Pure Review

woensdag, 24 september 2008 om 19:00
Toen Pure werd onthuld slaagden ontwikkelaar Black Rock en uitgever Disney er gelijk in om de interesse van vele gamers te wekken. De game kwam al snel op menig verlanglijstje te staan, maar is het uiteindelijke spel de aanschaf waard?
Op de consoles verschijnen altijd veel racegames, en we kennen dan ook een mooi aantal grote franchises binnen dit genre. Dit zijn echter vooral games waarin je over het asfalt racet, want het off-road genre laten veel ontwikkelaars links liggen. Een uitzondering hierop is Motorstorm van Sony, en Disney betreedt dit genre nu ook met Pure.
Grote sprongen maken
In Pure zul je namelijk quads besturen, die met grote snelheid over de banen racen: banen die bestaan uit zand, gras en vooral veel modder. Onderweg kom je ook vele obstakels tegen, waaronder bijvoorbeeld hooibalen, die je zult moeten ontwijken, en rivieren en afgronden, waar je langs zult moeten crossen, of overheen springen. Al dat gespring is gelijk een grote feature in Pure, want je kunt tijdens jouw, soms enorme, sprongen verschillende stunts doen.
Pure Screenshot 62223 Pure Screenshot 62221 Pure Screenshot 59463
Stunts doe je door voor je sprong de stick naar beneden te drukken en vlak voordat je de lucht ingaat omhoog te duwen. Vervolgens schiet je de lucht in en zul je de face buttons gebruiken om stunts uit te voeren. Als je dan weer goed op de grond terecht komt, wordt je boost meter voor een stukje gevuld. Het is dan niet slim om deze boost gelijk te gebruiken, want als je deze meter genoeg opvult, zul je gewaagdere stunts kunnen doen, om zo nog meer boost te krijgen. Op het laatst is je hele meter vol, en race je met gigantische snelheid de bochten door en je tegenstanders voorbij.
Ondanks dat het lijkt alsof je steeds hetzelfde doet, is het gewoon enorm leuk om gigantische sprongen te maken en te proberen een gewaagde stunt te doen. Ook de variatie in de tracks speelt hierbij een rol, want je zult daadwerkelijk de hele wereld aandoen, van de woestijn in Texas, Verenigde Staten tot de jungle van Thailand. Het feit dat je altijd met wel zestien quads op een baan racet doet de game ook niet slecht. De andere racers maken het je soms erg lastig, maar maken ook fouten. Kijk niet vreemd op als er opeens enkele quads in een afgrond storten, of dat je na een sprong enkele mannetjes naast hun quad ziet vallen. Dit kan echter ook bij jou gebeuren als je niet goed oplet, maar de game is vrij vergevend op dit gebied en plaatst je snel terug op de baan.
Pure Screenshot 59455 Pure Screenshot 59459 Pure Screenshot 56607
Je eigen racemonster bouwen
Voordat je aan al dat racen toekomt, zul je echter eerst wat tijd moeten nemen om je eigen quad te bouwen. Je kunt hierbij kiezen of je vooral voor snelheid gaat, of juist voor het maken van sprongen. Er zijn honderden onderdelen om uit te kiezen, en het in elkaar zetten van je quad kun je snel en makkelijk doen. Als je wilt klik je zo door de menuutjes heen, of je gaat er juist even lekker voor zitten en kiest de onderdelen stuk voor stuk uit, en kiest zorgvuldig de kleuren van elk stukje, om zo een geheel eigen quad te bouwen. Door vervolgens races te winnen speel je nieuwe onderdelen vrij om jouw quad weer beter te maken. Ook zul je de mogelijkheid krijgen om meerdere voertuigen in je garage op te slaan, waardoor je dus quads kunt bouwen met verschillende eigenschappen. Zo kun je een snel racemonster maken voor als je een korte, snelle race gaat doen, of juist een freestyle quad waarmee je de mooiste stunts kunt uitvoeren.
Natuurlijk is het ook mogelijk om jouw creatie daarna online te nemen om het op te nemen tegen vijftien andere spelers. Helaas is de online modus niet heel uitgebreid, zo kun je geen toernooien organiseren. Wel zijn er ranglijsten om jouw positie in de gaten te houden.
Pure Screenshot 56599 Pure Screenshot 56603 Pure Screenshot 56590
Grafisch erg indrukwekkend
Met de gameplay zit het in Pure dus wel goed, maar het onderdeel waar de game in het begin vooral de aandacht trok was het grafische element. Dit is nog steeds het geval, want Pure ziet er heel netjes uit. De quads en hun bestuurders zien er stuk voor stuk prachtig uit, en de omgeving doet daar niet voor onder. De modder spat alle kanten op, waardoor jouw voertuig ook echt smerig wordt, de vogels vliegen in het rond, het gras waait heen en weer, alles ziet er heel realistisch uit, tenminste, in hoeverre je een game waarin je met een quad sprongen van tientallen meters hoog maakt realistisch kunt noemen. Al met al is dit één van de mooiste games die deze generatie is uitgebracht, en de concurrentie zal het nog lastig krijgen om dit te overtreffen.
Pure weet de hoge verwachtingen die de afgelopen tijd zijn opgebouwd moeiteloos waar te maken. Zowel het gameplay gedeelte als het grafische gedeelte is goed verzorgd, en daarbij komt dat de game heel erg leuk is om te spelen. Je zult altijd nog even die volgende race willen proberen om te kijken of je nu wel als eerste de finish kunt bereiken, of juist om te proberen je eigen tijd te verbreken. Dit is een spel die elke gamer die van actie en racen houdt in huis moet halen.