Pokémon Legends Arceus Review - De wijde wereld in!

woensdag, 26 januari 2022 om 15:00
pokemon legends arceusf1641979932
Veel fans hopen er al jaren op: een game waarin Pokémon vrij rondlopen in een grote wereld. Pokémon Legends Arceus is precies dat. Een droom die uitkomt, dus, of is het toch versoberd wakker worden? Je leest het in onze Pokémon Legends Arceus review!
Na de onthulling van Pokémon Legends Arceus noemden veel mensen de game ‘Pokémon Breath of the Wild’. In de meest letterlijke zin is dat onterecht, want Legends Arceus is niet echt open-world. In plaats daarvan heeft de game een aantal grote, maar gescheiden gebieden die je bezoekt vanuit een thuisbasis.
Maar toch is de vergelijking niet helemaal onterecht. Ook Pokémon Legends Arceus breekt namelijk met een aantal tradities waar de franchise steeds op teruggrijpt en misschien wel een beetje in vast zit. Verwacht hier geen Gym Challenge of Pokémon League: deze game draait om ontdekken en Pokémon vangen. Heel veel Pokémon vangen.
pokemon legends arceusf1614608120

De eerste Pokédex

Ondanks de nieuwe insteek van de game blijft één ding constant: je moet een Pokédex compleet maken. Veel eerder onderzoek is er namelijk nog niet gedaan. Pokémon Legends: Arceus speelt zich af in het verre verleden en veel mensen zijn nog als de dood voor Pokémon. Jouw personage is dat niet en is bovendien goed in het gooien van ballen. Dat maakt hem of haar een uitstekende kandidaat voor het Survey Corps van het Galaxy Team, dat de taak heeft om alle Pokémon van Hisui (een gebied dat fans beter kennen als Sinnoh) te bestuderen.
Als sinds het begin van de franchise is het vullen van de Pokédex het excuus om je aan het begin van de game de deur uit te krijgen, maar het is zelden essentieel. Andere games introduceren al snel een verhaallijn die je naar het einde van de game brengt zonder al te veel Pokémon nodig te hebben. Vaak kun je aan het begin van de game dertig Pokéballs kopen en er nog twintig over hebben wanneer de credits over je scherm kruipen.
Dat is hier niet het geval, want je progressie in de game is voor een deel gebonden aan hoeveel werk je in de Pokédex steekt. Om nieuwe gebieden in te mogen moet je namelijk aantonen genoeg ervaring te hebben met het bestuderen van Pokémon. Aangezien één zwaluw geen zomer én geen ornitholoog maakt, zul je een heleboel Pokémon moeten vangen.
pokemon legends arceus 8f1614608760

Grondig onderzoek

Gelukkig is het leuk en voldoende prikkelend om die Pokémon inderdaad te vangen. Aan de basis is het simpel: loop naar de Pokémon, gooi de bal, klaar. Maar sommige Pokémon rennen weg of vallen aan als ze je opmerken, dus het loont om de monsters voorzichtig te benaderen. Je kunt ze natuurlijk ook afleiden met eten of een klats modder in het gezicht.
Uiteraard heb je ook verschillende ballen tot je beschikking. Naast de bekende Pokéball en Great Ball is er bijvoorbeeld ook de Heavy Ball, die je niet ver kunt gooien, maar die wel bijzonder effectief is als een Pokémon in de rug raakt. Aan de andere kant is er de lichtgewicht Feather Ball, geschikt voor vliegende Pokémon. Alles bij elkaar zorgt het ervoor dat de tocht vrij eenvoudige gameplay loop van het Pokémon vangen niet snel verveelt.
Overigens is het vangen van een Pokémon niet de enige manier om informatie voor je Pokédex te vergaren. Voor elke Pokémon zijn er ook onderzoekstaken die je kunnen helpen om een pagina compleet te krijgen als herhaaldelijk vangen lastig is. Zo hadden wij maar één Staraptor, maar toch een complete Pokédex-pagina omdat we er geregeld mee vochten en zo de nodige moves van het beestje zagen.
2022 01 25 pokemon legends arceus battlef1643122700

Vernieuwde strategie

Er zijn natuurlijk ook Pokémon-gevechten en die werken in principe zoals je verwacht. Om beurten doen de betrokken Pokémon een aanval, net zolang tot er één onderuit gaat. Maar in Legends Arceus kan het voorkomen dat een Pokémon twee of zelfs drie beurten achter elkaar krijgt. Het maakt gevechten net wat onvoorspelbaarder en betekent ook dat het voorkomt dat een Pokémon die qua levels of type eigenlijk niet tegen zijn tegenstander is opgewassen toch wint.
Die beurtvolgorde kun je overigens ook beïnvloeden. Wanneer je Pokémon een aanval meester is, kan deze uitgevoerd worden in twee nieuwe stijlen: Strong en Agile. Strong verhoogt de schade van de move, maar stelt mogelijk je volgende beurt uit, terwijl Agile de schade vermindert en met een beetje geluk je volgende beurt naar voren trekt. Ook dit zorgt voor een extra laag strategie en kan leiden tot gevechten die heel anders uitpakken dan verwacht. Pokémon gevechten zijn daardoor vaak een stukje lastiger dan je van de franchise gewend bent.
De strategische mogelijkheden worden overigens ook vergroot doordat je Pokémon een move nooit echt vergeten. In vorige Pokémon games kon het nogal een gedoe zijn om een moveset te krijgen die goed werkte, vooral als je een oude move eigenlijk terug wilde. Maar nu kun je elke aanval die een Pokémon ooit gekend heeft vrij in en uit de moveset bewegen. Dat heeft ons meermalen wat tijd bespaard die we anders hadden besteed aan grinden of een uitgebreide heroverweging van ons team.
2022 01 25 pokemon legends arceus braviaryf1643122745

