Persona 5 Strikers Review - Persona 5 scoort weer!

dinsdag, 09 februari 2021 om 16:00
Met het vliegtuig naar Japan zit er momenteel helaas voorlopig nog niet in, maar Persona 5 Strikers brengt een trip Japan naar ons! In Persona 5 Strikers rijden de Phantom Thieves naar verschillende Japanse steden om met het kwaad in real time action gevechten op de vuist te gaan. Of dit een onvergetelijke reis is, of dat deze trip beter geannuleerd kan worden lees je in onze Persona 5 Strikers review.
Grappig feitje: Persona 5 Strikers is eigenlijk een spin-off van een spin-off. De Persona serie is namelijk voortgekomen uit Shin Megami Tensei. Voorheen stond trots op elke Persona game ‘’van de makers van Shin Megami Tensei,’’ maar tegenwoordig kan dat beter andersom, want qua populariteit schiet Persona Shin Megami Tensei voorbij, en dit geldt al helemaal voor Persona 5.
Ontwikkelaar Atlus weet dit zelf ook en is niet vies om Persona 5 op allerlei manieren te promoten. Het nieuwste Persona 5 geesteskind is Persona 5 Strikers. Hiervoor werkte Dynasty Warriors ontwikkelaar Omega Force nauw samen met Atlus. Het resultaat is een soort meer gestroomlijnde action RPG-versie van Persona 5, dat geen spin-off is, maar een regelrecht vervolg dat het beste van Dynasty Warriors en Persona 5 combineert tot niet alleen een waardig Persona 5 opvolger, maar misschien ook wel Omega Force's beste samenwerking tot nu toe.
mainimagef1612724317

Persona 5-2?

Alles wat Persona 5 zo speciaal maakt is in Persona 5 Strikers aanwezig; de strakke visuele stijl, de gesproken dialogen, de spannende kerkers en Japanse bekende locaties. De Persona 5 flair is vlekkeloos overgenomen. Vanaf het eerste moment voelt het spel als ‘’Persona 5-2‘’ en fans zullen zich gauw thuis voelen, want zelfs de introductie video’s lijken op elkaar.
Maar wanneer het spel je in het eerste gevecht gooit wordt het opeens duidelijk dat Persona 5 Strikers een hele andere pakkie-an heeft. In Strikers is het klassieke beurtelingse gevechtssysteem ingeruild voor een dynamisch real-time action vechtsysteem waarin je op vijanden inhakt-en-slaat zonder dat je op je beurt hoeft te wachten. Dit vechtsysteem is een hybride van Dynasty Warriors bekende hack ’n slash actie en Persona’s tactische strategie gameplay waarin de zwakte van je vijanden vinden de sleutel tot succes is.
Dit is een enorm geslaagd experiment. Persona 5 Strikers speelt als een action RPG-versie van Persona 5, dat ons regelmatig deed denken aan de gameplay van Final Fantasy 7 Remake en NieR Automata. De twee speelstijlen samen vormen een goed huwelijk, want de actievolle Warriors gameplay houdt de Persona battles spannend, terwijl de Persona 5 flair er voor zorgt dat een Warriors game nog nooit zoveel karakter heeft gehad als nu.
action trailerf1612724455

De slechtste kant van mensen

Ondanks dat Persona 5 Strikers een vervolg is, kunnen spelers die Persona 5 nog niet gespeeld hebben ook met dit spel aan de slag. Op wat referenties na, is Strikers namelijk geheel een op zichzelf staande game met een eigen verhaal.
Persona 5 Strikers pakt de draad op een half jaar na de gebeurtenissen van Persona 5. Joker en ‘’kat’’ Morgana zijn tijdens de zomervakantie weer in Shibuya en de Phantom Thieves hebben een vakantie gepland om deze reünie te vieren. Het loopt allemaal net even anders dan gepland, want al gauw belanden ze weer in de Metaverse, een trippy, alternatieve dimensie gebaseerd op de echte wereld die de slechtste kant van mensen toont.
In de Metaverse verken je de zogenaamde Jails. Dit zijn kerkers gevuld met puzzels en vijanden die het domein vormen van de verstrooide slechteriken genaamd Monarchs.
De Jails zijn gigantisch en dynamisch en bestaan uit verschillende secties die de speler moet verkennen. Het hoofddoel is om tijdens het verkennen van de Jails de schatten van de Monarch te stelen, om vervolgens de Monarch te confronteren om het slechte gedrag af te keuren en haar of zijn hart te veranderen.
alice metaverse 9f1612724566

