Princess Peach: Showtime! Review - Heldin Peach redt het theater

vrijdag, 22 maart 2024 om 16:30
princesspeachshowtimef1710875012
Na achttien jaar jaar is het eindelijk weer tijd voor Princess Peach om - letterlijk - in de schijnwerpers te staan in Princess Peach: Showtime. Is deze nieuwe game het wachten waard geweest? Wij zochten het voor je uit.

Peach to the rescue!

Na dag in dag uit het Mushroom Kingdom regeren is ook Princess Peach weleens aan vakantie toe. Wanneer een enthousiaste Toad haar een flyer laat zien van het Sprankle Theater pakt de prinses dan ook meteen haar koffer in, klaar om te genieten van de toneelstukken die worden opgevoerd door gele wezens genaamd Theets. Helaas voor Peach vallen haar vakantieplannen al snel in het water wanneer de slechterik Grape en haar Sour Bunch het theater overnemen.
Grape en haar gemaskerde volgelingen hebben als missie om zoveel mogelijk ellende te verspreiden, wat in een theater betekent het verstoren van de toneelstukken. Zo nemen ze in het Zwaardvechter toneelstuk het kasteel over, terwijl ze in het Detective toneelstuk een muurschildering uit het museum stelen. Van de Sprankla’s, de topsterren van het theater die de andere Theets zouden kunnen redden, is geen spoor te bekennen. Gelukkig is Peach vastberaden om het heft in eigen handen te nemen.
img 8243f1710876228

De verkleedkast in

Hoewel haar trouwe Toads het theater uit worden geschopt is Peach niet op zichzelf aangewezen: ze wordt namelijk bijgestaan door de Sparkle Sprite Stella, die haar een speciale strik geeft waarmee ze de kracht van Sparkle kan gebruiken. Deze kracht neemt een hoop verschillende vormen aan: zo kun je met Sparkle niet alleen de Sour Bunch verslaan, maar ook Theets helen, moed inbrengen en hen superkracht geven. Toch is deze strik alleen niet genoeg om de plannen van Grape te dwarsbomen: om het theater te redden moet Peach de rollen van de Sprankla’s op zich nemen. In een transformatiescène die lijkt geïnspireerd door magical girl anime als Sailor Moon en Precure verandert Peach met de hulp van Stella en speciale Sparkles in de heldin van ieder toneelstuk.
img 8295f1710876092
In totaal zijn er tien transformaties: Zwaardvechter, Detective, Banketbakker, Kungfu-Peach, Ninja, Cowgirl, Actieheld, Kunstschaatser, Meesterdief en Zeemeermin. Iedere transformatie heeft drie levels verspreid over vijf verdiepingen en een kelder: in het eerste level vind je de speciale Sparkle waarmee je kunt transformeren, terwijl je in het derde level de originele Sprankla’s moet bevrijden.
img 8395f1710876494
De verschillende transformaties zorgen voor een hoop diversiteit in de levels. Terwijl je als Zwaardvechter je al vechtend je weg baant door de Sour Bunch op weg om de koning van het kasteel te redden, moet je als Banketbakker juist zo snel mogelijk taarten versieren en koekjes bakken. Als Zeemeermin daarentegen bestuur je al zingend vissen om je te helpen met allerlei taken, terwijl je als Detective verschillende mysteries moet oplossen. Iedere transformatie is uniek - geen enkel kostuum lijkt te veel op een ander kostuum waardoor de game niet eentonig aanvoelt.

Aandacht voor decor

Naast de kostuums heeft ontwikkelaar Good-Feel ook veel aandacht besteed aan de aankleding van de levels. Hoewel de acteurs van de toneelstukken niet uit hun rol stappen, kun je niet vergeten dat je eigenlijk helemaal niet onderwater bent, maar gewoon op het toneel. De rand van het podium is duidelijk te zien, de omgeving is duidelijk een decor en de spotlights volgen Peach en de andere acteurs waar ze ook gaan.