Een lust voor het slechte oog

Het vangen en vechten heeft Pokémon Legends Arceus dik op orde, maar er is een vlak waarop de game toch tegenvalt: de graphics. In veel opzichten zijn ze wel aardig. De Pokémon en mensen zien er doorgaans goed uit, maar de wereld om je heen valt vaak tegen. Er zijn veel dingen die de game goed doet: de kleuren zijn mooi en het licht laat die kleuren goed uitkomen. Als we alleen daar naar zouden kijken was de game best mooi geweest. Helaas zijn veel textures in de game wazig of ronduit lelijk.
Bekijk je gras of een boom van te dichtbij, dan zie je een texture die zover is opgeblazen dat je de pixels ziet zitten. Andere dingen, zoals water en modderpaden zien er van dichtbij heel acceptabel uit, terwijl je van veraf (bijvoorbeeld op grote hoogte wanneer je vliegt met Braviary) kunt zien dat de gebruikte texture in vrij kleine tegeltjes repeteert, alsof de wereld net zo tile-based is als een oude Pokémon game op de Gameboy of DS.
Het lijkt soms alsof de game altijd in een soort performance mode zit omdat het aantal Pokémon dat soms in beeld is de nodige rekenkracht opeist. We moeten de game dan ook nageven dat die performance dan weer wel in orde is. Soms bewegen dingen in de verte met horten en stoten, maar datgene waarop je gefocust bent heeft altijd een framerate waar mee te werken valt. Wij hebben in ieder geval geen storende framedrops of slowdown opgemerkt. Toch is het jammer dat dit kennelijk niet bereikt kon worden met een grafische stijl die er ook goed uit ziet als je niet met je ogen knijpt.
2022 01 25 pokemon legends arceus ballf1643122802

Hetzelfde liedje, maar iets beter

Pokémon is als franchise niet bekend om de ijzersterke verhalen en de achtste generatie (waar Legends Arceus onder valt) is tot dusver in dat opzicht niet één van de betere. Maar het lijkt erop dat er voor deze game weer wat meer aandacht aan is besteed. Het verhaal is geen meesterwerk, maar het houdt je aandacht wel vast.
Boven de Hisui Regio hangt een mysterieuze donkere wolk, die wat problemen veroorzaakt met bijzondere ‘Noble Pokémon’. Aangezien jij niet bang bent voor Pokémon komt de taak om ze te kalmeren al snel op jouw schouders terecht. In het - enigszins repetitieve - boss gevecht dat volgt kalmeer je ze met hun favoriete eten en waar mogelijk een Pokémon-gevecht, maar uiteindelijk zal er toch ook iets aan die rare wolk gedaan moeten worden.
Centrale thema’s in het verhaal zijn zoals altijd begrip, vertrouwen en verbintenis tussen mensen en Pokémon, en tussen mensen onderling. Het is wat zoetsappig te noemen, maar het werkt goed genoeg. Bovendien lijken de mensen van Hisui het ook inderdaad te moeten horen, in plaats van dat er alleen maar door de goeden tegen de slechteriken wordt gepreekt. Het is wat standaard, maar heel acceptabel.
2022 01 25 pokemon legends arceus jubilife nightf1643122846

Een drukke baan

Wie zich eventjes niet met het verhaal wil bezighouden heeft ook genoeg te doen. Veel mensen in Hisui willen namelijk graag meer weten over Pokémon. Aangezien jij toch bezig bent met een Pokédex kun jij daar goed bij helpen.
De beloningen voor deze zijmissies lopen uiteen van redelijk waardevol tot bijna nutteloos. Maar de missies zelf brengen je vaak op het spoor van nieuwe Pokémon of uithoeken van de wereld die je nog niet grondig had bekeken. Er is namelijk een hoop te doen waar het verhaal je niet per se heen stuurt.

Pokémon Legends Arceus Review - Op een nieuwe manier genieten

Wie zich zorgen maakte om Pokémon Legends Arceus omdat de game er in trailers niet fraai uitzag kunnen we geruststellen. De game is inderdaad in veel opzichten moeders mooiste niet. Maar dat kan het genot van de gameplay niet overschaduwen.
Zelden was het zo fijn om rond te hollen in een Pokémon-game en de monsters te vangen. Vooral voor wie zich toch al graag met de Pokédex bezighoudt is dit een heerlijke game. Maar ook het aangepaste gevechtssysteem had eindelijk weer eens onze volledige aandacht. Legends: Arceus is geen lust voor het oog, maar toch willen we hier in de toekomst meer van zien!