Rond glippen

De Jails spelen net als de Palaces uit Persona 5, alleen voelen de Jails iets meer gestroomlijnd. Dit komt omdat in zo’n beetje elke Jail het doel is om de drie schatten van de Monarch te stelen in de uitkijkposten, waarna je de Monarchs kasteel bestormt voor een confrontatie. Tijdens de 3e Jail voelde dit even als herhaling, maar gelukkig gooit Strikers vanaf de 4e Jail genoeg variatie in de mix om spelers tot het einde te blijven verrassen.
De Jails verken je niet op je dooie gemakje, want ze zijn bezaaid met Shadows die alarm slaan wanneer ze jou spotten. Joker en de Phantom Thieves kunnen rond deze vijanden heen glippen, maar waarom zou je dat doen met zo’n prachtig vechtsysteem? Wanneer je een beetje in de buurt van een Shadow komt zonder gespot te worden voer je een verrassingsaanval uit en is het tijd waar Persona 5 Strikers het meest in uitblinkt; het vechtsysteem.
De nieuwe hybride vechtstijl barst van de opties, zoals de All-Out-Attacks wanneer je vijand is gevloerd of de spectaculaire Show Time Attacks. In het begin kan dit wat intimideren zijn, want je zult niet gelijk doorhebben hoe je hier het best gebruikt van maak. Persona 5 Strikers heeft dan ook best wel een leercurve, en in de eerste vijf uur van het spel zijn dan ook best pittig, aangezien je al snel door je Persona krachten heen bent en vijanden verrassend veel schade kunnen aanrichten.
Maar oefening baart kunst, en wanneer het kwartje valt wacht er een enorm verslavend vechtsysteem op je. De manier waarop je vecht bevat ook zoveel variatie dat geen enkel gevecht hetzelfde aanvoelt.
flashy action 17f1612724743

Oude en nieuwe Thieves

In Persona 5 Strikers zijn alle Phantom Thieves speelbaar en alle leden zijn al vrij snel in het spel van de partij. Dit is goed om te zien, want niet elk lid (Haru vooral) was even goed uitgelicht in Persona 5, maar Strikers geeft ons nog een kans om van deze groep tieners te genieten.
Elk lid beschikt over haar of zijn eigen Persona en selectie aan wapens. Makoto is bijvoorbeeld gespecialiseerd in vechtsporten en ramt er vooral op los met haar vuisten, terwijl haar Persona atomaire schade achterlaat.
Er zijn ook twee nieuwe gezichten in Persona 5 Strikers; de vriendelijke AI Sophia, die uit je mobiel tot leven komt en de detective Zenkichi. Vooral Zenkichi is een top toevoeging aangezien hij ouder is dan de Phantom Thieves, maar door omstandigheden toch met de rebelse tieners moet samenwerken. Dit levert een leuke dynamiek tussen de personages, en eentje die we nog niet eerder zagen in Persona 5.
ann close up mask 3 210207 190633f1612724840

Woorden en daden

Naast het verkennen van de Jails met de Phantom Thieves verken je ook verschillende steden van Japan. In deze secties bestuur je Joker en slenter je door de straten van steden zoals Shibuya, Sapporo en Sendai. Hier vind je NPC’s om mee te praten of winkeltjes om handige spullen en heerlijke snacks te kopen die je tijdens je avontuur kunnen helpen. In Strikers zijn deze steden wel wat meer ingetogen, want de social-simulator gameplay staat in dit spel op een lager pitje, maar in de Japanse steden valt in ieder geval genoeg te doen.
Dat moet ook wel, want Strikers is geen kort spel. Het is niet een avontuur van 120 uur zoals Persona 5, maar Strikers kan al gauw voordat je het doorhebt 50 uur insteken. Hier komt de bekende visual-novel achtige kant van de game naar voren, want naast al dat actie en geweld bevat Persona 5 Strikers ook enorm veel gesproken dialogen. Hier moet je wel van houden, want ook in Persona 5 Strikers duren de cutscenes soms wel een half uur. Alle stemacteurs uit Persona 5 zijn terug om hun personages in te spreken en de kwaliteit is net zo hoog als in dat spel. De dialogen zijn ook leuk genoeg om niet te vervelen, maar je moet wel van typische anime voice acting houden.
Met de presentatie van het spel zit het ook snor, want die is gewoon exact zoals die uit Persona 5. Er zijn talloze nieuwe hoge kwaliteit tracks in de game die ook zo in Persona 5 passen, en grafisch is het spel ook echt identiek aan het origineel. Dit geldt echter niet voor de Switch-versie, want ondanks dat de framerate in dat spel prima en stabiel is, zijn de graphics wel iets minder dan de PS4 en Steam versies. Dit is zichtbaar, maar niet storend.
okinawa ferry dockf1612724916

Persona 5 Strikers Review - Ons hart is weer veroverd

Hoe krijgen de makers het voor elkaar? Persona 5 scoort gewoon weer! Persona 5 Strikers biedt een meer gestroomdlijnde, andere soort ervaring dan Persona 5, maar dit spel wint je over door de geslaagde, originele combinatie van het actievolle real-time strategy vechtsysteem en de heerlijke Persona 5 aankleding.
Omega Force heeft zichzelf echt overtroffen met deze titel, en dit maakt ons enthousiast met wat voor geweldige creaties zij nog meer kunnen komen met dit hybride concept. Maar voor nu kunnen Persona 5 fans genieten, want de Phantom Thieves zijn terug en ze hebben gewoon weer ons hart veroverd.