Sparkle gems verzamelen

Tijdens het spelen van een toneelstuk kom je Sparkle gems tegen, die je nodig hebt om op iedere verdieping een deur met daarachter een eindbaas te openen. Sommige gems zijn onmogelijk te missen om een toneelstuk uit te spelen, terwijl anderen verborgen zijn of alleen verschijnen door het uitvoeren van een bepaalde actie waarbij timing vaak belangrijk is.
Daarnaast is in ieder toneelstuk ook de Strikjesmaker te vinden, een Theet die je een speciale jurk of strik geeft wanneer je hem helpt. Het vinden van de Strikjesmaker is niet de enige manier om de garderobe van Peach en Stella uit te breiden. In het theater bevindt zich namelijk een kostuumwinkel waar je jurken voor Peach en strikken voor Stella kunt kopen met de munten die je in de toneelstukken verzamelt.
img 8300f1710876386

Geen ‘damsel in distress’ meer

Vanaf Peach’ introductie in 1985 werd haar rol als ‘damsel in distress’ bekritiseerd. Door de jaren heen is Peach al veranderd in een waardig personage, maar met Princess Peach: Showtime! laten Good-Feel en Nintendo zien dat er niets meer over is van die prinses die alsmaar gered moet worden door een loodgieter. Peach is in Showtime! een echte heldin die zich als Ninja camoufleert in haar omgeving om zo haar vijanden uit te schakelen, als Actieheld makkelijk bussen optilt en ufo’s wegslingert en als Meesterdief met behulp van een grijphaak en drones door de lucht slingert.
img 8491f1710876841

Niet veel uitdaging, wel vermakelijk

Princess Peach: Showtime! is geen moeilijke game. Hoewel het vinden van alle Sparkle gems en de strikjesmaker en het verslaan van de eindbazen wel voor de nodige uitdaging zorgen, zal je niet gauw je controller uit frustratie door de kamer gooien. De game is perfect voor jongere gamers of voor wie een casual game zoekt. Want, uitdaging of geen uitdaging, Princess Peach: Showtime is zeker vermakelijk.
Wie wel wat uitdaging zoekt kan aan de slag met de repetitie-uitdagingen. Zo’n uitdaging speel je vrij wanneer je een van de eindbazen verslaat en zijn gebaseerd op een van de toneelstukken op de bijbehorende verdieping. Zo beklim je in de Zwaardvechter repetitie nogmaals het kasteel, dit keer met als doel om zoveel mogelijk vijanden te verslaan. In de Meesterdief repetitie daarentegen moet je al vliegend zoveel mogelijk edelstenen verzamelen. Wanneer je een gouden score behaalt, word je beloond met een jurk.
Hoewel er geen manier is om de game moeilijker te maken, kun je de game wel wat makkelijker maken door de ‘hart charm’ in te schakelen. Deze wordt aangeboden door een Theet in de entree of wanneer je meerdere keren achter elkaar doodgaat. Met deze charm krijg je drie extra levens bovenop de standaard vijf. Mocht je trouwens al je levens verliezen word je niet heel erg gestraft: je hoeft alleen het deel waar je doodging overnieuw te doen en verliest maar tien munten.
Jammer is wel dat de main game best wel kort is. Uiteindelijk kost het je tussen de tien en vijftien uur om de game uit te spelen.
princess peach showtime 2f1708324588

Princess Peach: Showtime! Review - Het wachten waard

Fans van Princess Peach moesten achttien jaar wachten voor een nieuwe game met de prinses in de hoofdrol, maar het was het meer dan waard. Hoewel de game niet al te veel uitdaging biedt en nogal aan de korte kant is, zorgt Princess Peach: Showtime desalniettemin voor uren speelplezier. De diversiteit in kostuums zorgt ervoor dat je niet verveeld raakt en niet kan wachten tot het volgende level van ieder kostuum.
Princess Peach: Showtime! laat ook zien dat het idee van Peach als damsel in distress in het verleden is. Peach heeft niemand nodig om haar te redden. Sterker nog: zij is de held die anderen redt, of dat nou is door taarten te versieren of door te vechten als Zwaardvechter of Kungfu-meester.