals wij. Ze willen gewoon rustig hun eigen ding doen en aan het einde kijken hoe de rest het eigenlijk gedaan heeft. Het is niet voor niets dat roll/flip and write spellen zo populair zijn geworden in de afgelopen tien jaar. En voor die mensen is Queensland misschien juist precies wat ze zoeken. Zeker als ze juist een minder gemene versie van een tile laying game willen spelen.
queensland overzichtf1671561540

Een solitair voordeel

Dat Queensland een 2-4 speler solitair spel is heeft ook een voordeel. Nu kan je namelijk daadwerkelijk gaan plannen. In andere spellen van het genre is het moeilijk een uitgebreid en diepgaand plan te maken, omdat een complex idee des te gemakkelijker is om te dwarsbomen. Maar nu is er niemand die je gaat dwarsbomen. En als gevolg kan je lekker uitgebreide bouwwerken maken, mits je vooruit blijft denken.
Zeker als je met zijn tweeën aan het spelen bent. Queensland is voorbij als de open tegels niet meer naar drie aangevuld kunnen worden, en het is zo gemaakt dat iedereen op deze manier altijd evenveel beurten krijgt. Dus weet je precies hoeveel beurten je krijgt voor het spel voorbij is. En je kan altijd natellen om te bevestigen hoeveel van die beurten er al geweest zijn.
Natuurlijk is er nog wel een beetje willekeur in welke tegels wanneer beschikbaar zijn. Uit de hele stapel mag je er steeds maar uit drie kiezen. En als daar niets tussen zit dat je nodig hebt zul je eerst iets anders doen. En zo word je dan misschien toch op een ander pad gezet. Maar dat is wat Queensland een spel maakt, en niet een puzzel. Zonder de willekeur zou de herspeelbaarheid erg laag zijn.
queensland na wat rondes af1671561552

Simpele boeren en simpele padden

Dat is maar goed ook, want de herspeelbaarheid van Queensland wordt wel een beetje geraakt door de simpliciteit van het spel. Het spel is niet moeilijk om te leren. Dit geldt zowel regeltechnisch als strategisch.
Van dat eerste zijn we altijd een fan. Wij houden wel van wat ingewikkeldere spellen, maar ze zijn wel een draak om aan nieuwe spelers uit te leggen. En als zij halverwege de uitleg afhaken baal je wel. Doe dan maar iets simpels, zodat we snel aan de slag kunnen. Dan hebben onze medespelers eerder door dat een bordspel eigenlijk best wel cool is om te spelen, en zitten ze het spel uit tot het einde.
Simpele strategie, daarentegen, daar houden we wat minder van. Want dan heb je het na een potjes wel gezien. Dit is een probleem waar Queensland een beetje tegenaan loopt. Natuurlijk zijn er echt wel wat dit en datjes, en spelers kunnen hun spel nog wel wat verbeteren door her en der hun strategie bij te schroeven of beter te letten op welke tegels nog in het spel zitten. Maar het is wat aan de karige kant. En als je het gevoel hebt Queensland helemaal onder de knie te hebben, zal het niet zo vaak meer op tafel terecht komen.

Queensland Review - Conclusie

Queensland is een spel dat zo is uitgelegd, en dat je dan gezellig met twee tot vier spelers kan gaan spelen. Het gebrek aan interactie neemt de gebruikelijke pit uit het genre, maar maakt het in plaats daarvan een vriendelijke puzzel waarin je lekker je beurten uit kan plannen. Misschien dat je het niet super vaak uit de kast haalt. Maar het is wel zó aan spelers die zelden of nooit een bordspel spelen uitgelegd. En het is genoeg om gewoon een gezellige avond te maken.
Je koopt Queensland voor 29,99 bij bol.com.